חיים שני יעמוד בראש ועדת איתור לבחירת מחליפו של ענתבי

גורם כלכלי בכיר על המחליף: "הפעם צריך דם חדש. מדובר בתפקיד קריטי ולכן מתבקש שמחליפו של ענתבי יהיה מישהו מבחוץ, אדם שיודע איך מתנהלים העניינים מהצד של השוק"

ועדת איתור תוקם לבחירת מחליפו של הממונה על שוק ההון והמפקח על הביטוח, ידין ענתבי. להערכת גורמים המקורבים למקבלי ההחלטות במשרד האוצר, מיד לאחר סוכות תוקם ועדת איתור בראשות המנכ"ל החדש של האוצר, חיים שני. הוועדה תפנה למועמדים, תמיין אותם ותמליץ לשר האוצר, יובל שטייניץ, לגבי מחליפו של ענתבי.

בתגובה נמסר ממשרד האוצר כי "אין צורך בוועדת איתור ונכון לעכשיו אין כוונה להקים ועדה כזו".

להערכת הגורמים עבודת אגף שוק ההון זקוקה לשינוי וועדת איתור נדרשת בכדי להביא מועמד חיצוני לתפקיד הממונה על שוק ההון. "הפעם צריך דם חדש. מדובר בתפקיד קריטי ולכן מתבקש שמחליפו של ענתבי יהיה מישהו מבחוץ. אדם שיודע איך מתנהלים העניינים מהצד של השוק", אומר אדם הנושא בתפקיד כלכלי בכיר בירושלים.

מאז 1996, הממונה על שוק ההון מגיע מבפנים ובשלוש ההחלפות האחרונות המשנה למפקח קיבל את התפקיד. מתוך האגף יש שני מועמדים, המשנה לממונה יואב בן אור (41) והסגן הבכיר אריק פרץ (35). באוצר מעריכים כי ענתבי תומך בבן אור ודוחף אותו בכל הכוח.

תפקיד מרכזי

תפקיד הממונה על שוק ההון הפך בשנים האחרונות למרכזי. יישום רפורמת בכר שדרג את מעמדו של האגף, לאחר שהעביר את מרבית נכסי הציבור לניהולם של בתי ההשקעות וחברות הביטוח. אותם גופים בדיוק שעליהם אחראי אגף שוק ההון. כיום הממונה מפקח על ניהולם של 500 מיליארד שקל, כספי החיסכון הפנסיוני של הציבור.

בשנתיים האחרונות מבקש נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, לקבל לאחריותו את אגף שוק ההון ולאחד אותו עם הפיקוח על הבנקים. זאת כדי לרכז את הפיקוח הפיננסי במקום אחד ולקבוע סטנדרטים וכללים רגולטוריים אחידים. משרד האוצר מתנגד לכך בחריפות.

ענתבי (39) הודיע במאי כי בכוונתו לעזוב בסוף השנה לאחר קדנציה מוצלחת ביותר של יותר מארבע שנים, הארוכה ביותר אי פעם בתפקיד זה. ענתבי הודיע על כוונותיו לשר האוצר שטייניץ בתחילת יוני, אך עד עתה לא ננקטה כל פעולה כדי לאתר מועמדים ראויים. יצוין כי שטייניץ יצר תקדים כשהקים ועדת איתור לתפקיד ראש רשות החברות הממשלתיות, בראשה עמד ענתבי.