קורא ספרים אלקטרוני מגיע לארץ; בינתיים אין הרבה מה לקרוא בו

ה-eSlick של Foxit Software הוא קורא אלקטרוני שהושק בעולם בתחילת 2009 ויוצר ע"י עובדים לשעבר של אמזון, שהיו שותפים לבניית הקינדל ■ גם ASUS משיקה קורא פרימיום

עידן הספרים האלקטרוניים מתחיל בישראל באיחור אופייני. חברת Foxit Software, המיוצגת בארץ על-ידי יאמי טכנולוגיות ממוחשבות, החלה לשווק את ה-eSlick.

זהו קורא ספרים אלקטרוני שהושק בעולם בתחילת 2009 ויוצר על-ידי עובדים לשעבר של אמזון, שהיו שותפים לבניית מכשיר הקינדל שלה.

ה-eSlick, שמחירו 1,500 שקל, שוקל כ-180 גרם, מצויד במסך בגודל 6 אינץ' ופועל בטכנולוגיית E-Ink (דיו אלקטרוני), כך שעמוד המופיע על המסך אינו מרצד ואינו קורן - בשונה ממסכי מחשב.

טכנולוגיית ה-E-Ink מספקת ראות טובה של המוצג על המסך באור שמש ישיר, באור חזק או חלש וללא מגבלות של זווית צפייה.

כמו כן, טכנולוגיית המסך מאפשרת צריכת אנרגיה נמוכה, המאפשרת קריאה של 8,000 עמודים בטעינה בודדת.

ה-eSlick קורא קבצים בפורמטים PDF ו-TXT ומאפשר, באמצעות תוכנה שמצורפת לערכת המכשיר, להוריד כל ספר שנמצא בפורמט דיגיטלי למחשב ולהמיר אותו לקובץ PDF - פורמט טקסט סרוק שלא ניתן לשנותו.

העברת הקבצים מתבצעת מכל מחשב באמצעות חיבור USB. כמו כן, המכשיר מאפשר שמיעת קובצי מוזיקה מסוג MP3 ומצויד באוזניות.

בעיית התוכן

חסרונו הגדול ה-eSlick הוא התוכן. למרות שהמכשיר יודע לקרוא ספרים בעברית בפורמט PDF, מבחר הספרים ללקוחות הישראליים הוא מצומצם.

"אין בעיה להשיג ספרים בתשלום או בחינם באנגלית", אומרת גלה צימרמן, מנהלת השיווק של יאמי טכנולוגיות ממוחשבות, "אך בעברית ההיצע עדיין מוגבל. אנחנו נמצאים במגעים לשיתופי-פעולה עם הוצאות ספרים ישראליות".

לדברי צימרמן, "שוק הספרים האלקטרוניים מצליח בחו"ל, וזה רק עניין של זמן עד שזה יקרה גם בארץ. יש סופרים שיעדיפו להוציא עכשיו את הספר שלהם בפורמט האלקטרוני. חוץ מזה, מדובר במוצר ירוק שחוסך נייר ומקום".

מלבד ה-eSlick, בחודשים הקרובים אמור לצאת בישראל ספר אלקטרוני נוסף של חברת Bookware. המכשיר, שיגיע עם תמיכה מלאה בעברית, מיוצר על-ידי חברת סינית בשם ג'ינקה ונמכר בשמות שונים.

"אנחנו בונים כרגע מאגר ספרים בעברית, ונמצאים במשא-ומתן עם הוצאות ספרים מקומיות בשביל להתאים את הספרים שלהן למוצר שלנו", אומר איגור רויזיס, מנכ"ל Bookware.

הספר האלקטרוני המוזל של אסוס

גם חלוצת מחשבי הנטבוק, אסוס (ASUS), הודיעה כי היא מפתחת ספר אלקטרוני שיתחרה לראשונה בקטגוריית המכשירים המוזלים בשוק. נשיא אסוס, ג'רי שן, אמר כי החברה תשיק שני דגמים של קורא ספרים אלקטרוני.

דגם הפרימיום, היקר יותר, הוא בעל שני מסכים המחוברים בציר בדומה לספר פתוח - בשונה מקוראי הספרים האלקטרוניים הקיימים המגיעים עם מסך שטוח.

מבנה המסך הכפול יאפשר למשתמש, למשל, לקרוא ספר על אחד מהמסכים ולגלוש באינטרנט במסך השני.

אחד המסכים יוכל לשמש גם כמקלדת מסך מגע, אופציה ההופכת את המכשיר למעין נטבוק. בנוסף, בחברה ציינו כי בניגוד למסכי השחור-לבן של המתחרים, לקורא הספרים האלקטרוני של אסוס יהיה צג צבעוני.

ייתכן כי שמו של קורא הספרים האלקטרוני יהיה Eee-Reader, על שם סדרת הנטבוקים Eee מתוצרת אסוס.

הדגם המוזל של קורא הספרים של אסוס צפוי להיות אמנם פשוט יותר, אך מחירו, שאינו צפוי להיות יותר מ-165 דולר, עשוי להציב סטנדרט חדש ליצרניות קוראי הספרים האלקטרוניים, הנמכרים כיום במחירים שבין 199 ל-299 דולר.