הדילמה של מוטורולה

למכור ביוקר לחב' סלולר ולהסתכן בלהרגיז את הרגולטור - או בזול לאלוביץ' או דרהי?

המכרז על מירס מגיע לישורת האחרונה שלו לאחר ששלשום (ב') הסתיים שלב הגשת ההצעות המחייבות. בכירים בקבוצות המתמודדות על מירס אומרים כי ההצעות שהוגשו לרכישת מירס עדיין אינן הסופיות באמת. לדבריהם, ההצעות מותנות בבדיקות נאותות נוספות, בשל העובדה שלאף אחת מחברות הסלולר לא ניתנה האפשרות להתקרב לחברה בצורה ישירה בגלל דרישות רשות ההגבלים העסקיים.

כל אחת מחברות הסלולר מינתה "צוות נקי", שהוא זה שנחשף למידע ושמר על הנתונים המסחריים של מירס אצלו. בשל כך, אף אחת מהחברות לא יכולה היתה להתחייב בצורה מלאה למחיר שהגישה והתנתה את הרכישה בבדיקות נוספות.

מוטורולה משגיחה מקרוב

לצורך קידום מכירת מירס, מוטורולה העולמית, בעלת השליטה בחברת הסלולר, שלחה לישראל את סגן הנשיא לפיתוח תאגידי ויזמויות, מיכאל אנס (Michal Annes), שנפגש עם המתמודדים השונים. ככל הנראה, תבחר מוטורולה בין 2-3 מתמודדים שיעלו לשלב הסופי, ואיתם ינוהל משא-ומתן, בדומה לתהליך שהתרחש לאחרונה במסגרת מכירת פרטנר.

יחד עם זאת, במקרה של מירס תצטרך מוטורולה לעמוד בפני דילמות מאוד לא פשוטות: האם היא מעלה לשלב הבא רק חברות סלולר - סלקום, פרטנר או פלאפון - או שהיא מכניסה לרשימה הסופית גם את אחד המתמודדים שאינו חברת סלולר - שאול אלוביץ' או פטריק דרהי הצרפתי.

הדילמה הקשה נובעת מכך שלחברות הסלולר צפויה בעיה רגולטורית, כלומר משרד התקשורת ורשות ההגבלים הבהירו כי לא יאשרו עסקה לפיה חברת סלולר רוכשת את מירס. המשמעות היא שעסקה עם חברת סלולר יכולה להיות מעוכבת ולא פשוטה לביצוע.

לעומת זאת, הצעה של גורם אחר כמו של דרהי או אלוביץ' אינה כרוכה בבעיות רגולציה ויכולה לפיכך להתבצע מהר יחסית. עם זאת, המשמעות היא שמוטורולה תצטרך להסתפק במחיר נמוך יותר ממה שהיא יכולה לקבל עבור מירס מחברת סלולר.

על-פי הערכות, הבדיקות של מוטורולה לא יסתיימו בימים הקרובים, וזאת משום שהחברה תידרש ללמוד את כל התשובות וההסתייגויות שקיבלה מהמתמודדים. בדומה לעסקת המכירה של פרטנר, מוטורולה שלחה טיוטת הסכם למתמודדים והם נדרשו להגיב עליו. ההסתיגויות של המתמודדים והערותיהם הם חלק חשוב בהחלטה של מוטורולה עם מי ללכת הלאה ועל איזו קבוצה להמר ככזו שאיתה ניתן יהיה לסגור את העסקה.

הזדמנות לחברות הסלולר

חברות הסלולר החליטו להתמודד בתהליך הרכישה כל אחת מסיבותיה היא. עבור פרטנר מדובר בהזדמנות להפוך לחברת הסלולר הגדולה בשוק, כמו גם לסלקום. שתיהן חוששות מכך שהמתחרה הגדולה תבצע את העסקה, ולכן הצעד שלהן נובע יותר מהחשש כי המתחרה יגדל ב-450 אלף לקוחות מאשר הבעת אמון אמיתית במירס. פרטנר גם פחות חזקה במגזר המוסדי, ולכן רכישת מירס מקדמת אותה מאוד במגזרים כמו צה"ל, משטרת ישראל ועוד.

פלאפון היא החברה שאצלה הסיכון והסיכוי הגדולים ביותר. אם אחת ממתחרותיה תזכה במירס, פלאפון תישאר החברה השלישית בשוק להרבה זמן, והפערים בינה לבין פרטנר או סלקום יהיו גדולים מדי לסגירה. מאידך, רכישה של מירס על-ידי פלאפון הופכת אותה באחת להיות חברת הסלולר הגדולה בשוק ובצמידות לסלקום.

המהלך של פלאפון מגובה על-ידי בעלי המניות, מה שאולי מעיד על כך שהם מבינים שזו עסקה שמשביחה את פלאפון ואת קבוצת בזק בצורה דרמטית וגם לא מעיקה יותר מדי פיננסית, משום שמירס היא חברה ריווחית שיכולה לממן את מכירתה.

הבעיה העיקרית של מירס היא שזו חברה שנדרשת להשקעות כבדות מאוד כדי להכניסה לתחרות בשוק הפרטי. החברה חייבת רשת נוספת עם טכנלוגיה חדשה, ומי שירכוש את מירס יצטרך להקים רשת כזאת כמעט מאפס (מלבד חברות הסלולר). זו משימה מאוד לא פשוטה, משום שבישראל קיימת בעיה קשה של הקמת אתרים סלולריים, שלא נפתרה עדיין.

* סלקום:

- מספר מנויי סלולר: 3.1 מיליון

- מטרת רכישת מירס: ניסיון להגדיל את מספר המנויים של החברה ולשמור על המעמד שלה כחברת הסלולר הגדולה ביותר

* פרטנר:

- מספר מנויי סלולר: 2.9 מיליון

- מטרת רכישת מירס: רוצה לעבור את סלקום במספר המנויים ולהוביל את שוק הסלולר כחברה הגדולה בישראל

* פלאפון:

- מספר מנויי סלולר: 2.7 מיליון

- מטרת רכישת מירס: רוצה לעקוף את סלקום ופרטנר. אם אחת מהשתיים תזכה במירס, הפער בינן לפלאפון הופך להיות משמעותי

* שאול אלוביץ':

- אחזקה עיקרית: 012 סמייל (52% בשרשור)

- מטרת רכישת מירס: לא בטוח שהוא באמת רוצה את מירס, אבל עדיין הוא צריך לבסס פלטפורמה כמה שיותר רחבה בשוק התקשורת

* פטריק דרהי:

- אחזקת עיקרית: HOT (כרגע 20%)

- מטרת רכישת מירס: הוא ובעלי המניות ב-HOT מבינים כי החברה צריכה זרוע סלולרית, וזה נחשב מהלך אסטרטגי עבורם.