אני המאמן, וככה החלטתי

הרטוריקה: נבחרת אמורה לאגד את השחקנים הטובים ביותר; הפרקטיקה: קשטן מזמן לנבחרת את השחקנים הכי מחונכים ■ וגם, באיזה מבחן עומד לוזון, ולמה לא מומלץ לזלזל בדירוג פיפ"א

1. נבחרת לאומית, כך על פי הגדרה, אמורה לאגד את השחקנים הטובים ביותר שיכולים לשחק בה. זאת מתוך מטרה לייצג את המדינה בצורה הטובה ביותר ולנסות להעפיל ליורו, מונדיאל וכו'. עד כאן הרטוריקה. כשעוברים לפרקטיקה של נבחרת ישראל בעידן דרור קשטן, מתגלה תמונה שונה לחלוטין.

את מה שעשה קשטן בקריירת האימון שלו אסור לקחת ממנו. אתה לא זוכה בשש אליפויות ושישה גביעים בלי לדעת כדורגל. אבל מה שליווה אותו במהלך השנים זו גם הבעיה ביחסי אנוש. חוסר היכולת לנהל מערכת חברתית מורכבת. לפרטים בנושא הזה אפשר לפנות לעשרות שחקנים, בין היתר למלמיליאן ושלום תקווה.

את הגיבנת הזאת הביא איתו קשטן לנבחרת. יש לו סכסוכים עם גרנט, שלמה שרף ועכשיו מתחים עם יו"ר ההתאחדות אבי לוזון. יש לו סכסוך עם חצי מהעיתונאים כאן. זה לא אמור להטריד את הנבחרת, עד שזה מגיע לזימונים וקביעת הסגל. קחו למשל את רוברטו קולאוטי. את אי הזימון שלו למשחקים מול לטביה ולוקסמבורג אי אפשר להסביר בעניינים מקצועיים. זה לא שיש לנו עוד חלוצים שהם שחקני הרכב בבונדסליגה. נכון שקולאוטי לא כל כך מצליח בקמפיין הזה והוא עדיין לא כבש. עומר גולן דווקא כן כבש, שלושה שערים אפילו. אבל לנבחרת אתה לא מזמן שחקנים לפי מה שהם עשו בעבר, אלא רק לפי הכושר הנוכחי שלהם, אחרת אפשר לבדוק אם שפיגלר פנוי. ואיך גולן יכול להיות בכושר אם שיחק רק 68 דקות העונה בלוקרן. אפילו אלירן עטר, שעדיין לא עשה כלום בקריירה שלו, קיבל זימון. וקולאוטי לא. קשטן גם לא זימן בעבר את זנדברג, קטן ובלילי מסיבות שאינן קשורות לכדורגל.

יש הבדל גדול בין אימון קבוצות לאימון נבחרות. במקומות בהם עבד קשטן לפני הנבחרת ופגש את השחקנים שלו מדי יום, יש משמעות גדולה כנראה לתפקיד המחנך הדגול שלקח על עצמו. ספק אם היה מצליח להגיע לאותם הישגים בקריירה אילולא היה בוחר בדרך קצת פחות קשטנית. רק שבמעבר לנבחרת הלאומית קשטן נפל כמו עוד הרבה מאמנים. יותר מדי שנים של אימון קבוצות השאירו אותו בדיוק כפי שהיה בחדר ההלבשה של האורווה, בבלומפילד, בטדי ובכפר סבא.

ב-1 באוקטובר קשטן יהיה בן 65. שבועיים אחר כך תסיים נבחרת ישראל קמפיין שכנראה ייגמר בעוד מפח נפש, וחוזהו של המאמן לא יוארך. אולי המאמן יחליט לפרוש. הוא יכול להיות רגוע לפחות מדבר אחד: כמו שאף אחד לא זוכר למייקל ג'ורדן את הקדנציה בוושינגטון, למיקי ברקוביץ' את הפועל ת"א ולדייגו מראדונה את מונדיאל 94 - למרות הכישלון בנבחרת קשטן ייזכר כמאמן הכי גדול שהיה פה. ברמת הקבוצות.

2. עם כל הביקורת המאד מוצדקת בדרך כלל כנגד ההתאחדות לכדורגל והעומד בראשה, יש עניין אחד משמעותי מאוד שהפנימו שם. ההחלטה של ההתאחדות למכור כרטיסים למשחק מול לטביה ולוקסמבורג ב-50 שקל למשחק, היא קריאה נכונה של המצב הקיים. קודם כל רצון להביא כמה שיותר צופים ולא לבזות את השחקנים של קשטן, ובנוסף נראה שהמחיר בהחלט משקף את האטרקטיביות של היריבות, את רמת המתקן ורמת העניין במשחקים. בעוד שבלא מעט מקרים בעבר ואצל יו"רים אחרים היו תלונות על מחירי הכרטיסים, לוזון שמנסה מאז תחילת הקדנציה שלו להעביר חוק שיחייב את קבוצות ליגת העל למכור כרטיסים במקסימום 50 שקל, עומד כאן במבחן הנאה דורש, נאה מקיים.

כולם זוכרים את אותה החלטה למכור כרטיסים ב-10 שקלים למשחק הנבחרת הצעירה מול איטליה, בקרב על העלייה לאליפות אירופה, מה שמילא את בלומפילד והפך את המשחק לחוויה גדולה (מלבד התוצאה).

מצד שני, אם לוזון כבר עשה את חצי הדרך, שיעשה עוד צעד אחד קדימה: שיעביר משחקים מהסוג הזה לאצטדיון טדי. 30 אלף איש כמו מול שווייץ או 38 אלף כמו מול יוון, לא יגיעו גם אם הכניסה לרמת גן תהיה בשבת בחינם. הקהל הישראלי אוהב את הנבחרת, אבל רק כשהיא מצליחה. 20 אלף איש ברמת גן זה בית קברות. 20 אלף איש בטדי, מוכנים להישבע כל אוהדי בית"ר - זה גיהנום.

3. למי שלא שם לב, אנחנו במקום ה-22 בדירוג פיפ"א. בזכות התיקו במשחק הידידות בצפון אירלנד בחודש שעבר צברה ישראל נקודות דירוג והתקדמה במעלה הטבלה בדרך לשומקום. זה היה יכול להיות מצחיק אם לדירוג הזה לא היתה כל השפעה. אבל דירוג פיפ"א שאצלנו מתייחסים אליו בציניות קובע בין היתר את הדרג בו משובצות הנבחרות בהגרלת המוקדמות הבאה. הוא זה שהכניס אותנו בזכות ניצחון במשחק חסר חשיבות על רוסיה (במוקדמות יורו 2008) להגרלת מוקדמות המונדיאל מהדרג השני וסידר לנו בית נוח.

לנבחרות הגדולות יותר הוא משמעותי מאוד גם בקביעת הבתים למונדיאל. יש סיכוי סביר שאם ארגנטינה של ליאו מסי תמשיך את הקמפיין הסהרורי שלה בבית הדרום-אמריקני, היא אפילו לא תהיה ראש בית בהגרלת המונדיאל בדרום אפריקה. ארה"ב של קלינט מטיס האימתני אוטוטו תהיה ראש בית, ומעצמת הכדורגל מאוסטרליה שמדורגת במקום ה-14 בעולם עם עוד כמה הצלחות במשחקי ידידות מול איי פיג'י תמצא את עצמה בטעות כראש בית.

אז מי אמר שהמשחקים מול לטביה ולוקסמבורג לא חשובים?...