מאמינות בענף שעליו הן יושבות

נתוני 'הנכס הבודד' של חברות הביטוח מספקים הצצה להשקעות שמבצעים המוסדיים בכספי העמיתים

מנהלי ההשקעות בחברות הביטוח מאמינים ביכולת המתחרים (ועצמם) להציג תשואה עודפת ביחס לשוק המניות המקומי - לפחות כך היה ברבעון השני של השנה. בחזית האמון שהביעו אנשי ההשקעות בעצמם ובענף כולו, נבקעו אמנם גם כמה סדקים, ולמשל מנהלי ההשקעות במנורה מבטחים לא האמינו במניית מגדל, כשגם בהפניקס ובבית ההשקעות אקסלנס הנמצא היום בשליטתה, לא האמינו במיוחד (יחסית) בסוף יוני במניית כלל ביטוח. כך עולה מנתוני פירוט הנכסים הבודדים של כספי המבוטחים והעמיתים, של הפוליסות המשתתפות ברווחים ופעילויות הגמל הבולטות של חמש קבוצות הביטוח הגדולות, שפורסמו בימים האחרונים.

נתוני הנכס הבודד מפורסמים אחת לרבעון, זמן קצר לאחר פרסום הדו"חות לאותו רבעון, בהתאם להוראות האוצר. מדובר בהצצה אינטימית, בדיעבד, להשקעות הבודדות של הגופים המוסדיים עד רמת הנכס הבודד. הנתונים מספקים פירוט כמעט טוטאלי של השקעות הגופים המוסדיים בכספי העמיתים, המסתכמים במיליארדים רבים מאוד של שקלים, המושקעים ברובם המכריע בישראל.

את השקעות כספי העמיתים בקבוצות הביטוח מנהלים מערכי ההשקעות של החברות, כשלרוב הם האחראים על ההשקעות גם בפעילויות הגמל בקבוצה. רק במקרה של הפניקס, אקסלנס מנהלת את ההשקעות באופן עצמאי ונפרד לחלוטין מהקבוצה.

בדיקת "גלובס" מעלה, כי בסוף יוני השקיעו חברות הביטוח עם, וגם ללא, פעילויות גמל מובילות של קבוצות הביטוח - מגדל פלטינום וקרנות ההשתלמות קה"ל, שהשקעותיהן נוהלו במגדל שוקי הון, קופת תמר של כלל ביטוח, הראל גמל, מנורה גמל וקופות הגמל של אקסלנס - באופן מצרפי במניות הקולגות בשיעור גבוה יותר באופן ניכר ממשקל המניות בשוק המניות. כלומר, מנהלי ההשקעות בחמש קבוצות הביטוח והפיננסים הגדולות ביותר השקיעו עד לפני כחודשיים וחצי בענף הביטוח יותר מחלקו היחסי בשוק.

בבחינת ההיקף האבסולוטי של השקעת הפעילות המוסדית של חמש קבוצות הביטוח הגדולות, עולה כי בסך הכל הפוליסות המשתתפות ברווחים שלהן השקיעו ישירות במתחרים (ובעצם בקולגות, שכן התוצאות של חברות הביטוח מושפעות במיוחד מתוצאות ניהול ההשקעות בשוקי ההון) סכום מצרפי של כ-660 מיליון שקל, המהווה כ-0.7% מסך הנכסים המנוהלים בהן. עם זאת, ביחס לתיק המניות הכולל של הפוליסות המשתתפות ברווחים של חמש הגדולות, מדובר כבר בחשיפה ישירה למתחרות בשיעור של כ-5%. ביחס להשקעה שלהן במניות ת"א 100, ישנה השקעה ישירה של כמעט 6% מהתיק, וזאת לעומת משקל מצרפי של כ-3% לחמש המניות יחדיו במדד.

עניין קטן במניות הקטנות

בסוף הרבעון השני השנה החזיקו בחברות השונות במניות כל המתחרות העיקריות שלהן ברמה של בין כ-5% ממניותיהן המונפקות ועד יותר מ-8% - באופן מצרפי ולא כבעלות עניין, ורק מחלק (ניכר) מכספי עמיתים ללא פעילויות הפנסיה והנוסטרו. כנראה על רקע הפגיעה האדירה במניותיה במשבר הכלכלי החריף אשתקד, וההתאוששות הניכרת שחוותה מאז, כלל ביטוח זכתה נכון לסוף הרבעון לאמון הרב ביותר יחסית לגודלה מהחברות המתחרות.

כך, מניות מגדל, כלל ביטוח, הראל, הפניקס 1 ומנורה מבטחים זוכות לאמון המתחרים, שבסוף יוני השקיעו בהן מעל למשקלן היחסי בשוק. כלומר, מנהלי ההשקעות בענף הביטוח האמינו ביכולת של אותן חברות להציג תשואה עודפת ביחס לשוק. מהבחינה הזו, הפניקס-1 הייתה אטרקטיבית יותר, כשההשקעה בה הייתה בשיעור הגבוה ביותר ביחס למשקלה בשוק - יותר מפי 3, בעוד שההשקעה במניות מגדל, כלל ביטוח והראל הייתה בסביבות פי 2.5 ממשקלן בשוק, וההשקעה המצרפית במנורה הייתה כמעט פי 2 ממשקלה בשוק. עם זאת, מבחינה אבסולוטית ההשקעה במניות הפניקס 1 הייתה הנמוכה ביותר, ושווייה המצרפי עמד בסוף הרבעון על כ-84 מיליון שקל. זאת, לעומת סך של כ-96 מיליון שקל במניית מנורה מבטחים, כ-151 מיליון שקל בהראל, 162 מיליון שקל בכלל ביטוח ו-164 מיליון שקל בכלל ביטוח, השקעות מתוך כספי הפוליסות המשתתפות ברווחים.

מעניין, עם זאת, לראות את התפיסה של מנהלי ההשקעות במנורה מבטחים לגבי החברה הגדולה בענף - מגדל, בעיקר על רקע הדימיון הרב יחסית בין שתי החברות בכל הנוגע לניהול ותפיסה אסטרטגית, של גידול בשוק הפנסיוני המקומי (הגם שמנורה מתרכזת הרבה יותר בתחום הביטוח הכללי). נראה שמנהלי ההשקעות בכלל ביטוח ובמגדל נותנים את האמון הגדול יותר האחד בשני, כשההשקעה הישירה הגדולה שלהם במניות הביטוח הולכת למניית המתחרה (באופן טבעי, בהתחשב בגודלן ובהיקפן ביחס לשוק כולו), ושווי האחזקה בה מגיע לכ-88 מיליון שקל בסוף יוני.

יחד עם זאת, בענף הביטוח יש עוד כמה חברות ציבוריות מעבר לחמש הקבוצות הגדולות. כך, גם איילון, ביטוח ישיר והחברה הבת שלה ישיר איי.די.איי, והכשרה החזקות ביטוח והחברה הבת שלה הכשרה חברה לביטוח, נסחרות בבורסה ומניותיהן עומדות על המדף יחד עם אלו של חמש הגדולות, הגם שאינן גדולות או כלולות במדדים המרכזיים כמותן. אולי בשל גודלן היחסי של המניות, וההון הצף הקטן בהן יחסית (בוודאי ביחס להיקף הנכסים המנוהל עבור המבוטחים והעמיתים בחמש הקבוצות הגדולות), או בשל עניין קטן יותר שהן מושכות בענף, ההשקעה של חמש קבוצות הביטוח הגדולות במניות החברות הציבוריות הקטנות יותר, מינורית מאוד. ביטוח ישיר זוכה למעט יחס מכלל ביטוח והראל למשל, אך איילון והכשרה החזקות ביטוח והכשרה חברה לביטוח כמעט ואינן נמצאות על המפה של מנהלי ההשקעות המוסדיים הגדולים בענף.

גם בגמל הגדולות מככבות

בהראל גמל, מנורה גמל, כלל גמל וכיום גם בגמל של מגדל, מנהלי ההשקעות של הפוליסות המשתתפות ברווחים מנהלים את ההשקעות של הקבוצה גם בגמל, בפנסיה ובנוסטרו. כך למשל, בהראל גמל סופרים רק את מגדל, כלל ביטוח ומנורה מבטחים מקרב ענף הביטוח, בדומה למתרחש בפוליסות המשתתפות ברווחים בקבוצה.

ואולם, ניהול ההשקעות באקסלנס, החיצוני לענף הביטוח, מספק הצצה מעניינת ושונה על חמש מניות הביטוח הגדולות, ועל הקטנות מהן בענף. בראש ובראשונה, אקסלנס החזיקה בסוף הרבעון השני השנה במניות איילון, הכשרה החזקות ביטוח והכשרה חברה לביטוח (היחידה מהגופים שבחנו). בנוסף, היא משקיעה בהראל פי 1.6 מאשר חלקה בשוק; במגדל פי 1.5 מחלקה; במנורה פי 1.2; ואילו בכלל ביטוח פחות מאשר חלקה בשוק. *