הראלי במניות העשיר את בתי האב בארה"ב ב-2 טריליון דולר

דו"ח תנועות ההון של הפדרל ריזרב: שווים הנקי של בתי האב טיפס ב-17% ל-53.1 טריליון לעומת נפילה של 13% ל-51.1 טריליון דולר ברבעון הראשון של השנה ■ מדובר בעלייה ראשונה מאז הרבעון השלישי של 2007

עושרם של משקי הבית האמריקנים עלה ב-2 טריליון דולר ברבעון השני של השנה, ובכך עצר את הנפילה החדה ביותר שנרשמה מעולם. השווי הנקי של בתי-אב וקבוצות ללא כוונות רווח טיפס ב-17% ל-53.1 טריליון לעומת נפילה של 13% ל-51.1 טריליון דולר ברבעון הראשון של השנה. מדובר בעלייה ראשונה מאז הרבעון השלישי של שנת 2007, כך על פי פרסומי הפדרל ריזרב במסגרת דו"ח תנועות ההון שפורסם היום (ה') בוושינגטון. דו"ח זה מתעדכן מדי רבעון מאז שנת 1952.

העלייה בהון שבידי הציבור בארה"ב משקף את הקפיצה הגדולה ביותר שנרשמה במחירי המניות מאז שנת 1988, וברבעון זה גם נרשמה לראשונה מזה שנתיים עלייה בשווי הנדל"ן. יחד עם העלייה בחסכונות הציבור והירידה בהתחייבויות הצרכנים שהסתכמה בירידה של 1.7% ל-13.7 טריליון דולר. העלייה בעושרו של הציבור הינה חלק מהתהליך שצפוי לעבור על הצרכנים במהלך השנים הבאות לפני שהביזבוזים יוכלו לחזור ולצבור תאוצה.

"עושר רב אבד במהלך המיתון, אך נראה באופן הולך וגובר כי הרע מאחורי רבים מהאמריקנים" אמר כריס רופקי, הכלכלן הראשי בבנק אוף טוקיו מיצובישי בניו יורק. "הצרכנים מצויים כיום במקום טוב יותר מזה בו היו בתחילת השנה, תיקי ההשקעות שלהם הפסיקו לדמם".

בזכות התמריצים שהעביר הממשל הפדראלי כדוגמת "מזומן תמורת גרוטאה", הטבות מס והרחבת תקופת הזכאות לדמי האבטלה, החלו ברבעון השני להשתפר הוצאות הצרכנים, לאחר הצניחה החדה ביותר שנרשמה מאז שנות ה-80'.