ברק ידון היום עם גייטס על היתרון האיכותי של ישראל

שר הביטחון לניו יורק טיימס: להתנהלות ארה"ב כלפי קוריאה הצפונית תהיה השפעה גדולה על איראן ■ ברק מסביר, שהתבטאותו בראיון ל"ידיעות אחרונות" כאילו אירן אינה מהווה איום קיומי היתה בעצם קריאה לאזרחים להימנע מפניקה

שר הביטחון, אהוד ברק, ייפגש היום (ב') בפנטגון עם שר ההגנה האמריקני, רוברט גייטס ולאחר מכן עם בכירים אחרים בממשל.

בראיון לניו יורק טיימס אומר ברק, כי במרכז שיחתו עם גייטס יעמדו השמירה על עליונותה האיכותית של ישראל, האיום הגרעיני האיראני והפלסטינים.

בוושינגטון רווחו אמש ניחושים, כי דברי ברק הם רמז לכך, שבדעתו להגיש שוב בקשה ישראלית לרכוש מארה"ב פצצות חודרות בונקרים בעומק רב. הנשיא ג'ורג' בוש סירב להיענות לבקשת ישראל לרכוש פצצות כאלה בגלל חשש שהדבר יחיש התקפה ישראלית על מתקנים גרעיניים באיראן.

בראיון לטיימס אמר ברק, כי חששות מאיראן מוסיפים לעמוד בראש סולם הקדימויות של ישראל וכי ירושלים מעדיפה להטיל סנקציות קשות על איראן לאחר מאמצים דיפלומטיים במשך פרק זמן מוגדר. שר הביטחון אמר, כפי שאומרים גורמים רשמיים אחרים בישראל, שהוא אינו מסיר שום אופציה מהשולחן, רמז לאפשרות של התקפה צבאית ישראלית על איראן.

בראיון ל"ידיעות אחרונות" בשבוע שעבר אמר ברק, כי איראן אינה מהווה איום קיומי על ישראל מפני שאין לה עדיין נשק גרעיני וגם אם יעלה בידה לפתח נשק כזה, ישראל תוכל להגן על עצמה. הטיימס מציין, כי הצהרה זו עוררה תמיהה בארה"ב מפני שהיה אפשר להבין ממנה שישראל פחות מודאגת מהאיום הגרעיני של איראן.

אבל בראיון לניו יורק טיימס אומר ברק שלא כך פני הדברים. לדבריו, זו היתה פשוט קריאה לאזרחי ישראל להימנע מפניקה בגלל איראן.

בתגובה על הצהרות של כמה מנהיגים ישראליים, שהשוו את האיום האיראני לאיום הנאצי בשנות ה-30, אמר ברק: "אני לא קונה את הרלוונטיות של השוואת המצב (הנוכחי) למצב באירופה ב-1938. אז, תקוותו היחידה של יהודי שבחן את העתיד היתה להימלט. כיום איננו נמצאים במצב כזה. אנו יכולים להגן על עצמנו מפני כל סוג של איום".

ברק אמר, כי מבחינתה של ארה"ב האתגר הגדול ביותר הוא כיצד להתמודד עם הנשק הגרעיני של קוריאה הצפונית, מפני שלהתנהלות ארה"ב כלפי קוריאה הצפונית תהיה השפעה גדולה על איראן.

"קוריאה הצפונית מפתחת טילים ארוכי טווח בחצר האחורית של סין ורוסיה ושום דבר לא קורה לה", אמר ברק. "כאשר ההנהגה האיראנית שואלת את עצמה, 'האם אנו צריכים לדאוג או להמשיך במסורת ההכחשות וההונאות', התשובה תלויה במה שקורה עם קוריאה הצפונית. מהלך עקבי לקראת הבלימה של תפוצת נשק גרעיני צריך להתחיל עם קוריאה הצפונית. למהלך כזה תהיה השלכה חיובית מאוד לגבי חסימת איראן".