סערה בים חובות? צים מבקשת מחברות קשורות להקדים תשלומים

צים מבקשת, עקב מצבה התזרימי הנוכחי, מחברות קשורות לחברה לישראל להקדים לה תשלומים בסך כולל של כ-17 מיליון דולר ■ שיעור דמי ההיוון שנקבע עומד על 1%

חברת הספנות צים, הנשלטת על-ידי חברה לישראל , הודיעה הבוקר (ה') לבורסה, בדיווח שערכה החברה לישראל, כי עקב מצבה התזרימי הנוכחי, היא מבקשת מחברות קשורות לחברה לישראל להקדים לה תשלומים בסך כולל של כ-17 מיליון דולר. החברות הקשורות, בהתחשב במצבה של צים, נענו בחיוב לבקשתה.

נזכיר, כי את המחצית הראשונה של 2009 סיימה חברת הספנות בהפסד תפעולי כבד של 380 מיליון דולר, על רקע המשבר העמוק בתחום התובלה הימית.

התשלומים נשוא בקשת צים הם בסכום ההפרש בין דמי החכירה בגין 2 אוניות על פי חוזי החכירה המקוריים (31.5 אלף דולר ליום אונייה) לבין דמי החכירה על פי חוזי חכירת המשנה (37.9 אלף דולר ליום אונייה). שיעור דמי ההיוון שנקבע עומד על 1%.

חברה לישראל מציינת בדיווח כי הדירקטוריון וועדת הביקורת שלה אישרו את ההתקשרות הנ"ל על מנת לעזור לצים וזאת לאור שיעור דמי ההיוון הסביר וההוגן.

הצעד הנוכחי מצטרף לשורת צעדים נוספים, בהם נוקטות החברה לישראל וצים טרם אסיפת מחזיקי האג"ח של צים. לקראת האסיפה מוסרים בחברה כי "אין בכוונת החברה לבקש ממחזיקי האג"ח מחיקת חוב, אלא דחייה במועדי הפירעון המקוריים". בתמורה לאישור הסדר החוב, תזרים החברה לישראל 250 מיליון דולר לצים בהמשך ל-100 מיליון דולר, שכבר העבירה לצים באוגוסט השנה.

בין היתר, דיווחה צים כי הגיעה להבנות עקרונית עם המספנות לגבי דחיות נוספות במועדי המסירה של אוניות שהזמינה. מדובר במסירת 4 אוניות שהוזמנו במקור לשנת 2010 ואשר מסירתם תידחה לשנים 2014-2015. דחייה זו הינה בנוסף להבנות שהושגו לגבי דחיית מסירת 9 אוניות משנת 2012 לשנים 2014-2015. המשמעות: השקעות בסך של 2 מיליארד דולר שהייתה אמורה צים לבצע בזמן הקרוב, תידחנה.