הזדמנות בחברות שיש חשש לקיומן

הדרך להרוויח בשנה המנומנמת שלפנינו אינה במדדים אלא בחברות שנקלעו למצוקה

אם השנה האחרונה התחילה ברמת אי הודאות הגדולה ביותר שניתן לתאר, הרי שהשנה הזו מתחילה אחרת.

בשנה שעברה כשעם ישראל חגג את חגי תשרי, כלכלת העולם החלה לקרוס ולא היה ברור איך תראה בהרבה מובנים. מי שרצה לתכנן אסטרטגיית השקעה לשנה-שנתיים קדימה נתקל בבעיה קשה כאשר מצד אחד המחירים חזרו שנים רבות לאחור ומצד שני היה צריך להמר על כך שמערכת הבנקאות תשרוד וכי תוכניות החילוץ ברחבי העולם יצליחו לעצור את הדימום.

כאשר מסתכלים על השנה העברית שעומדת בפתח ניתן לתכנן את מדיניות ההשקעות בביטחון רב הרבה יותר. תמיד יוכלו להיות התפתחויות והפתעות לכאן או לכאן אך כפי שהדברים נראים כרגע הראות לא רעה.

שוק המניות עשה ראלי תלול ומניות רבות חזרו לרמתן טרם המשבר או לא רחוק משם. עדיין יש סיכוי כי הכלכלה בארץ ובעולם תתאושש לאט ולכן ברמת המדדים לא בטוח שיש הזדמנות כפי שטומנת בחינה סלקטיבית של מניות שלא מתומחרות כראוי בסביבת עולם של צמיחה איטית, כפי שהתבטא השבוע נגיד הבנק המרכזי, ברננקי.

חברות תלויות על בלימה

ההזדמנות הגדולה כפי שהיא נראית כעת בישראל היא השקעה בחברות אשר נמצאות ב- Distress. הכוונה לחברות שיש חשש לגבי יכולתן לפרוע את חובותיהן ולכן מחיר ניירות הערך שלהן, אגרות החוב ומניות, מגלם בתוכו את הסיכוי לאי פירעון עם כל מה שכרוך בכך.

גם אם כלכלות העולם מתחילות אט אט לשנות כיוון, עדיין קיימות הבעיות שלא מאפשרות לחברות להתנזל ולשפר את מצבן. הבנקים חזרו להלוות ביד רחבה, במיוחד לא בענף הנדל"ן, שבו לא ברור לאן יילכו המחירים הולכים. גם שוקי ההון סגורים להנפקות חברות שאינן מדורגות גבוה מאוד או שאין בידיהן ביטחונות ראויים. גם היכולת למכור נכסים במחירים אשר ישרתו את החוב הספציפי וישאירו עודף עדיין לא עמדה במבחן המציאות.

תכנון אסטרטגיית פעילות מול חברות שנקלעו למצוקה תזרימית יכול להניב תשואה גבוהה ביחס למדדים האחרים. יש כיום עשרות אגרות חוב של חברות אשר נסחרות בתשואה גבוהה מ- 30%, חלקן חברות גדולות כגון דלק נדל"ן, כלכלית, סקורפיו וכמובן אפריקה ישראל.

תכנון אסטרטגיה לשני תסריטים

תחזית להידרדרות ביכולת ההחזר של חברה, שאותה ניתן לזהות על ידי אי עמידה בתוכנית ההחזר שאותה החברה מפרסמת עשויה להמשיך לפגוע באג"ח ואף יותר מכך במניה. מי שלא רוצה להיות לעמוד "עירום" בשורט בניירות אלו יגדר את עצמו על ידי רכישת האגרות כנגד קניית שורט במניה.

תחזית לשיפור במצב החברה בין על ידי הצלחה במימוש נכסים, הכנסת שותף או הזרמת הון מצד הבעלים, ישפר כמובן את מצב האג"ח אך יותר מכך את מצב המניות ולכן אסטרטגיה הפוכה היא הגיונית.

מחקר יסודי לגבי יכולת החברות לשרוד ללא הסדר אינה פשוטה ודורשת משאבים רבים, אך מי שיעשה אותה עשוי לייצר תשואה יפה גם בשוק המנומנם הצפוי בשנת תש"ע.
שתהיה שנה טובה ומוצלחת לכולם.

יובל זעירא הוא מנהל שותף בחברת ערך מוחלט לייעוץ פיננסי וניתוח חברות. האמור לעיל אינו מהווה המלצה להשקעה או תחליף לייעוץ אישי המתאים לכל אחד.