לראשונה: שגריר ישראלי הוזמן לסעודת רמאדאן בבית הלבן

הנשיא קלינטון השיק את מסורת הסעודות לכבוד הרמאדאן, אך זו הפעם הראשונה ששגריר ישראל מוזמן לאירוע - מייקל אורן ■ אובמה: "תרומת המוסלמים לארה"ב גדולה כל כך שאי אפשר לפרטה"

בפעם הראשונה מאז החל הבית הלבן לציין את הרמאדאן בסעודה חגיגית, בהשתתפות שמנה וסלתה של הקהילייה המוסלמית בארה"ב ודיפלומטים מוסלמיים, הוזמן לאירוע שגריר ישראל.

השגריר מייקל אורן היה אורח בסעודה, אמש (ג'), יחד עם שורה ארוכה של דיפלומטים ממדינות ערביות ומוסלמיות אחרות, לרבות שגרירי סעודיה, מצרים, עיראק, ירדן, מרוקו, וכן ראש משלחת אש"ף באו"ם, מואן עריקאת (אך לא שגריר סוריה). נכחו גם שני רבנים, הרב נתן דיאמנט, מאיחוד הרבנים האורתודוכסיים, והרב הרפורמי דייוויד סרפסטין. באירוע נכחו גם שלושה שרים: שר ההגנה רוברט גייטס, שר המשפטים אריק הולדר ושרת הבריאות, קתלין סיבליוס.

הנשיא לשעבר ביל קלינטון השיק את מסורת הסעודות לכבוד רמאדאן, והנשיא ג'ורג' בוש (הבן) המשיך בה, אבל שניהם לא חשבו שראוי להזמין לאירוע נציג רשמי של ישראל.

בתשובה לשאלה על הצעד הבלתי רגיל של הזמנת נציג ישראלי לאירוע, אמר דובר הבית הלבן, טומי ויאטור, כי הכללתו של השגריר אורן היא חלק קטן מהאירוע. הוא צוטט בוושינגטון פוסט.

"הערב יש לנו הזדמנות להמשיך במסורת של עריכת סעודה לכבוד הרמאדאן בבית הלבן ולהעלות על נס את המוסלמים האמריקניים", אמר הדובר. "המשתתפים באירוע הערב הם קבוצה מגוונת של אנשים, מבכירים בקהיליה העסקית ועד אנשי צבא. נוסף לכך, חשבנו שזו הזדמנות להזמין שגרירים ממדינות עם אוכולוסיה מוסלמית גדולה, כצרפת, בריטניה, הודו וישראל".

לעומת זאת, כתב הערב דייוויד הריס, נשיא המועצה הלאומית של יהודים דמוקרטיים, כי הזמנת שגריר ישראל לאירוע היא "מחווה רבת עוצמה שמפיחה חיים חדשים בנאומו של הנשיא אובמה בקהיר".

במאמר במגזין האינטרנט האפינגטון פוסט, כתב הריס: "ההזמנה חסרת התקדים של (נציג) ישראל לאירוע כזה משקפת את חזון הכוללניות של ברק אובמה והיא מאלצת נציגים של מדינות ערביות לסעוד יחד עם שגריר ישראל. בואו נבחן את המציאות כפי שהיא: ככל הנראה, שגרירים ממדינות ערביות מסוימות לא גילו התלהבות רבה מדי כשנודע להם שנציג ישראל יצטרף אליהם לאירוע גדול עם הנשיא. הבית הלבן מפגין בעליל את מחויבותו לדבוק בעקרונות הבסיסיים שלו, לרבות קידום השלום".

"הבית הלבן מזכיר למוסלמים ולערבים, כי אורן מייצג מדנה שהיא ביתם של מוסלמים רבים", כתב הריס.

בנאום בסעודה אמר הנשיא, כי "תרומת האזרחים המוסלמיים לארה"ב גדולה כל כך שאי אפשר לפרטה" והעלה על נס את האיסלם, שאותה תיאר כ"דת גדולה עם מחויבות לצדק ולקידמה".

באפריל ערך אובמה סדר פסח אינטימי בהשתתפות רבים מאנשי לשכת הבית הלבן ובכירים אחרים בממשל.