עסקת בעלי העניין בין האחים עופר לחברה לישראל יוצאת לדרך

דירקטוריון החברה לישראל אישר בסוף השבוע האחרון את העסקה במסגרתה תרכוש החברה 80% ממניות פרויקט תחנת הכוח במישור רותם מחברת OPC שבבעלות האחים עופר

עסקת בעלי העניין בין האחים עופר לחברה לישראל בתחום החשמל הפרטי, שנחשפה לראשונה ב"גלובס", יוצאת רשמית לדרך.

דירקטוריון החברה לישראל אישר בסוף השבוע האחרון (ה') את העסקה במסגרתה תרכוש החברה 80% ממניות פרויקט תחנת הכוח במישור רותם מחברת OPC שבבעלות האחים עופר.

החברה לישראל הודיעה כי המניות יירכשו תמורת ערכן הנקוב, ובמקביל תעמיד החברה הלוואת בעלים ל-OPC (בסכום השווה להלוואות הבעלים שהעמידו האחים עופר-ל.ב) בסכום של 15.5-16.5 מיליון שקל שתהיה צמודה למדד ותישא ריבית של 4%.

העסקה, מעצם היותה עסקת בעלי עניין, טעונה עדיין את אישור האסיפה הכללית של בעלי המניות בחברה לישראל, חברת החשמל והממונה על ההגבלים העסקיים.

העסקה אמורה לאפשר לראשונה לחברה לישראל, בניהולו של ניר גלעד, להיכנס לתחום החשמל הפרטי בארץ. במקביל לרכישת המניות ע"י החברה לישראל, חברת דלקיה, זרוע האנרגיה של תאגיד ויאוליה הצרפתי, צפויה לרכוש 20% ממניות הפרויקט, שהוחזקו בעבר ע"י סימנס.

OPC שבבעלות עופר אנרגיה וסימנס, זכתה בשנת 2003 במכרז שפרסמה המדינה להקמת תחנת כוח פרטית במישור רותם בהספק של 370 מגה ואט, שתופעל על בסיס גז טבעי. היקף ההשקעה בפרויקט נאמד בכ-300-400 מיליון דולר.

המכרז בוטל לפני 3 שנים עקב בין המדינה לחברה. על רקע עתירה שהגישה OPC לבג"ץ, באמצעות עו"ד משה שחל, בשנה שעברה סוכם כי החברה תקים לבסוף את הפרויקט לפי תנאי המכרז המקורי.

תחנת הכוח במישור רותם אמורה לקום על פי התכנון עד לשנת 2013. התחנה אמורה למכור את החשמל שתייצר בעיקר לחברת החשמל (לרשת הארצית).

החברה לישראל נכנסה בשנת 2007 גם לפעילות בתחום האנרגיה בחו"ל, לאחר שרכשה בסכום של כחצי מיליארד דולר את יצרנית החשמל הפרטית גלובלק הפועלת בעיקר בדרום אמריקה. הרכישה נעשתה באמצעות חברת הבת אינקיה (100%) שמחזיקה כיום ב-7 חברות לייצור חשמל שבבעלותן תחנות כוח בהספק כולל של כ-2,200 מגה ואט.

מלבד תחנת הכוח של OPC שאמורה לקום עד סוף 2012, כ"יל צפויה להקים תחנה נוספת בהספק של 300 מגה ואט במפעלי ים המלח.

כפי שפורסם לראשונה ב"גלובס", החברה לישראל, שבשליטת סמי ועידן עופר, בוחנת אפשרות לבצע רכישה מרוכזת של גז טבעי עבור החברות הבנות בקבוצה, והחלה במגעים מול השותפות בקידוח "תמר" בראשות דלק וישראמקו ו-EMG המצרית. מדובר על רכישה משותפת של גז עבור כי"ל, תחנות הכוח הפרטיות של OPC ומפעלי ים המלח.

החברה לישראל צפויה להיות צרכן הגז השני בגודלו במשק הישראלי, אחרי חברת החשמל. צריכת הגז הכוללת של החברות הבנות בקבוצה צפויה להסתכם ב-2-2.5 מיליארד מ"ק (BCM) גז טבעי לשנה, בעלות המוערכת ב-400 מיליון דולר.

מהחברה לישראל נמסר היום כי הכניסה לתחום החשמל הפרטי בארץ היא המשך טבעי ומתבקש לפעילות בחו"ל, "ההשקעה בתחנת הכוח במישור רותם מהווה מימוש והמשך לתוכנית האסטרטגית של החברה לישראל לייעד את החשמל הפרטי כתחום מרכזי נוסף בליבת הפעילות של הקבוצה. כניסתה של החברה לישראל".