דודי עזרא: "אין ל'אדום אדום' של תנובה שום סיכוי להצליח"

עזרא, בעל השליטה בקבוצת נטו, יורה לכל הכיוונים ■ על מעדנות: "הרווחנו מהפנצ'ר של תנובה" ■ על טירת צבי: "שופרסל הורידה את מוצרי הקבב שלהם מהמדף" ■ ויש לו גם כוונה להיכנס לתחום חדש: ירקות קפואים

"חברת 'אדום אדום' של תנובה מפסידה היום ברמות של 2-3 מיליון שקל בחודש. לדעתנו, גם הדימום הזה ייפסק אחרי שהם יבינו שבמתכונת שבה 'אדום אדום' עובד - הוא לא יכול להצליח, וכנראה שהחברה הזאת תיסגר. אין ל'אדום אדום' שום סיכוי להצליח. אמרנו את זה לפני כמה שנים, ואנחנו אומרים את זה גם היום. אנחנו יכולים להגדיל את המכר שלנו בבשר, אבל אנחנו לא ממהרים", כך אמר אמש (ג') יו"ר ובעל השליטה בקבוצת נטו, דודי עזרא, בכנס אנליסטים שקיים בבורסה.

מזל שלא קנינו את 'אדום אדום'

מנכ"ל קבוצת נטו, עמי גולדין, גם הודה לראשונה כי הקבוצה אכן ניהלה משא-ומתן עם תנובה לרכישת הפעילות של 'אדום אדום'. "לפני שנה ניהלנו משא-ומתן רציני עם תנובה לרכישת הפעילות של 'אדום אדום'. המזל שלנו שזה לא הצליח", אמר גולדין.

תנובה וקבוצת נטו מתחרות ביניהן במספר רב של קטגוריות. פרט לקטגוריית הבשר, שתיהן שחקניות פעילות גם בקטגוריות דגים, מוצרי דגים מעובדים, מוצרי בשר מעובד ומוצרי מאפה. אמש בחרה קבוצת נטו להציג את שיעורי הצמיחה במכירות בכל אחת ואחת מהקטגוריות שבהן היא מתחרה בתנובה.

כצפוי, המותג 'שלושת האופים' של נטו נהנה ממשבר מעדנות של תנובה. "מכרנו יותר בגלל הפנצ'ר שהיה לתנובה במעדנות. אני מניח שבחצי השנה הבאה נראה את ההתאוששות שלהם, והבעיה של תנובה תיפתר. בקטגוריית הבצק הקפוא, תנובה רשמה במחצית הראשונה של השנה ירידה של 41.6% במכר, לפי סטורנקסט", אמר גולדין.

צמיחה מרשימה הציגה נטו גם בקטגוריית הדגים, בזמן שתנובה בוחנת יציאה מהקטגוריה ואף חתמה על הסכם עקרונות למכירת עסקי הדגים של לאחים קאופטייל, בעלי סלטי מיקי. "ברגע שתנובה התחילה להיות יותר רציונלית, הם זזו הצדה", אומר עזרא.

אין לנו בעיה להתחרות בעצמנו

"אין לנו בעיה לייצר מוצרים במותג הפרטי המתחרים במותגים שלנו. זה מוכיח את עצמו וגם עובד. הרווחיות במותג הפרטי די זהה. הדבר היחיד שמשחק במחיר הוא שאין למותג הפרטי את כל ההוצאות שהרשתות גובות, כמו בונוס למשל. בטונה אנחנו מייצרים חלק מהמותג הפרטי של שופרסל, את המותג הפרטי של מגה, את המותג הפרטי של 'יש' ואת 'המותג'", אומר עזרא.

עזרא חשף אמש כי שופרסל ניקתה מהמדף את מוצרי טירת צבי של תנובה בקטגוריית הקבב וההמבורגר. "אנחנו מייצרים מוצרים בפרייבט לייבל שמהווים תחרות ישירה למוצרים שלנו. בקבב והמבורגר אנחנו מייצרים מותג פרטי לשופרסל ועומדים לייצר ל'המותג'. אם נסתכל על שופרסל, נראה שכתוצאה מהצלחת המותג הפרטי שלהם, על המדף יש רק את מוצרי טיבון ויל (של קבוצת נטו - א.ח.) המותג הפרטי וזוגלובק. שופרסל החליטה להוציא מהמדף את טירת צבי, כי המכר שלו הלך ונהיה דל. בכל שופרסל יש כרגע בקטגוריה 3 מותגים, ולכן אנחנו לא מתביישים, אסטרטגית נוח לנו לעשות את המותג הפרטי. זה עוזר לנו ברווחיות ובשליטה על המדף".

אם ימכרו את סנפרוסט - נקנה

זירה תחרותית נוספת מתכוונת נטו לפתוח בתחום הירקות הקפואים. מתברר כי נטו נכנסה לאחרונה לקטגוריה, והיא אף מחפשת להתרחב בה.

"אנחנו בודקים את שוק הירקות הקפואים. ייבאנו כמות מסוימת של ירקות קפואים עם כשרות מהודרת. אנחנו מוכרים את המוצרים ברשת 'יש' במחירים של 50% ממחירי סנפרוסט או פרי גליל, ועדיין נשאר לנו 30% רווח גולמי", אמר עזרא.

* מה הסיכוי שתיכנסו לייצור בתחום הירקות הקפואים?

"אם ימכרו לנו את סנפרוסט, ניכנס".

כזכור, ויטה פרי הגליל נמכרה למשפחות קופרלי ושלום, המחזיקים בשליטה ברשת חצי חינם. גולדין רמז אמש כי קבוצת נטו היתה אמורה לקבל חלק מהפעילות, כנראה את פעילות ההפצה של ויטה פרי הגליל, אם היה זוכה אחר בהתמחרות על החברה. "היינו צריכים להתערבב בעסקת ויטה פרי הגליל. נחכה עוד קצת, זה יגיע אלינו בצורה כזאת או אחרת", אמר גולדין.

תנובה לא רוצה למסור דו"חות

עזרא האשים אמש את תנובה כי היא מסרבת להעביר לו את המאזנים של מחלבות רמת-הגולן העומדים למכירה, בשל החלטת הממונה על ההגבלים העסקיים.

"התעניינו במחלבות רמת-הגולן כמו שאנחנו מתעניינים בדברים אחרים. הם מסרבים לתת לנו את המאזנים. פנינו למי שפנינו ונבדוק. לפי האינפורמציה שיש לנו, המחלבות רווחיות. לפי הניתוחים הכלכליים שעשינו, אחוז הרכישה של חלב עמיד בישראל שונה לחלוטין ממה שקיים בעולם. בצרפת וגרמניה אחוז מכר החלב העמיד הוא קרוב ל-80%. אנחנו רואים בזה פוטנציאל לאור בדיקות. זה מוצר שאפשר לשים על מערכות ההפצה שלנו כמעט ללא עלויות".

קבוצת תנובה מסרה בתגובה: "איננו מבינים מהיכן מר עזרא לוקח את הנתונים. מדובר בנתונים וספקולציות שגויים ביסודם. חברת 'אדום אדום' עברה שינוי משמעותי שהביא את החברה לאיזון ולרווח. הנהלת תנובה רואה ב'אדום אדום' נכס אסטרטגי עם פוטנציאל משמעותי לצמיחה. 'אדום אדום' תמשיך להיות חלק מקבוצת תנובה - חברת המזון הגדולה בישראל".

נטו ברבעון השני: ירידה בהכנסות, שיפור בשיעור הרווח התפעולי

"החזון שלנו הוא להפוך לספקית המזון המובילה בישראל בסל המוצרים הייחודי כ-one stop shop. אנחנו מקבלים אינסוף פניות מחברות שמבקשות שנקנה אותם", אמר מנכ"ל קבוצת נטו, עמי גולדין.

קבוצת נטו היא ספקית המזון החמישית בגודלה בשוק. לפי סטורנקסט, במחצית הראשונה של השנה גדל נתח השוק של קבוצת נטו ב-10%, והוא עומד על 4.4% מכלל השוק.

נטו אמנם שיפרה עמדות, אבל גם היא נפגעה מההאטה במשק. ברבעון השני השנה, רשמה הקבוצה ירידה של 11.6% בהכנסות, שהסתכמו ב-369.5 מיליון שקל - לעומת הכנסות של 418.2 מיליון שקל ברבעון המקביל.

למרות הירידה החדה בהכנסות - החברה רשמה ירידה קלה (2.7%) ברווח התפעולי, שהסתכם ב-32.2 מיליון שקל. במקביל שיפרה החברה את שיעור הרווח התפעולי, מ-7.9% ל-8.7%. הרווח הנקי ברבעון נחתך ב-25% והסתכם ב-19 מיליון שקל.

גולדין הבהיר אמש כי אין לקבוצה כל כוונה למחוק את החברות הבנות (נטו מלינדה, ויליגר, ביכורי השדה וטיבון ויל) מהבורסה. מחיקתן מהבורסה תקשה על גיוסים, רכישות או הכנסת שותפים באותן חברות, הסביר.