הפועלים: המגמה החיובית בבורסה תמשיך - החזיקו במניות

"ה'מאבק' בין מימושי הרווחים לבין רמות המחירים בבורסה המקומית, שנמוכים בהשוואה לשווקים בעולם, נוטה לטובת השוק הישראלי" ■ כלכלני לאומי: "מגמה חיובית בטווח הקצר, על רקע סימנים להתייצבות המצב הכלכלי והתשואות הנמוכות הצפויות באפיקים הסולידיים"

בסקירתם השבועית על שוק ההון המקומי כלכלני בנק לאומי מוסיפים להעריך כי בטווח הקצר צפויה המגמה בבורסה לניירות ערך להיות חיובית, בעיקר על רקע ריבוי סימנים להתייצבות המצב הכלכלי והתשואות הנמוכות הצפויות באפיקים הסולידיים. יחד עם זאת, רמת התנודתיות צפויה להיוותר גבוהה.

הכלכלנים מעריכים כי הסיכון הכרוך בהשקעה באג"ח ממשלתיות עודנו גבוה, בפרט לנוכח רמת התשואות בהן הן נמצאות. זאת בעיקר בשל הצפי לעלייה עתידית בסביבת הריבית במשק והעלייה בשימוש במכרזי ההחלף, הגורמת ללחץ שלילי על מחירי אגרות החוב הארוכות יותר. "משקיעים אשר אינם מעוניינים להגדיל את חשיפתם לסיכון יאלצו כיום להסתפק בהשקעות קצרות טווח ברמת תשואות נמוכה ביותר". הם אומרים.

באפיק הצמוד, להערכת הכלכלנים בלאומי, העדיפות היא להשקעה באגרות חוב בעלות טווח בינוני (מח"מ של 5-4 שנים) בהן התשואה הריאלית עודנה חיובית. על אף העלייה החדה יחסית שנרשמה לאחרונה ברמת התשואות נראה כי הציפיות האינפלציוניות הנגזרות ממנו עדיין גבוהות יחסית. באפיק השקלי רמת הסיכון גבוהה ביחס לרמת התשואות הנוכחית. לפיכך יש לשמור על מח"מ קצר של עד 4 שנים. באשר לאג"ח קונצרני - בלאומי ממליצים לבצע השקעה סלקטיבית, במדדי התל-בונד השונים.

כלכלני הפועלים: מימושי רווחים "במאבק" מול מכפיל נמוך ביחס לעולם

כלכלני בנק הפועלים מעריכים, כי ההשפעה העיקרית על שוק המניות המקומי מגיעה מההתפתחויות מעבר לים. מלבד התנודות היום-יומיות בשווקים, הם סבורים כי ישנם שני כוחות מנוגדים שמשפיעים על הבורסה המקומית: רמות המחירים (כפי שמשתקפות במכפילי הרווח), והביצועים המצטברים של השווקים מתחילת השנה.

להערכתם, ירידות השערים שנרשמו לאחרונה בבורסה בתל אביב הן מימוש רווחים טבעי שעלול להמשך בטווח הקצר, בהתאם למגמה שתירשם בשוקי העולם. מחד, הבורסה בתל אביב רשמה תשואה עודפת על השווקים המערביים, מה ש"מזמין" מימושי רווחים. מנגד, המכפיל העתידי בתל אביב נמוך מהממוצע הרב שנתי שלו (בדומה לשאר העולם), והינו נמוך בהשוואה לשווקים המערביים - מה שעשוי לתמוך בבורסה המקומית בהשוואה לעולם.

הפועלים סבורים כי ב"מאבק" בין שני הכוחות הללו, הסבירות גבוהה יותר היא להמשך המגמה החיובית בטווח הבינוני והארוך. תמיכה נוספת צפויה לשוק מכיוון הכלכלה, נוכח הצפי להמשך השיפור אצל החברות והסביבה המאקרו כלכלית, לאור ההערכות כי הכלכלה המקומית עברה את נקודת השפל במשבר הנוכחי.

הכלכלנים ממליצים להמשיך ולהחזיק בפוזיציה מנייתית ארוכת טווח, תוך דגש על התאמת מידת החשיפה לרמת הסיכון. בנוסף, על מנת לפזר את הסיכון בתיק הנכסים, הם ממליצים לבצע פיזור גיאוגרפי של הרכיב המנייתי.