בכיר במשק: צריך לבטל את השקל ולעבור לשימוש באירו

מציע להצמיד את השקל ליורו או לחלופין "לעבור למשטר של יורוזציה" ■ הבכיר מאמין שהניסיונות לפתור את התנודתיות בשער השקל באמצעות רכישות דולרים שמבצע בנק ישראל אינן יעילות

"יש בעיה אסטרטגית בשער החליפין בישראל. לא תהיה ברירה אלא לעבור למשטר של יורוזציה (ביטול השקל ומעבר לשימוש ביורו - ע.א), או הצמדה של השער ליורו", כך מעריך בכיר במשק.

אותו בכיר מאמין שהניסיונות לפתור את התנודתיות בשער השקל בין השאר באמצעות רכישות דולרים שמבצע בנק ישראל אינן יעילות. "בשיטה הנוכחית של רכישת דולרים או מציאת פתרונות אחרים, רק הולכים סביב סביב. מנסים לפתור בעיה אסטרטגית באמצעים טקטיים, וזה לא עובד. אי אפשר לנהל בישראל מדיניות של שער חליפין חופשי", מוסיף הבכיר.

הבכיר מסביר כי שער החליפין הוא קריטי למדינה כמו ישראל, בה הייצוא והייבוא משמעותיים לתעשייה המקומית. "כל אחוז תנודה בשער גורם לזעזוע בתעשיה, שאינה יכולה להתמודד עם זה כל הזמן", אומר הגורם.

נציין כי משמעות הצעת ההצמדה ליורו היא שעל כל שקל במחזור, חייבים שתהיה כמות קבועה של רזרבה מסוג יורו. הצעה שכזו עשויה לפתור את התנודתיות מול הייצוא לאירופה, אך לא עבור הייצואנים שמייצאים במטבע הדולרי. נזכיר שבמהלך המשבר האחרון איבד הדולר מול היורו כ-30%.

כמו כן הצמדה של המטבע המקומי למטבע זר תפגע באופן קריטי במדיניות המוניטארית בישראל. כל שינוי בשער הריבית היה תלוי מאוד בשער הריבית בגוש היורו, כך שגם אם בישראל יהיה צורך קריטי בהורדת ריבית, אך באירופה הריבית תישאר ללא שינוי, יהיה מאוד קשה להוריד בארץ את הריבית.

דבריו מגיעים על רקע תקופה ארוכה של תנודתיות בשער השקל מול הדולר. רק בחודש אפריל האחרון הגיע הדולר לשער של 4.28 שקלים, ומאז ועד היום הוא הספיק לצנוח בכ-12% לרמה 3.762 שקלים. נזכיר כי במהלך השנה החולפת ביקר הדולר אף ברמות נמוכות יותר והגיע לרמה של 3.23 שקלים בלבד.

הצניחה של הדולר מול השקל הכבידה מאוד על הייצונאים, שנאלצים גם כך להתמודד עם הירידה בביקוש למוצריהם בעקבות המיתון הכלכלי. הייצואנים קראו להתערבות, ואכן נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר החל להתערב בשוק המט"ח לפני כשנה וחצי, ורכש מט"ח בשוק כדי למנוע את נפילת הדולר. ישנם חילוקי דעות לגבי תוצאות התערבות. יש הטוענים כי השער הנמוך הנוכחי של הדולר מול השקל מעיד על כישלון המהלך של פישר, ומאידך יש הטוענים כי שער הדולר היה נמוך עוד יותר ללא התערבותו של פישר.

[לאתר המט"ח]