סולל בונה, אשטרום, שפיר הנדסה ודניה סיבוס יגישו בשבוע הבא הצעות בעוקף קריות

ההשקעה נאמדת ב-1.2 מיליארד שקל, לסלילת 14 ק"מ של כביש תלת-נתיבי עם 5 מחלפים

כחצי שנה לאחר שהחברה הלאומית לדרכים (מע"צ החדשה) פרסמה את מסמכי המכרז, יוגשו בשבוע הבא (16 בספטמבר) ההצעות במכרז לתכנון וביצוע כביש עוקף קריות, בהשקעה הנאמדת ב-1.2 מיליארד שקל.

ל"גלובס" נודע, כי במכרז צפויות להתמודד ארבע חברות התשתית הגדולות במשק, בהן סולל בונה מקבוצת שיכון ובינוי, שפיר הנדסה שבשליטת משפחת שפירא, אשטרום ודניה סיבוס. האחרונה צפויה להתמודד למרות הקשיים בחברה האם, אפריקה ישראל.

בענף התחבורה מעריכים כי סולל בונה, שפיר, אשטרום ודניה הן החברות היחידות שיעמדו בתנאי הסף המחמירים שנקבעו ע"י מע"צ למכרז. תנאי הסף כללו בין השאר דרישה לביצוע עבודות הנדסיות בהיקף של לפחות 400 מיליון שקל ב-2008 (מתוך כך, ביצוע של לפחות פרויקט תשתית אחד בהיקף של 100 מיליון שקל), הון עצמי של לפחות 90 מיליון שקל וצירוף ערבות של 15 מיליון שקל.

פרויקט כביש עוקף קריות (כביש 22) תוכנן במשך שנים ככביש אגרה, שיבוצע בשיטת ה-B.O.T בשיתוף הסקטור הפרטי, אולם הכביש יצא לבסוף לסלילה כפרויקט קבלני במימון תקציב המדינה, במסגרת תוכנית ההאצה למשק.

מכרז כביש עוקף קריות הוא הגדול ביותר בתחום התחבורה בארץ. היקפו הכספי נאמד בכ-1.9 מיליארד שקל, מתוך כך המכרז הנוכחי מתייחס לעבודות קבלניות בהיקף של כ-1.2 מיליארד שקל, והיתרה מיועדת להפקעות, פיצויים לבעלי הקרקע, אחזקה וכו'.

כביש עוקף קריות יהווה חלופה נטולת רמזורים לכביש שדרות ההסתדרות (כביש מס' 4) הסואן, בקטע שבין עכו לצומת הצ'ק-פוסט. הכביש מתוכנן להיסלל לאורך 14 ק"מ, בין צומת כרי נעמן (דרומית לעכו) לבין דרך הקישון, ויכלול בניית 5 מחלפים (מחלף שד' ההסתדרות, אתא-דרום, אתא-צפון, קרית-ביאליק ומחלף כרי נעמן). בכביש שלושה נתיבים מהירים לכל כיוון, כאשר הדרומי יהיה בתוספת של נתיבי עזר.

"עוקף קריות יהיה אחד הכבישים החשובים ביותר בצפון הארץ, ומשום שראינו חשיבות אדירה בביצוע הפרויקט הוחלט לצרף את המימון עבורו לתכנית הרב-שנתית", הסביר בעבר מנכ"ל החברה הלאומית לדרכים, אלכס ויז'ניצר, את ההחלטה לסלול הכביש מתקציב המדינה. *