"המודל שלנו הוא המינהלת בכדורסל"

ליגת הכדוריד נפתחת. אותה ליגה חצי-מקצוענית עם שחקנים שמרוויחים גרושים. אבל זה לא מה שיעצור את הניסיון של האיגוד לבצע רנסנס. בראיון לפתיחת העונה מספר יו"ר האיגוד דורון שמחי כי יהיו תוצאות לייב מהמגרשים, קבוצות יקבלו תגמולים כספיים, ויהיה מה שאין בענפים אחרים: תחרות

יש לא מעט קווי דמיון בין התהליך שעובר בימים אלה איגוד הכדוריד, לבין המהפכה שעברה ליגת העל בכדורסל מאז הקמת מינהלת הליגה. המוצר אולי נשאר אותו מוצר - ספורט ישראלי עם כל המשמעויות שלו, אבל המעטפת הופכת להיות נוצצת, והאספקטים המסחריים תופסים מקום משמעותי בהתנהלות השוטפת.

אם בכדורסל בכל זאת מדובר בענף השני בישראל עם מסורת ארוכה, באיגוד הכדוריד מנסים לנער את התדמית של כמה משוגעים לדבר שנפגשים במחתרת של יום שישי בצהריים למשחק באולמות של מתנ"סים. "אין ספק שהיתה דרושה עבודת תשתית רצינית מאוד כדי להרים את הענף ולהתחיל את תהליך המיתוג והמסחור של הליגה", מסביר יו"ר האיגוד, דורון שמחי. "בהתחלה כל מועדון ראה רק את האינטרסים האישיים שלו והיה קשה מאוד להזיז אנשים שכבר 30 שנה פועלים באותה צורה. המודל שלי הוא מינהלת הליגה בכדורסל, ואני מתייעץ הרבה מאוד עם אבנר קופל שעשה שם עבודה מדהימה. מצד שני, חשוב לזכור שאני מנהל איגוד שלם והוא מנהל רק ליגה אחת. כמו בכדורסל, גם כאן היתה דרושה עבודת שכנוע מסיבית, אבל עכשיו כבר כולם מבינים שאנחנו צריכים למכור מוצר שנקרא הכדוריד הישראלי ושצריך להתיישר לפי האיגוד שמוביל את המהלך".

* איזה אספקטים מסחריים לקחתם מהליגה בכדורסל?

"אנחנו עוברים תהליך של מיתוג לכל האיגוד. זה מתחיל בדברים הבסיסיים שזה שינוי הלוגו והקמה של אתר אינטרנט חדש מודרני עם תוצאות חיות מהמגרשים, סטטיסטיקות, אזור נוער ובעצם כל המידע הרלוונטי בענף. בתחום המסחרי אנחנו משכירים את מערכות הפרסום הדיגיטליות של המינהלת בכדורסל (לדים) והן יוצבו בכל השידורים של המשחק המרכזי בליגה שישודר בערוץ הספורט בימי שישי. כמובן שכסף הוא שם המשחק והצלחנו לגייס ספונסרים חדשים שילוו את האיגוד והליגה במשך השנה. בנק יהב יהיה הספונסר של הליגה והיא ממותגת תחת השם "ליגת בנק יהב". מלבד זאת יהיו גם אלטושלר שחם שלקח חסות על איגוד השופטים, פומה, לוואצה, קל גב ובית חולים מאיר. יש כרגע עוד מגעים ואני מאמין שיצטרפו עוד ספונסרים נוספים".

* הגיוס של הספונסרים הוא מתוך היכרות אישית וחיבה לענף או שהם באמת מאמינים שיש ערך מוסף בליגה בכדוריד?

"כמובן שאת חלקם אנחנו מכירים, אבל לדעתי הערך המוסף הגדול ביותר הוא התחרותיות בליגה. הדרבי של ראשל"צ הוא באמת סוג של 'סופר-קלאסיקו' בספורט הישראלי, והעובדה שבשנים האחרונות דווקא הקבוצות מתל אביב זכו בגביע ונתנו פייט גדול בדרך לגמר הפלייאוף מראה לנו שהכל פתוח. ברגע שיש מתח ותחרות זה מביא התעניינות וחשיפה - והספונסרים מקבלים תמורה להשקעה".

עם כל הכבוד לתחרות, מעניין עד כמה באמת גדולה החשיפה הזאת ששמחי מדבר עליה. בטח כשמדובר על משחקים המשודרים בשעות מתות מבחינה טלוויזיונית - שעות אחר הצהריים של ימי שישי. "העובדה שבינתיים לא משדרים את הליגה הלאומית בכדורגל עובדת לטובתנו. אנחנו כרגע השידור היחידי בימי שישי ויש למשחקים רייטינג יפה מאוד. כרגע, גם בגלל שאין את הכדורגל, שעת השידור נקבעה לארבע אחרי הצהריים שזו שעה מעולה גם מבחינת הקהל במגרשים וגם לצופים בבית. אנחנו בעצם מתחרים מול תוכניות הבישול וללא ספק מדובר במשדר אטרקטיבי עבור חובבי הספורט".

ב-2016 נגיע לירח

למרות הניסיונות להעביר את הענף רמה אחת קדימה, חשוב לזכור שהכדוריד בישראל הוא עדיין חובבני. מלבד שני שחקנים שמשחקים בחו"ל, אבישי סמולר וחן פומרנץ, כל השחקנים בליגת העל (למעט הזרים) מחזיקים בעבודה נוספת ואינם מקצוענים. שמחי טוען כי המשכורות שמשלמים לחלק מהשחקנים גבוהות מהממוצע במשק (8,200 שקל), אבל שהענף עדיין לא בשל למעבר למקצוענות מלאה. לדבריו, באיגוד שוקדים על תוכנית ארוכת טווח להביא את הנבחרת לאולימפיאדה ב-2016, וכי הוא מאמין שתוך ארבע שנים יהיה שינוי שבמסגרתו הענף יהפוך למקצועני.

"התחלנו בגיבוש תוכנית יסודית שבמסגרתה נתחיל לאתר כישרונות כבר מכיתה ז' ונגבש את העילית של הכדוריד הישראלי, במטרה ליצור סגל זהב שייקח אותנו לאולימפיאדה בעוד 7 שנים".

* זה ריאלי? בשביל להגיע לאולימפיאדה צריך להצליח באליפות אירופה, ובקמפיינים האחרונים אפילו לא עברנו את המוקדמות.

"אין ספק שמדובר בתהליך ארוך. אנחנו כרגע מדורגים בערך במקום ה-30 באירופה, ונצטרך לעשות קפיצה משמעותית. אני מאמין שבעזרת תשתית יסודית והשקעה בגילאים הצעירים, כמו גם פריסה של מאמנים לפריפריה, נוכל לבנות את סגל הזהב המדובר".

אירופה זה שם

כמו בשנים האחרונות בכדורסל, גם בכדוריד מתמודדים עם בעיה לא פשוטה בנושא המשחקים באירופה. עבור הקבוצות מדובר בנטל כלכלי שקשה מאוד לעמוד בו, ומרביתן (מלבד מכבי ראשל"צ) מעדיפות לוותר ולהשקיע את הכסף בחיזוק נוסף שיעזור להן בליגה.

"זה מאוד מדאיג אותנו, ויש לזה השפעה גם על הדירוג באירופה. המפעל היחיד שמכניס כסף משמעותי לקבוצות הוא ליגת האלופות, אבל אי אפשר להגיע אפילו למוקדמות המפעל אם הדירוג של המדינה נמוך, וכרגע רק מכבי ראשל"צ משיגה ניקוד עבור ישראל. אני מתכוון בעונה הבאה לתמרץ את הקבוצות להירשם לגביעי אירופה, והאיגוד יהיה מוכן להעניק מענקים כספיים במטרה להקל על הקבוצות בנושא. כולם חייבים להשתתף באירופה, ואנחנו נדחוף קדימה את הנושא הזה".

ליגת בנק יהב - מי משקיע כמה?

200 אלף שקל - חסות מהספונסר הראשי בנק עבור הליגה
200 אלף שקל - חסות מאלטשולר-שחם עבור איגוד השופטים
500 אלף שקל - ספונסרים נוספים: פומה, לוואצה, קל גב ובית חולים מאיר
500 אלף שקל - השקעה בהליך המיתוג של האיגוד