מאחורי הקלעים בשוק המט"ח: מלחמות הספקולנטים הורידו את הדולר ל-3.735 ש' ביום שישי

קרן גידור זרה הימרה על יציבות בדולר ■ הבנק הזר מולו היא עבדה מכר דולרים ביום שישי כדי לא להפסיד ■ בנק ישראל נרדם בשמירה - ושער ה-3.75 שקלים נפרץ במחזור אפסי ■ בכיר בשוק: "הקונים הגיעו ב-3.74 שקלים; סחרו שם בכ-50 מיליון דולר"

יום מסחר סוער אפיין את מסחר במט"ח ביום שישי. לאחר שבמשך תקופה ממושכת נסחר הדולר סביב רמה של 3.8 שקלים, שכן בנק ישראל התערב ב-3 השבועות האחרונים מספר פעמים בשוק וקנה דולרים סביב ה-3.78 שקלים, רמה זו נשברה מטה. מאחורי הקלעים התנהל מאבק על ה-3.75 שקלים בשל אופציה לה הייתה חשופה קרן גידור זרה.

כרגיל בשוק המט"ח, השמות הם אנונימיים וקשה לדעת מיהם השחקנים ש"עשו סיבוב" על הדולר. בכירים בשוק אמרו היום ל"גלובס", כי קרן גידור זרה הייתה חשופה לאופציית "דאבל-נו-טאץ' (double-no-touch) מול בנק זר הפעיל בשוק המט"ח המקומי. תנאי האופציה היו פשוטים מאוד: אם הדולר ייגע ב-3.9 שקלים או ב-3.75 שקלים בתקופה של כחודש, הקרן תפסיד. אם הדולר ישמור על יציבות - הקרן תרוויח. במילים אחרות: קרן הגידור הימרה על יציבות בשער הדולר-שקל. ביום שישי, היא הפסידה.

הדולר התקרב ל-3.78 שקלים ביום שישי, אך הפעם, בניגוד לפעמים הקודמות, בנק ישראל לא התערב - והדולר המשיך לרדת.

סוחר בכיר בשוק אמר ל"גלובס" כי "דויטשה בנק מכר הרבה דולרים ביום שישי. הוא פעיל באופן שגרתי, אך ביום שישי הוא היה פעיל מאוד". ייתכן שקרן הגידור הייתה חשופה לאופציה מול דויטשה בנק ומכאן האינטרס של הבנק הזר למכור דולרים כדי לא להפסיד, אולם בשוק מדברים גם על בנקים זרים אחרים שמכרו דולרים ביום שישי, כדוגמת מורגן סטנלי, כך שקשה לדעת מי הגורם השני בעסקה מול קרן הגידור.

מכל פנים, הדולר נגע ב-3.75 שקלים והקרן הפסידה, לפי ההערכות, לפחות כ-2 מיליון דולר. "זה לא סכום גדול במונחי קרנות הגידור", אומר לנו הבכיר, ומוסיף: "ה-3.75 שקלים נפרץ במחזור אפסי ולאחר מכן הגיעו הקונים. סביב 3.74 שקלים השחקנים סחרו בכ-50 מיליון דולר".

הדולר נחלש בשבוע החולף בכ-1.6%, אם מתייחסים לשער היציג שנקבע ביום שישי; אולם בהתחשב ברמה הנמוכה של יום שישי - 3.735 שקלים - הדולר נחלש ב-2.4%. בשוק מביעים תמיהה על היחלשות זו, בייחוד כשבוחנים את התנהגות הדולר מול האירו בעולם, שכן הדולר נסחר ביציבות מול האירו וסגר את השבוע ללא שינוי - סביב 1.43 ד' לאירו.

בשבוע שעבר העלה בנק ישראל את תחזיות הצמיחה לשנים 2009-2010, הבנק צופה צמיחה של 0% השנה ו-2.5% בשנה הבאה, וזאת לעומת התחזית הקודמת מחודש אפריל שדיברה על צמיחה שלילית של 1.5% השנה וצמיחה של 1% ב-2010. בשוק המט"ח מדגישים כי העלאת תחזיות הצמיחה, יחד עם תחזית בנק ישראל לעודף גדול בחשבון השוטף השנה (שצפוי להגיע ל-7 מיליארד דולר לפי הערכות הבנק), גרמו לגופים רבים למכור דולרים ולקנות שקלים בימים האחרונים.

[לאתר האג"ח]