קן מציעה לקחת מחברות הסלולר תדרים לטובת מפעיל חדש

הרשות מציעה לקחת את רוב התדרים מהרשת הישנה של סלקום ■ ברשות מתנגדים להקמת אתרי שידור משותפים ללא הגבלות

רשות ההגבלים העסקיים מציעה למשרד התקשורת לקחת לחברות הסלולר ובמיוחד מסלקום תדרים לטובת מפעיל חדש, כך נודע ל"גלובס". הרעיון עלה אתמול (ג') בדיון בין משרד התקשורת לבין רשות ההגבלים.

רשות ההגבלים התכוונה לתדרים בתחום ה-850 מגה הרץ. מדובר בתדרים ששימשו את סלקום ברשת הסלולר הישנה שלה - TDMA שהתרוקנה ממנויים. הרציונל שעומד מאחורי ההצעה של הרשות הוא שהתדרים קודם כל שייכים למדינה ועל פי החוק הם נמסרים לשימוש החברה הסלולארית אך הם לא רכושה. שנית, התדרים בתחום ה-850 מגה הרץ הינם מבוקשים מאוד משום שמי שיש לו תדרים נמוכים, צריך הרבה פחות אנטנות כדי לכסות את הארץ.

מכיוון שלסלקום יש כבר תדרים בתחום ה-1,800 מגה הרץ ובתחום ה-2.1 ג'יגה הרץ, ויש לה כבר כיסוי ארצי, ניתן לקחת ממנה את התדרים הנמוכים ולהקצותם למפעיל חדש.

סוגיה בעייתית

הבעיה בהצעה היא שסלקום (וגם יתר החברות), כבר עושה שימוש בתדרים הנמוכים לטובת הדור השלישי שלה, בדיוק כמו שפלאפון עושה שימוש בתדרי ה-850 מגה הרץ לטובת רשת הדור השלישי שהקימה. לא ברור האם סלקום מנצלת את כל התדרים, אך בכל מקרה היא משלמת עבורם אגרות ומשתמשת בהם, כך שנראה שמדובר בסוגיה מאוד בעייתית ומורכבת וספק אם ניתן לדרוש זאת מחברות הסלולר.

נדגיש שהקצאה מחודשת של תדרים הוא מהלך שנעשה כבר על ידי רגולטורים בעולם, וכך עשו בשבדיה למשל כשרצו להכניס מפעיל נוסף. יחד עם זאת ישראל היא לא שבדיה והסיכויים שסלקום תוותר בהסכמה על חלק מהתדרים שלה - קלושים.

אתרי שידור משותפים

בנוסף, משרד התקשורת מנסה לקדם יוזמה להקמת אתרי שידור משותפים לחברות הסלולר על מנת להקל על מפעיל חדש שירצה להיכנס לשוק. רשות ההגבלים הודיעה כי היא אינה מתלהבת בלשון המעטה מהרעיון של שיתוף אתרים בין חברות הסלולר והיא מבקשת לקבוע תנאים לשיתוף פעולה כזה.

עמדת רשות ההגבלים לא התקבלה באהדה במשרד התקשורת משום שלדעת המשרד יש מקום לשיקולים רחבים יותר בנושא האתרים המשותפים |, כמו קידום התחרות, צמצום מספר האתרים בישראל, איכות סביבה, וחשש אמיתי שאם לא יהיו אתרים משותפים המשמעות היא שמי שירכוש את מירס או מפעיל חדש לא יוכל להקים רשת סלולארית חדשה.