ישראל כץ: "תהיה רכבת לאילת - למרות התנגדות פקידי האוצר"

המשנה למנכ"ל משרד התחבורה, אלכס לנגר, תקף: "משרדי הממשלה מעניקים רכבים לעובדים ומדיניות רשות המיסים מעודדת רכבי ליסינג" ■ רכז תחבורה באוצר, אודי אדירי: "צריך להקצות נתיבים בלעדיים לאוטובוסים ולשפר השירות לנוסעים"

"תהיה רכבת לאילת, ותהיה רכבת לצפון הארץ (קריית שמונה). אני מאוד מכבד את הפקידות באוצר אבל יש החלטות שבסוף צריך לקבל הדרג המדיני". כך אמר היום שר התחבורה, ישראל כץ, במושב הפתיחה של כנס התחבורה הציבורית השנתי במלון דניאל שבים המלח.

כץ התייחס בדבריו להתנגדות הדרג המקצועי באוצר להקמת קו הרכבת לאילת, זאת במסגרת תוכנית שמקדמים משרדי התחבורה ורוה"מ להגדלת ההשקעות ברכבת ל-40 מיליארד שקל עד 2020.

אלכס לנגר, המשנה למנכ"ל משרד התחבורה, אמר בכנס כי מדיניות הממשלה לא מעודדת מספיק את המעבר לתחבורה ציבורית על חשבון הרכב הפרטי. "אנחנו חיים במדינה שמעדיפה באופן ברור תחבורה פרטית ולא תחבורה ציבורית. כך אנחנו במשרדי הממשלה מעניקים רכבים לעובדים ומדיניות רשות המיסים מעודדת רכבי ליסינג".

רכז התחבורה באגף התקציבים באוצר, אודי אדירי, אמר כי הממשלה צריכה להשקיע יותר כסף בתשתיות התחבורה הציבורית, ובהקצאת נתיבים בלעדיים (נת"צים) לאוטובוסים כדי לצמצם את הפערים מול הרכב הפרטי. אדירי הוסיף כי חשוב לשפר את רמת השירות בתחבורה הציבורית באמצעות הטבות י מס, כרטיס חכם ותעריפים אטרקטיביים.

הכנס שהינו יוזמה משותפת של משרד התחבורה וכלל מפעילי התחבורה הציבורית בישראל, עומד השנה בסימן דרכים לייעול.

מנכ"ל רכבת ישראל, יצחק (חקי) הראל, אמר בכנס כי "הדרך היחידה לעודד את הציבור לזנוח את הרכב הפרטי ולהשתמש בתח"צ היא הקמת מערכת רכבות מהירה בישראל".

לדברי הראל, לאחר קיפאון של מספר חודשים בגלל המיתון, מספר הנוסעים ברכבת שוב חזר לגדול ובחודש אוגוסט נרשם שיא של כל הזמנים לתנועת הנוסעים בקיץ.

גדעון מזרחי, יו"ר אגד, המחזיקה בכ-20% מפרויקט הרכבת הקלה בת"א, אמר בכנס כי "הפתרון לרכבת הקלה נמצא בתחום ההתמחות שלנו - פתרון של הסעת המונים על בסיס אוטובוסים ולא על בסיס מסילתי. זה זול יותר ופשוט יותר".

ח"כ דב חנין, קרא בכנס למשרד התחבורה שלא להטיל אגרת גודש על הכניסה לת"א כל עוד פרויקט הרכבת הקלה מתעכב, "לא צריך להציב את המקל לפני הגזר. אגרות גודש בלי חלופה טובה לא יעודדו נסיעה בתח"צ. כחלק ממדיניות עידוד התח"צ, המדינה צריכה לייצר יותר היצע, ולתת בשעות מסוימות ובמקומות מסוימים נסיעה בתח"צ בחינם".