מעשה באיש צבא שחפץ בתפקיד

חשיבות קורות החיים קריטית למציאת עבודה, אך עדיין מדובר בכלי מוגבל מאוד

באחרונה פנה אלי קצין שפרש מצה"ל וביקש את עזרתי בכתיבת קורות חיים שיסייעו לו להשתלב בשוק בתפקידי שיווק. מטבע הדברים, הרקורד הצבאי שלו חף מכל ניסיון שיווקי, מה גם שאין לו השכלה רלוונטית. ניסיתי להבין באיזה תפקיד שיווקי הוא חושק ובאיזה תחום, והוא השיב שזה ממש לא משנה לו, העיקר שזה יהיה תפקיד שיווקי כלשהו - כפלטפורמה לפתיחת עסק עצמאי.

בשלב זה התחלתי לאבד אותו. התקשיתי להבין מה הקשר בין העסק שהוא רוצה לפתוח לבין התפקיד השיווקי, לא משנה באיזה תחום, אותו הוא מחפש כשכיר. ניסיתי לברר את הרציונל מאחורי המסלול שהוא מתכנן, בירור שנראה לו פולשני ומיותר.

בחוסר חשק משווע, הוא הסביר לי בסופו של דבר כי סיים באחרונה תהליך קואוצ'ינג, שבסופו הגיע להחלטה לפתוח עסק. הוא סרב לפרט את מהות העסק (פולשני כבר אמרנו?), אבל ציין שהמאמן הסביר לו כי ההצלחה של העסק העתידי תלויה, בין השאר, במיומנויות השיווק שלו. הוא הסכים עם ההמלצה, ושניהם הגיעו למסקנה כי בטרם יפתח עסק משלו עליו למצוא תפקיד שיווקי כלשהו כשכיר, לא חשוב באיזה תחום, שם ירכוש את מיומנויות השיווק החסרות לו. בנקודה הזאת הוא פנה אליי. "תבני לי קורות חיים שיובילו אותי אל התפקיד הנכסף", הוא ביקש.

את התשובה שנתתי לו בעדינות ובאריכות, אסכם בשלוש מילים: "זה לא יקרה". אין מצב שהוא יצליח להתברג לתפקיד שיווקי בעזרת קורות חיים בלבד, גם אם שלמה המלך יכתוב עבורו את המסמך.

המגבלה של המסמך

אני נתקלת בבקשות דומות לעתים קרובות, רק שבדרך-כלל אני מצלחה להסביר למבקש את המגבלה של מסמך קורות החיים, מה שלא קרה במקרה זה. הוא החליט להמשיך לחפש מומחה שיכתוב עבורו את המסמך המצופה, ואין לי ספק שהוא כבר ימצא מישהו שיבטיח לו את הפתרון. הרי כתוב באינטרנט שאפשר. אז כתוב. גם כתוב שקרם-פנים משלייה של ינשוף קוטב הופך עור פנים של קשישה מקומטת לעור של תינוק. אני מוכנה להמר שאף יועץ עוד לא ניסה את הפטנט הזה, אחרת הוא היה יודע שזה לא עובד.

קורות חיים הוא מסמך חשוב מאין כמוהו למיצוב מקצועי, הוא עושה את כל ההבדל בין להגיע או לא-להגיע לראיון עבודה (אלא אם כן האדם כבר ממותג גבוה בתחומו, או אז חשיבות המסמך יורדת). כל שורה במסמך היא בעלת משמעות כבדה, עם אין סוף אסטרטגיות מסר, כשכל אחת מהן מכוונת למטרה או לתפקיד אחר. יחד-עם-זאת, המסמך, כאמור, מוגבל מאוד. מסמך טוב יודע לשווק אנשים רק בתחום העיסוק שלהם, ועם הרבה אקרובטיקה אפשר להרחיב את הטווח לתחומים נושקים. לא יותר. לא משנה כמה פעמים יופיע במסמך "כושר לימוד מהיר", "נכונות להשקיע" והבלה-בלה הרגיל, זה לא יעבוד. לא עובד בשוק סביר, בטח שלא בשוק במיתון.

השוק מחפש אנשים עם רקורד תעסוקתי מתאים לתפקיד המבוקש, וכשמגיע מסמך של מנהל כספים לתפקיד מנהל שיווק, למשל, רוב הסיכויים שיחשבו כי הוא נשלח בטעות. הדבר דומה לאדם שמנסה למכור מחשב נייד ומתעקש לפרסם מודעה למכונת כביסה. הוא כנראה יצליח למכור את המכונה המשומשת שלו, אבל עם המחשב הוא יתקע לנצח.

ולידידי הקצין, ממש לא כדאי שתתעקש להמשיך במשימה שהגדרת. מה גם, שאני לא משוכנעת שאתה והמאמן שלך מבדילים בין שיווק למכירות. אם אתה רוצה לפתוח עסק ומבקש (בחוכמה רבה) ללמוד את התחום החדש כבסיס מוצק יותר לקבלת החלטה, עדיף שתתעקש להתברג לחברה הפועלת בשוק הספציפי הזה, בכל תפקיד שיקבלו אותך, זוטר ככל שיהיה. קשה לי להאמין שתצליח להתברג לתפקיד שיווקי משמעותי, לא משנה באיזה תחום, אלא אם אבא שלך הוא הבעלים של החברה.

  1. הכותבת היא יועצת לניהול קריירה.
  2. לתגובות: orna@rudi-cm.com
יומן קורונה:
ניוזלטר יומי על כל מה שצריך לדעת
הרשמה
הרישום נכשל
✓ הרישום בוצע בהצלחה!
צרו איתנו קשר *5988