"כשאטיאס מכריז שהמבצע שלו כולל 21 דירות בת"א, זאת יכולתו להשפיע"

נשיא התאחדות הקבלנים ל"גלובס" נדל"ן: "אם המדינה תיתן לזוגות צעירים פתרונות תחבורה, חינוך ותעסוקה - הם יוכלו לעבור לפריפריה ולקנות דירה במחיר שיוכלו לעמוד בו"; "זוג צעיר צריך להשתכנע לקנות דירה בב"ש"

"בכל הנוגע לעלויות הבנייה ולהסכמים מול יזמים, מחירי הביצוע יורדים", אומר ל"גלובס" נסים בובליל, נשיא התאחדות הקבלנים , בראיון למוסף הנדל"ן לרגל השנה החדשה. "אנחנו מבצעים במחיר זול יותר ועדיין מרוויחים. בדיקה שערכנו לגבי דירה שמחירה כ-1.2 מיליון שקל העלתה, כי הצעדים שהובלנו בשנתיים האחרונות - ביטול מס המכירה, הפחתת מס הרכישה, ביטול היטל היבוא על הברזל והיטל ההיצף על המלט, ביטול הכוונה להטיל אגרות והיטלים על העסקת עובדים פלסטינים וביטול הכוונה להכפיל היטלים על עובדים זרים, מגיעים יחד לסכום של למעלה מ-50 אלף שקל חיסכון לדירה ממוצעת. לקבלן שבונה 100 יח"ד, חסכנו בממוצע 5 מיליון שקל.

"ובכל זאת", מסייג בובליל, "אני לא רואה לצערי ירידת מחירים בשוק המגורים. הביקושים הגבוהים לדירות ותוספת המיסוי לא מאפשרים להוזלה במחירי הביצוע להגיע גם לרוכשים עצמם".

- שר השיכון מבטיח "להציף" אותנו בקרקעות.

בובליל: "רוב הביקוש, כמו שאזרחי המדינה יודעים, נמצא במרכז הארץ. כששר השיכון מכריז שהמבצע כולל 21 דירות בת"א, בעצם ההכרזה הוא נתן תשובה לגבי יכולתו להשפיע באמת".

- לממשלה אין כלים להוריד את מחירי הדירות?

"אני מקווה שלשר האוצר יש פתרונות יותר יעילים. מרכיב המיסוי והקרקע עומד על יותר מ-60% ממחיר דירה. שר האוצר יכול להקטין מיסים, לדאוג שמחירי הקרקעות יהיו יותר זולים ואז גם הדירות יוזלו. כרגע, פעולות הממשלה לא חותרות לכיוון. אני שמח על ההצהרות, אבל את הפרויקטים שמוציאים כעת לשוק אני מכיר הרבה זמן. ישראל זקוקה לקרקע ל-40 אלף דירות חדשות בשנה. אנחנו רחוקים מכך מאוד מאוד".

- מה תאמר לזוג צעיר שנואש מלקנות דירה בארץ?

"אנחנו יודעים לבנות בזול. זוג צעיר צריך להשתכנע לקנות דירה בבית שמש או בבאר שבע. אם המדינה תיתן לו פתרונות תחבורה, חינוך ותעסוקה, הוא יוכל לעבור לפריפריה ולקנות דירה במחיר שהוא יוכל לעמוד בו".

עם כניסתו לתפקיד, לפני יותר מ-3 שנים, הכריז בובליל על כוונתו לאחד את השורות בהתאחדות. בתחילה הוא הצליח "להחזיר הביתה" את קבלני התשתיות, לפני כשנה הוא הכניס להתאחדות את קבלני השיפוצים ובשבוע האחרון החל שת"פ מחודש גם עם קבלני פתח תקווה וירושלים.

- בינתיים השוק ברח אל קבוצות הרכישה הפרטיות.

"דעתנו ידועה. לא יעלה על הדעת שקבלן חייב לעמוד בסדרה של חוקים ורגולציה והקבוצות לא מחויבות בכלום. אין לי ספק שחלק מהן יציגו סטייה גבוהה מאוד במחיר ובמוצר המובטח. בממשלה וברשות המיסים יש אוזן קשבת למאבק שלנו, אבל בישראל דברים לוקחים זמן".