בדיקת G: מה היקף תופעת קבוצות הרכישה בשוק הנדל"ן?

למרות הבאזז המטורף סביב קבוצות הרכישה, לאף אחד אין מושג מהו ההיקף האמיתי של התופעה ■ התאחדות הקבלנים: בממוצע ארצי ניתן להעריך כי מדובר ב-10%" ■ הערכת לשכת שמאי המקרקעין: כ-30% מהתחלות הבנייה באזור תל אביב והמרכז הן של קבוצות רכישה

אין ספק שהנושא החם ביותר בשוק הנדל"ן ובענף הבנייה הן קבוצות הרכישה. כולם מדברים על זה, כל אחד מכיר מישהו שבעניין. אבל מהם ממדי התופעה האמיתיים? איש לא יודע, גם לא הגופים הממסדיים או החצי ממסדיים. כחלק מהתופעה של הסתרת מידע בשוק הנדל"ן הישראלי, גם על קבוצות הרכישה לא ניתן לקבל מידע מוצק ומבוסס. המידע שיש, מבוסס על הערכות בלבד, הנובעות לעתים גם מהאינטרסים של המעריכים.

בהתאחדות הקבלנים, ששמה לה מטרה להיאבק בקבוצת הרכישה, אומרים כי הם מוטרדים מהתפתחות המגמה של קבוצות הרכישה, אבל גם הם לא יודעים ממה בדיוק הם מוטרדים.

"אנחנו לא יודעים מהו המספר המדויק של דירות שנבנות באמצעות קבוצות רכישה", אומר ראול סרוגו, סגן נשיא התאחדות הקבלנים. "בממוצע ארצי ניתן להעריך כי מדובר ב-10%, אך באזורי הביקוש (תל אביב, פתח תקוה, ערי השרון) תופסות קבוצות הרכישה נתח נכבד יותר מהדירות שנבנות, ואת זה אנחנו יודעים מעדויותיהם של קבלנים רשומים הפועלים באותם אזורים". לטענת ההתאחדות, "העובדה שאין לאף גורם רשמי נתון מדויק על היקף התופעה, צריכה להדליק נורה אדומה אצל קברניטי המשק ולעורר אותם לפעולה".

לשאלת G האם הבניינים המוקמים על-ידי קבוצות הרכישה (שבוחרות קבלן מבצע לביצועם) נכללים ברשימת התחלות הבנייה, השיב גרשון קון, ראש תחום בינוי ורשויות מקומיות בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה כי "הבנייה בקבוצות רכישה עשויה להיכלל בסיכום התחלות הבנייה. כרגע בשל סיבות שונות, אין לנו יכולת לספק מידע אמין בנוגע להיקף הדירות שנבנות בקבוצות רכישה. אנו עושים מאמצים לשפר מצב זה".

בלמ"ס מניחים כי הדירות של קבוצות הרכישה נכללות במספר הכולל של הדירות שהוחל בבנייתן, אך גם אם הן כלולות, הרי שאי אפשר לפלח אותן. ב-31 באוגוסט פרסמה הלמ"ס נתון, שלפיו במחצית הראשונה של 2009 הוחל בבנייתן של 14,790 דירות ביוזמה פרטית (ירידה של 3.3% לעומת התקופה המקבילה אשתקד), אבל אף אחד לא יודע כמה מהן נבנות על-ידי קבוצות רכישה. גם במשרד האוצר (שניהל מאבק מול הלמ"ס על אמיתות הנתונים שלו) מסרו ל-G כי אין בידיהם את הנתונים המבוקשים.

בלשכת שמאי המקרקעין המצב דומה. גם שם מתקשים לספק את הסחורה. ארז כהן, יו"ר לשכת שמאי המקרקעין אומר כי אין דרך מדויקת לחשב את מספר קבוצות הרכישה שבונות בתל אביב. הערכת הלשכה היא שכ-30% מהתחלות הבנייה באזור תל אביב והמרכז הן של קבוצות רכישה, בעוד שבערי הלוויין של תל אביב יורד המספר לכ-15%.

עו"ד צחי חג'ג, מקבוצת האחים חג'ג', אחת מקבוצות הרכישה המוכרות בישראל, מתמחה בתל אביב. לטענתו, הוא אינו יכול לדעת מהו הנתח האמיתי של קבוצות הרכישה בעיר, אך הוא בטוח שמספרן בעלייה.

"אני מלווה היום קרוב ל-20 קבוצות בתל אביב", אומר חג'ג'. "להערכתי, מתחילת 2009 יש קפיצה אדירה של קבוצות רכישה. אני חושב שהקבוצות בונות כ-15% מהתחלות הבנייה, אבל בשנה הבאה אני מעריך שזה יגיע ל- 30%-25% מהבנייה בתל אביב, כאשר קבוצות הרכישה הרבות שהתגבשו השנה יצאו לדרך".