תמונת מצב: מי נגד מי במאבק על הסדר החוב באפריקה

הבנקים הזרים דורשים הגדלת הביטחונות, אך הבנקים בישראל לא מסכימים ■ מחזיקי האג"ח הקצרות רוצים את הכסף עכשיו ואילו מחזיקי האג"ח הארוכות לא ממהרים ■ פרשנות: מי הראשון שיקבל כסף מלב לבייב

הפצצה שהטילה אפריקה ישראל בתחילת השבוע הביאה את כל הגופים הרלוונטיים - מחזיקי האג"ח הקצרות והארוכות, בעלי המניות, החברה עצמה ובעל השליטה, לב לבייב, הבנקים המקומיים והזרים - להתארגן ולשפר עמדות לקראת הסדר החוב הגדול ביותר של חברה ציבורית בישראל עד כה.

ערך הפארי (קרן וריבית בערך נוכחי) של 13 סדרות האג"ח שלה עומד על 9 מיליארד שקל. שווי השוק של סדרות אלה הוא 3.2 מיליארד שקל.

לכל קבוצת נושים של אפריקה אינטרסים שונים. חלקם מובטחים בנכסים או במניות, חלקם לא - או מובטחים באופן חלקי לכן, מאז מסיבת העיתונאים הדרמטית שערכה אפריקה בראשית השבוע, רוחשות מתחת לפני השטח התארגנויות של בעלי האינטרסים, שבוחנים כיצד להיטיב את מצבם.

חלק מהרחשים הללו כוללים גורמים מטעם עצמם שמביעים עניין בחברה מבלי שיציגו יכולות לרכוש אותה, ניסיון לייצר ספינים תקשורתיים ועבודות פנימיות המשערכות את החובות והנכסים של אפריקה, ערב ההסדר. מי הקבוצות ולאיזה כיוון הן מושכות?

מחזיקי האג"ח הקצרות

גורם מוביל: בית ההשקעות ילין לפידות

בית ההשקעות ילין לפידות מחזיק כ-6% מגלובל פייננס, חברה ייעודית שמנפיקה סטרקצ'רים, וחשופה לשיעור ניכר מאג"ח ט' של אפריקה. אג"ח ט' היא הסדרה הקצרה ביותר של אפריקה, שמיועדת לפירעון מלא בנובמבר הקרוב. היקף הפידיון הוא כ-500 מיליון שקל ערך נקוב, וגלובל פייננס מחזיקה בכ-150 מיליון ערך נקוב מהסדרה.

ביום שני פנתה גלובל פייננס, באמצעות עו"ד גיא גיסין, לדירקטורים באפריקה ישראל, בדרישה להימנע מדחיית התשלום הקרוב. החברה חוששת שבמקום שאפריקה תשתמש בהון הקיים כדי לפרוע את חובה בזמן, יידחה הפירעון לטובת הסדר כולל, ובכך, הם חוששים, ייפגעו זכויותיהם ופדיון הסדרה המלא יעמוד בסימן שאלה.

מחזיקי האג"ח הארוכות

גורם מוביל: שחקנים מוסדיים גדולים

למחזיקי האג"ח הארוכות ביותר בעלות מח"מ של עד 5.13 שנים, יש אינטרס סותר מזה של בעלי האג"ח הקצרות: מבחינתם עדיף שהחברה לא תמכור נכסים בלחץ ותשתמש בהונה כדי לשלם כעת לבעלי האג"ח הקצרות, מפני שסכומים אלו יכולים לסייע לה בפיתוח עסקיה ולהגדיל את הסיכויים לפירעון מלא של סדרות האג"ח הארוכות. בתסריט אופטימי הם אף עשויים לראות תשואות חיוביות ולא לוותר על חלק מחובה של החברה כלפיהם.

המוסדיים שמחזיקים באג"ח הארוכות ממתינים לראות מהו ההסדר שתציע. הם יכולים להיות רגועים יחסית שכן החברה צפויה לבקש לדחות את פירעון האג"ח הקצרות.

הבנקים

גורם מוביל: הבנקים הזרים

ללבייב אישית ולאפריקה ישראל יש חוב משותף של 5 מיליארד שקל לבנקים, ישראליים וזרים, על פי החלוקה הבאה: ממורנד, החברה הפרטית של לבייב, חייבת 2.5 מיליארד שקל, לאפריקה ישראל חוב של כ-500 מיליון שקל, ולחברות הבנות - אפריקה מגורים ואפריקה נכסים - חובות בהיקף של כ-2 מיליארד שקל. רובם הגדול של חובות לבייב הם לבנק הפועלים. חובות לבייב לבנק לאומי נאמדים בכ-500 מיליון שקל ולבנק דיסקונט בכ-120 מיליון שקל. חוב בהיקף קטן יותר נמצא במזרחי טפחות ובבינלאומי.

הבנקים הישראליים מובטחים בשיעבודים על מניות החברה ונכסים פרטיים של לבייב, ושיעבודים אלו אף הוגדלו כשמצבה של החברה הורע, כך שלמעשה הבנקים הם הבעלים הפוטנציאליים של מניות לבייב באפריקה.

הבנקים הנושים הגדולים ביותר של אפריקה בחו"ל הם בנקים רוסיים ואמריקניים. גם לבנקים האלו יש בטוחות, אולם הם מפעילים כעת לחצים על החברה להגדיל את ביטחונותיה, בעוד הבנקים בישראל מתנגדים לכך.

מהדו"חות האחרונים של אפי פיתוח, שנסחרת באנגליה, עלה נתון מדאיג לפיו החברה נטלה הלוואות בריביות של יותר מ-20% לשנה - ריביות המזכירות את אלו הנהוגות בשוק האפור, ומעידות על קשייה לגייס אשראי.

הנהלת החברה

גורם מוביל: איזי כהן

איזי כהן הורה להנהלת החברה לשמור על סודיות מוחלטת לגבי פרטי המשא ומתן לגבי הסדר החוב המתגבש. בימים האחרונים החל כהן לקיים סידרת פגישות עם הגופים המוסדיים הגדולים במשרדי החברה ביהוד.

מטרת הפגישות היא לגשש לגבי דרישותיהם לקראת המו"מ שיתקיים מול נציגות מחזיקי האג"ח (שטרם גובשה). בימים הקרובים צפויים לצאת זימונים למחזיקי האג"ח לקראת כינוס אסיפה בה יוצג ההסדר.

בהתאם להסדרי החוב שנערכו עד כה בשוק ועל פי הרוח הכללית שנושבת מהמוסדיים, נראה כי בקשת אפריקה ישראל לדחיית התשלומים למחזיקי האג"ח מכל הסדרות עשויה להיענות. וזאת, בתמורה לקבלת מניות של החברה בחברות הבנות שלה, הגדלת שיעורי הריבית ושיפור הביטחונות. בפגישות הללו המוסדיים מביעים ציפייה מבעל השליטה לבייב, שיכניס את היד לכיס ויזרים הון לחברה.

נאמני האג"ח

גורם מוביל: עוה"ד נועם שרון ויוסי גרוס

ל-13 סדרות האג"ח של אפריקה יש ארבעה נאמנים: BDO זיו-האפט (7 סדרות), הרמטיק נאמנות (4 סדרות), רזניק-פז-נבו ושטראוס-לזר. אלו מוצאים את עצמם כעת בעין הסערה, כשכל מחזיקי האג"ח פונים אליהם בדרישות שונות.

באופן חריג, התכנסו ארבעת נאמני האג"ח בדחיפות, כבר ביום ראשון, לאחר ההודעה של אפריקה, והחליטו לקבל ליווי משפטי להם עצמם בגיבוש הליך ההסדר. לשם כך הם פנו לעורכי הדין נועם שרון ויוסי גרוס.

נאמני האג"ח אף ביקשו מאפריקה ישראל שתממן את הליווי המשפטי אך חלק מהמוסדיים מתנגדים לכך ודורשים שגיוס של עורכי הדין יתבצע בתיאום עימם.