עתיקות בזבוז יום עבודה

רק התקשורת הישראלית התעלמה מבית הכנסת המפואר שהתגלה במגדל

נניח שמחר בבוקר היה מתגלה בארץ בית כנסת מפואר מימי בית המקדש השני - הייתם מצפים לשמוע על כך? רובכם ודאי תשיבו בחיוב לשאלה, מבלי לדעת שבית כנסת כזה בדיוק התגלה ונחשף בשבוע שעבר. בעבר, בתקופת יגאל ידין ומשה דיין, נניח, הייתה תגלית כזו מכה גלים, אבל בישראל 2009 העדיפו מרבית כלי התקשורת שלא לדווח כלל על הגילוי. הסיבות: עצלות, מחסור במשאבים, וההנחה שהידיעה אינה מעניינת את הציבור הישראלי.

בית הכנסת התגלה בחפירת הצלה באתר בנייה של מלון, בסמוך למושבה מגדל שלחוף הכינרת. מטבעות, חרסים ופריטים אחרים שהתגלו באתר הובילו את החוקרים למסקנה חד-משמעית שבית הכנסת היה פעיל בשלהי ימי בית שני, כלומר בין שנת 50 לפני הספירה ועד 100 לספירה (בית המקדש עצמו נחרב בשנת 70 לספירה).

עד היום התגלו בעולם רק שישה בתי כנסת כה קדומים - חמישה בתחומי ארץ ישראל ואחד באי היווני דלוס. בית הכנסת במגדל הוא החשוב מכולם מכמה בחינות. ראשית, כיוון שהוא המפואר ביותר; בתי הכנסת במצדה ובהרודיון היו בתי כנסת ארעיים בשימוש המורדים בימי המרד הגדול ברומאים. בתי הכנסת בקריית ספר, במודיעין (אום אל עומדן) ובגמלא הם מבנים צנועים יחסית שנבנו ביישובים כפריים. מגדל, לעומת זאת, הייתה יישוב גדול ומשגשג - ולכן בית הכנסת שלה הוא היחיד שזכה, למשל, לרצפת פסיפס. שנית, באף אחד מבתי הכנסת האחרים לא התגלה חפץ המעיד על פולחן דתי - עובדה שהובילה כמה חוקרים להטיל ספק בכך שאכן מדובר בבתי כנסת. בבית הכנסת במגדל, לעומת זאת, נמצאה אבן גיר מלבנית גדולה שעליה מגולפת מנורת שבעת הקנים. אחת ההשערות היא שהאבן שימשה כבסיס למעמד שעליו הונחו ספרי התורה. וזה עוד לא הכול. מלבד המנורה, מגולפים על-גבי האבן סמלים רבים: קנקני שמן, עלי קיסוס, עצי דקל ואחרים. השילוב של הסמלים לא היה מוכר עד היום לחוקרים - ומן הסתם עוד ייכתבו עליו עבודות מחקר רבות.

התגלית הסנסציונית דווחה בכלי התקשורת המרכזיים בעולם המערבי. למסיבת העיתונאים שנערכה בעניין הגיעו עיתונאים מיותר מעשרים כלי תקשורת זרים, ובהם רשת CNN, סוכנויות רויטרס, AP ו-AFP, אך אפילו לא כתב ישראלי אחד, מלבד צלם של הערוץ הראשון. ערוץ 2 בחר לא לדווח כלל על התגלית, וערוץ 10 הזכיר אותו רק במהדורת הבוקר. גם עיתון "הארץ" חסך את הגילוי מקוראיו.

הסיבה העיקרית להיעדר הסיקור, אומרים עורכים ודוברים שעמם שוחחנו, היא הריחוק הגיאוגרפי של האתר. "אין לי כתב שאני יכול לשלוח למסיבת עיתונאים בטבריה - זה בזבוז של יום עבודה שלם", אמר ל-G עורך באחד מכלי התקשות המרכזיים. "חבל שבית הכנסת הזה לא התגלה בתל אביב", הוסיף חצי בצחוק חצי ברצינות.