מיילן תוקפת פטנט הקופקסון של טבע; "זו עליית מדרגה בסיכון למניה - תצלול ביום ההשקה כפי שלא צללה שנים"

מיילן הגישה בקשה לאישור גרסה גנרית לקופקסון, התרופה הכי נמכרת של טבע ■ האנליסט גלעד שריג מבנק הפועלים, המצוטט גם בכותרת: "טבע טוענת שקשה מאוד לייצר גרסה גנרית לקופקסון, כך שאם מיילן הגישה בקשה סימן שהם בטוחים שיש להם גרסה גנרית טובה"

הטבעת על צוואר הקופקסון של טבע מתהדקת: מיילן, חברת התרופות הגנריות האמריקנית, הודיעה היום (ב') כי הגישה ל-FDA (מינהל המזון והתרופות בארה"ב) בקשה לאישור הגרסה הגנרית לקופקסון של טבע. מדובר בתרופה לטיפול בטרשת נפוצה שהיא גם התרופה הנמכרת ביותר של טבע ואחראית לכשליש מהכנסותיה השנתיות.

מיילן מצטרפת בכך לחברת התרופות סאנדוז-מומנטה אשר הגישה בשנה שעברה בקשה דומה ל-FDA והייתה הראשונה לעשות זאת. לאחר הגשת הבקשה, ה-FDA יבדוק את התרופה כשבמקביל מיילן מחויבת להודיע לטבע שהיא שלחה בקשת אישור מה-FDA. כאן מגיע החלק המעניין: טבע יכולה לתבוע את מיילן בגין הפרת פטנט, ובכך לעכב את ה-FDA מלספק אישור למיילן, שכן אסור לו להעניק אישור במקרה של סכסוך משפטי על התרופה.

טבע טוענת כי הפטנט שלה על הקופקסון תקף עד שנת 2014. בינתיים, 2 חברות התרופות האמורות מנסות ככל הנראה לתקוף את הפטנט של טבע והיא צפויה לעבור למגננה ולהגן על הפטנט שלה.

"טבע תוכל להגן על הפטנט שלה למשך שנתיים נוספות אבל בכל אופן הסיפור הזה שלילי", אומר לנו גורם בשוק המקורב לנושא. מניית טבע נסחרת בירידות ומרכזת את מחזור המסחר הגבוה בשוק.

מכירות הקופקסון הגיעו לשיא של 682 מיליון דולר ברבעון השני של השנה - גידול של 21% מהרבעון המקביל אשתקד - מתוך סך הכנסות של 3.4 מיליארד דולר ברבעון. עלייה זו הושגה, בין היתר, משום שטבע העלתה את מחיר הקופקסון בכ-10% בתחילת חודש אפריל (בהמשך להעלאת מחיר בשיעור דומה שביצעה טבע בתחילת השנה). הקופקסון מהווה 28% מהשוק לטיפול בטרשת נפוצה - מעל המתחרים. במקום השני נמצאת תרופת האבונקס עם נתח של 24%.

"מעבר לפטנט - טבע טוענת שקשה מאוד לייצר גרסה גנרית לקופקסון; כך שאם מיילן הגישה בקשה אז סימן שהם בטוחים שיש להם גרסה גנרית טובה. יש פה עליית מדרגה מבחינת הסיכון", אמר האנליסט גלעד שריג מבנק הפועלים. "אני חושב שעד שגרסה גנרית ייקח זמן ובכל מקרה טבע תצליח 'לסחוב' עד שנת 2014 עם הפטנט על הקופקסון".

כאשר נשאל על תגובת השוק לחדשות על הקופקסון, בעקבות הירידה במניה היום, אמר שריג: "השוק מאוד רגיש לחדשות על הקופקסון ורואים את זה היום. ברור לי שביום שבו תהיה השקה או אפילו כשה-FDA ייתן אישור עקרוני לשווק גרסה גנרית - המניה תחטוף. זו תהיה הירידה הכי חדה שלה בשנים האחרונות".