מוסדי גדול ל"גלובס": "שווי השוק הנוכחי של אפריקה ישראל לא רלוונטי; השווי שלה צריך להיות אפס"

רגע לפני שאפריקה מתחילה בסבב שיחות עם נציגויות מחזיקי האג"ח, בשוק מעריכים כי המו"מ המסובך עלול לארוך חודשים ■ גורם מוסדי בכיר: "המשקיעים חושבים שיהיה הסדר ולכן השווי של אפריקה בבורסה הוא 2.4 מיליארד שקל; בתנאים הנוכחיים, קשה לי להעריך שיהיה הסדר"

המגעים להסדר חוב בין אפריקה ישראל ומחזיקי האג"ח עולים שלב. בימים הקרובים תחל אפריקה בסבב פגישות עם נציגויות מחזיקי האג"ח. נזכיר כי נציגויות האג"ח הקצרות הן גלובל פייננס, ילין לפידות ומנורה מבטחים, בעוד שנציגויות מחזיקי האג"ח הארוכות הן פסגות, הראל, מגדל, מנורה-מבטחים וכלל ביטוח. ההערכות בשוק הן כי אפריקה תיאלץ לשפר באופן מהותי את מתווה ההסדר שפרסמה באחרונה אם ברצונה להגיע להסדר ובעל השליטה, לב לבייב, יצטרך להכניס את היד לכיס ולהזרים כסף לחברה אם ברצונו להמשיך לשמור על השליטה. בכל מקרה, בשוק מעריכים כי התהליך המורכב יימשך חודשים.

"300 מיליון שקל לא ישאירו את לבייב בשליטה", אמר ל"גלובס" גורם בכיר בבית ההשקעות פסגות מוקדם יותר השבוע, בעקבות שמועות כי לבייב יציע למוסדיים להזרים עד 300 מיליון שקל. "אם לבייב רוצה להישאר בעל השליטה בחברה, יהיה עליו להזרים סכום הגבוה משמעותית מחצי מיליארד שקל".

בשוק מכנים את הצעדים האחרונים של אפריקה ישראל, כולל פרסום המתווה, בתור "בלון ניסוי". מוסדי גדול עימו דיברנו היום (ג') אומר כי נקודת הפתיחה במו"מ פשוטה למדי: ההתחייבויות של החברה גבוהות יותר מהנכסים, כלומר היא שייכת לנושים. "השאלה היא כמה לבייב מוכן להכניס את היד לכיס כדי לשמור על השליטה", אומר לנו הגורם. "זה צריך להיות משמעותי. אם לא - אין טעם לכל הדיבורים".

מלבד הזרמת הון על-ידי לבייב ישנן כמובן סוגיות אחרות, כגון סוגיית שטרי ההון. לפי ההערכות, אפריקה הציעה למחזיקי האג"ח המרת 2.4 מיליארד שקל מהחוב לשטרי הון שאינם נושאים ריבית והניתנים להמרה למניות כעבור 16 שנה. בנוסף, החברה הציעה למוסדיים להעניק להם מניות בחברות הבנות, אם כי ישנה מחלוקת באשר לשווי שלהם (אפריקה מתייחסת לשווי בספרים נכון לסוף הרבעון השני, מה שהרגיז את המוסדיים כיוון שמאז, כידוע, שווי החברות הבנות ירד).

"בתנאים הנוכחיים, קשה לי להעריך שיהיה הסדר"

"משמעות שטרי ההון ברורה - ויתור על חוב של 2.4 מיליארד שקל", אומר לנו הגורם הבכיר. "לא נסכים לזה כי זה לא מניות ולא אג"ח. זה טוב לאפריקה כי היא לא משלמת עליהם ריבית ולא מדללת לעת עתה את בעלי המניות הקיימים, אך זה לא טוב לנו. כמו כן, שווי השוק הנוכחי של אפריקה אינו רלוונטי כי הוא מגלם הסדר בשעה שהחברה לא יכולה לעמוד בהתחייבויותיה. השווי שלה הוא 0. היא נסחרת כרגע לפי 2.4 מיליארד שקל כי המשקיעים מעריכים שיהיה הסדר".

כדי להדגים עד כמה גבוהה האי ודאות באשר לשווי של אפריקה, נציין כי באחד מבתי ההשקעות הגדולים לוקחים בחשבון את התרחיש הבא במסגרת הסדר חוב פוטנציאלי: המוסדיים יוותרו על חוב של כ-2.4 מיליארד שקל בתמורה להמרה למניות אפריקה, השווי של החברה (בהתבסס על שווי השוק היום) יקפוץ ל-4.8 מיליארד שקל ולבייב ידולל להחזקה של כ-37.5%.

אם כן, התמונה אינה פשוטה כלל ועיקר. ספק אם אפריקה תציע למוסדיים לשלם ריבית על שטרי ההון כיוון שבמקרה זה הם יהפכו לאג"ח לכל דבר והחברה כבר אמרה למוסדיים כי לא תוכל לשרת חוב כזה ולכן הציעה להם, לטענתם, להחליף את יתרת החוב בסדרת אג"ח חדשה בהיקף של כמיליארד שקל ובריבית של 6%. ומה לגבי דילול? ובכן, כל מהלך דילול יכניס לזירה גורם נוסף - הבנקים שלהם משועבדים מניותיו של לבייב.

"בתנאים הנוכחיים, קשה לי להעריך שיהיה הסדר", אומר הגורם המוסדי הבכיר. "יש ניגוד עניינים בין מחזיקי האג"ח, באסיפה האחרונה הגיעו גם מחזיקי האג"ח הפרטיים והיה בלאגן שלם. עד כה הנהלת אפריקה התנהלה בצורה שלא תביא להסדר: הם ניהלו מו"מ קשה, לבייב לא רצה להזרים כסף אך ביקש לשמור על השליטה, הם הפחידו אותנו שהערך ברוסיה ייעלם במידה ולבייב יאבד את השליטה. חייבים להבין שמדובר בתהליך ארוך ומסובך. אם בעל השליטה יודיע פתאום שהוא מזרים מיליארד שקל מכיסו - הכל ישתנה. בכל אופן, המו"מ עשוי לקחת חודשים; צריך לבצע הערכת שווי לנכסים, לפתור את הסוגיות הרבות, להשיג אישורים מהרגולטורים. יש פה המון עבודה".