בכיר בפסגות ל"גלובס": "300 מ' ש' לא ישאירו את לבייב בעל השליטה"

שמועות בשוק: לבייב יפנה למוסדיים אחרי החג ויציע להזרים מכיסו עד 300 מיליון שקל ■ פסגות: "יהיה על לבייב להזרים סכום הגבוה משמעותית מחצי מיליארד שקל"

"הזרמה של 300 מיליון שקל לא תשאיר את לב לבייב בעל השליטה באפריקה ישראל . זה רק 10% מהחברה, ואנחנו מצפים להצעה טובה יותר" - כך אומר הבוקר (א') ל"גלובס" גורם בכיר בבית ההשקעות פסגות, בתגובה לשמועות בשוק שלפיהן אחרי יום הכיפורים מתכוון לבייב לפנות לגופים המוסדיים בהצעה להזרים מכיסו עד 300 מיליון שקל.

"אם לבייב רוצה להישאר בעל השליטה בחברה, יהיה עליו להזרים סכום הגבוה משמעותית מחצי מיליארד שקל", אומרים בפסגות. חובותיה של אפריקה ישראל מסתכמים בכ-7.5 מיליארד שקל, ושווי השוק של החברה צנח ל-2.3 מיליארד שקל בלבד. בית ההשקעות פסגות הוא הגוף המוסדי היחיד שיצא עד כה בגלוי נגד אפריקה, שעה ששאר המוסדיים מעדיפים לנהל את המערכה בזירה התקשורתית תוך שמירה על אנונימיות. פסגות מאיים לפרק את אפריקה ישראל אם לבייב לא יזרים סכום מהותי מכיסו לצורך תשלום החובות, או לחלופין אם לא תבוצע הקצאת מניות משמעותית שתכסה על החובות.

בשבוע שעבר, ואחרי ספקולציות רבות והצהרות תקשורתיות של הגופים המוסדיים הגדולים, פירסמה אפריקה ישראל לראשונה את המתווה שלה להסדר החוב. המתווה לא כלל הזרמת הון מכיסו של לבייב אלא רק לקיחה של כחצי מיליארד שקל מקופת המזומנים המדולדלת של אפריקה לצורך העברת תשלום חלק קטן מהחוב למוסדיים.

בנוסף, למרות הצהרות החברה כי תחזיר את מלוא החוב למוסדיים דרך הנפקת מניות, העברת מניות בחברות הבנות ובאמצעים כאלו ואחרים, המוסדיים רעמו כיוון שאפריקה התייחסה לשווי החברות הבנות בקבוצה לפי השווי בספריה החשבונאיים הנכונים לסוף הרבעון השני. מאז, כידוע, השווי צנח במידה מהותית. ואולם, נראה כי המתווה שפרסמה אפריקה היה בגדר "יריית פתיחה" בלבד והוא צפוי להשתנות בתקופה הקרובה. אם להאמין למוסדיים, הרי שבסופו של דבר לבייב ייאלץ להביא כסף מהבית אם ברצונו להגיע להסדר חוב ולהמשיך להיות בעל השליטה באפריקה ישראל.

תגובת אפריקה ישראל:

אפריקה ישראל דיווחה בשבוע שעבר על בחירת שתי נציגויות שיקיימו עם החברה תהליך הידברות שבסופו יקבע המתווה שיוסכם על ידי שני הצדדים. בנוסף, דיווחה החברה על המתווה הראשוני כפי שהוצג בשיחות הראשוניות שקיימה טרם בחירת הנציגויות. השבוע צפויה אפריקה ישראל להיפגש רשמית עם הנציגויות ולדון בפרטי המתווה. החברה, שאינה נוהגת להתייחס לשמועות באמצעי התקשורת, פועלת במטרה לקדם את השיחות לגיבוש ההסדר במהירות והיא תמסור כל מידע בנושא אך ורק לאחר הסכמה עם הנציגות.

אתם מוזמנים להשתתף בסקר גולשי "גלובס" שמשמאל לידיעה ולהביע את דעתכם - האם לבייב יאבד השנה את השליטה באפריקה ישראל?