האם יש משרה עמידה למיתון?

לתקופה שבה מתחילים לעבוד בארגון, יש, מסתבר, השפעה על ההכנסות העתידיות

כמה זמן יימשך המשבר הכלכלי? כמה מהפרשנים טוענים, שהם רואים כבר את האור בקצה המנהרה. אחרים, כגון עמיתי מרטין וולף, צופים תהליך ממושך וכואב. אין לי הרבה להוסיף לדיון, אבל אני משוכנע שלפחות חלקנו נרגיש את השפעות המשבר הזה במהלך כל החיים.

השפעת המזל הרע

זו גם המסקנה שעולה ממחקרו של טיל מרקו פון ואכטר, כלכלן מאוניברסיטת קולומביה, שעוקב במחקריו אחרי השפעות המזל הרע על שוק העבודה. מסתבר, שההכרח לחפש עבודה בזמן הלא נכון, עלול לכפות עלינו פשרות שאת תוצאותיהן אנו עלולים לחוש על בשרנו במשך שנים ואף עשורים.

כאשר ואכטר וצמד כלכלנים של ממשלת ארה"ב - ג'יי סונג וג'ויס מנצ'סטר, חקרו את חוויות החיים של מפוטרים שאיבדו את מקום עבודתם בגל הפיטורים הגדול של 1982, הם נחרדו לגלות השפעות ארוכות-טווח. המיתון עצמו - שאותו נוטים להשוות עם המשבר הנוכחי - היה אמנם עוצמתי למדי, אך הסתיים תוך פחות משנתיים. למרות זאת, ואכטר ועמיתיו נוכחו לדעת שגם עשרים שנה אחרי המיתון, מי שאיבד את עבודתו באותה תקופה, צבר הכנסות שנמוכות בכ-20% ממה שהיה צפוי להרוויח, אלמלא השפל.

ניתן לטעון כי הנתון מתייחס לעובדים פחות מוכשרים או לעובדים בתעשיות הנמצאות בדעיכה, אך הסבר זה איננו מספק. פיטורים המוניים מטבעם, אינם מבחינים בין עובדים. תוצאות המחקר מובהקות ביותר - ואף מתאימות לתוצאות מחקרים דומים שהתנהלו בגרמניה.

מה מקור ההשפעה? חלק מהתשובה קשור במזל. רוב העובדים שהשיגו משרה סבירה ובטוחה לאחר גל הפיטורים, נהנו, למעשה, מקצת מזל.

"קשה ליהנות מהמזל פעמיים", אומר פון ואכטר. יש לשקלל גם את הקושי הכרוך בהכשרה לעבודה חדשה. אנשים רבים נאלצים להחליף קריירה כשהם עוזבים את עבודתם, ומשמעות הדבר היא אובדן כישורים ישנים וההכרח ללמוד חדשים. כאשר אנשים מפוטרים במהלך גאות כלכלית, אובדן ההכנסה קטן יותר, משום שקל יותר למצוא עבודה שתואמת את כישוריהם לפני שאלה מתיישנים.

חובת ההתפשרות

בעיה דומה עומדת גם בפני מי שמסיימים את לימודיהם הגבוהים במהלך מיתון. "אנשים חייבים להתפשר", אומר פון ואכטר, ומשמעות הדבר היא נטילת עבודת ביניים נוצצת פחות וניסיון להחליף מעסיקים (ואולי אפילו קריירה), בשלב מאוחר יותר. ככל שהמיתון מתמשך, כך גדלה השפעתו על הבוגרים הטריים.

פון ואכטר, פיליפ אוראופולוס ואנדרו הייס, מעריכים - על סמך מסד נתונים נרחב מקנדה - שהסטודנט הממוצע שמסיים את לימודיו במהלך מיתון, יהיה בשנה שאחרי סיום הלימודים, עני בכ-10% בהשוואה לסטודנט שסיים את לימודיו בתקופת גאות, פער שמתפוגג במהלך עשור. ההשפעה ניכרת במיוחד בקרב בוגרי בתי-ספר יוקרתיים פחות. אלה יחושו את השפעות המיתון כנראה עד המיתון הבא.

מחקר מעניין שפרסם לאחרונה פול אוייר מבית-הספר לעסקים של אוניברסיטת סטנפורד, מעלה שבוגרי תואר שני במנהל עסקים ב-1988 באותה אוניברסיטה, הרוויחו משכורות נמוכות-יחסית, במשך שנים רבות. מדוע? משום שהם ניסו להתקבל לעבודותיהם אחרי המשבר הכלכלי של שנת 1987, והעבודות הרווחיות בבנקים פשוט לא היו זמינות להם באותה עת.

עם זאת, יש במחקר נתון מנחם: גם אם נאלצת להתפשר על עבודה פחות טובה בגלל קושי זמני בכלכלה, זכור תמיד את קריירת החלומות שלך, ונסה לעלות בחזרה על המסלול בדרך אליה מוקדם ככל האפשר. הנתון המעודד פחות: המזל ממלא תפקיד חשוב גם בשוק העבודה, ומזל רע נוטה להישאר.