הצתה מאוחרת בחברות הדירוג

למעלות נדרשו יומיים כדי להפנים את שקרה באפריקה, למידרוג לא פחות מארבעה

מזל שיש חברות דירוג. מי מלבדן עוזר למשקיעים להבין את הסיכון האמיתי של החברות, ובוחן את יציבות מנפיקות האג"ח בשבע עיניים?

יום ראשון היה יום דרמטי באפריקה ישראל, כשלפנות בוקר הודיעה החברה כי בכוונתה לבקש הסדר חוב מבעלי האג"ח. ב-11 בבוקר כבר התייצב בעל השליטה לב לבייב במסיבת עיתונאים, והסביר כי אין לו את הסכום הדרוש לשלם למחזיקי האג"ח, עניין של כמה מיליארדי שקלים. בשש בערב שחררה מידרוג, בניהולו של גיל גזית, הודעה קצרה לפיה, "אנו מכניסים את אפריקה לרשימת המעקב".

ביום חמישי, ארבעה ימים אחר כך, הודיעה מידרוג כי היא מורידה את הדירוג של אפריקה ישראל ל-Caa3. מדובר בדירוג המשקף לחברה "מעמד חלש וסיכון אשראי גבוה מאוד". הדירוג הקודם של אפריקה, שפורסם במארס, היה Baa1 המשקף "סיכון אשראי מתון".

"מידרוג סבורה כי חלה הרעה משמעותית ברמת הסיכון של החברה, באשר ליכולתה לעמוד במלוא התחייבויותיה במועדן ובמלואן", נכתב בנימוקים. אם לא מידרוג, איך היינו יודעים שיש בעיות באפריקה?

הורדת הדירוג של מידרוג היא המלצה לקחת מטריה, אחרי שבחוץ משתוללת סערה ואנחנו כבר רטובים עד לשד עצמותינו. ארבעה ימים אחרי שהאג"ח קרסו ואחרי שאפריקה הודיעה רשמית שיש לה בעיה, הודיעה מידרוג כי היא מורידה דירוג.

ריח הצרות הגיע למעלות שנה מראש

למעלות, נדרשו יומיים להבין שמשהו השתנה, ולהודיע ביום שלישי על הורדת הדירוג. וזה, אחרי שכבר ב-15 במארס נכנסה אפריקה לרשימת המעקב שלה.

אבל לזכותה של דורית סלינגר, מנכ"לית מעלות, צריך להגיד שלפני שנה, ב-6 באוגוסט 2008, כשאפריקה הייתה בשיא עוצמתה, זיהו במעלות את תחילת הבעיות והודיעו על הורדת דירוג. לבייב השתולל אז והוציא באופן תקדימי דיווח לבורסה, לפיו "החברה דוחה את הודעת מעלות בדבר הורדת הדירוג, וסבורה שנפלו פגמים בתהליך בחינת הדירוג, אשר הובילו לקבלת החלטה שגויה על ידי מעלות". סלינגר חטפה אז חזק מלבייב, אבל בדיעבד צדקה לגמרי.

בתגובה לדברים נמסר היום ממידרוג, כי "מידרוג פועלת באופן אחראי ושקול, ולא על פי לחץ של כותרות בתקשורת. האחריות שלנו היא כלפי המשקיעים, ואנו משתדלים להגיב לתמורות בשוק באופן מיידי, שקול ומקצועי. מידרוג הורידה את הדירוג של אפריקה ישראל ל-Baa1 באופק שלילי לפני שישה חודשים, מתוך הערכה למצבה הקשה. האופק השלילי סימן לשוק את הערכת מידרוג, כי הדירוג עתיד לרדת שוב".