דיפלומט ישראלי בכיר נחשד בריגול - וגורש מרוסיה

שמואל פולישוק שב שלשום לישראל לאחר שקיבל הוראה לעזוב תוך 5 ימים את המדינה ■ משרד החוץ: הנושא נמצא בבירור בין שתי מדינות ידידות

רוסיה גירשה את הדיפלומט הישראלי הבכיר, שמואל פולישוק, הפועל בשגרירות ישראל במוסקבה, מאחר שלטענת הרוסים פולישוק עוסק בריגול ובאיסוף מידע, דבר המנוגד לחוק ולהסכמים שנחתמו בין שתי המדינות - כך מדווח הבוקר (ה') העיתון "מעריב".

פולישוק, המשמש כקונסול ראשי של ארגון "נתיב", זרוע של משרד ראש הממשלה לעידוד העלייה מרוסיה, שב שלשום (ג') לישראל לאחר שקיבל הוראה לעזוב תוך 5 ימים את המדינה, שאליה ככל הנראה לא יוכל לשוב.

הדיפלומט הישראלי עוכב לחקירה לפני כשבוע על-ידי שירות הביטחון הפדרלי הרוסי. אנשי השירות הגיעו אליו בעת ששהה בפגישה מחוץ למשרד. מכיוון שהוא מחזיק בדרכון דיפלומטי המעניק לו חסינות מפני מעצר והעמדה לדין, שוחרר פולישוק וקיבל הוראה חד-משמעית לעזוב את רוסיה. על-פי הדיווח, ישראל הפעילה לחץ כבד על הרוסים כדי למנוע את גירושו באופן רשמי ואף איימה בתגובה.

משרד החוץ: הנושא נמצא בבירור בין שתי מדינות ידידות

נסיבות גירושו של פולישוק טרם נמסרו. גורמים ב"נתיב" מסרו ל"מעריב" כי הרוסים מייחסים לו עבירות של איסוף מידע וריגול לצורך כתיבת דו"חות הערכה תקופתיים על הנעשה ברוסיה, מצב היהודים ומגמות העלייה.

"בחודשים האחרונים שלטונות רוסיה עושים לאנשי הארגון את המוות", מספרים גורמים ב"נתיב". "הם מנהלים מעקבים אחרי שליחי הארגון... אין לרוסים בעיה עם עידוד העלייה לישראל, עם זאת, הרוסים לא מוכנים לקבל מציאות שבה קונסולים של "נתיב" המצויידים בדרכונים דיפלומטיים יסיירו ברחבי רוסיה ויאספו מידע על מצב הכלכלה, התעסוקה, האנטישמיות, התנהלות השלטון ומצב היהודים", הוסיפו.

מנהל התקשורת הישראלית במשרד החוץ, יוסי לוי, מסר בתגובה: "השליח הישראלי לא הוכרז על-ידי הרוסים כ'אישיות בלתי רצויה'. הנושא נמצא בבירור בין משרדי החוץ של שתי מדינות ידידות, ואנחנו מאמינים כי יימצא לו פיתרון הולם".