ברננקי: "יש להקים מועצת פיקוח של רגולטורים פיננסיים"

יש להכפיף את כל חברות השירותים הפיננסיים בעלות החשיבות המערכתית - גם אם הן אינן מחזיקות בבנק - לפיקוחו של גוף משולב, כך יאמר היום ברננקי לוועדת השירותים הפיננסיים של בית הנבחרים

כדי לנטר סיכונים מערכתיים לכלכלה יש לכונן מועצת פיקוח רחבת-בסיס של רגולטורים פיננסיים, ולא להשאיר את הניטור אך ורק בידי הבנק המרכזי של ארה"ב (פדרל ריזרב). כך יאמר יו"ר הפד, בן ברננקי, לוועדת השירותים הפיננסיים של בית הנבחרים היום (ה'). עותק מנאומו המוכן הגיע לידי רויטרס.

בנוסף לכך, יש להכפיף את כל חברות השירותים הפיננסיים בעלות החשיבות המערכתית - גם אם הן אינן מחזיקות בבנק- לפיקוחו של גוף משולב, יאמר ברננקי.

דבריו ייאמרו על רקע הספקנות הגוברת בקונגרס לגבי הצעת ממשל אובמה להעניק לפדרל ריזרב תפקיד מוביל ללא עוררין בפיקוח על סיכונים מערכתיים לכלכלה בתיאום עם מועצה שתכלול נציגים מגופים שונים.

ברננקי ידגיש את חשיבותה של מועצה כזאת, בייחוד בהערכת סיכונים בקנה מידה רחב שנוצרים כתוצאה מיחסי הגומלין בין מוסדות פיננסיים ושווקים.

"כדי להבטיח יעילות ועמידה בחובת הדיווח, מוטב להסמיך גוף אחד ויחיד לבצע פיקוח משולב של חברה מסוימת, בין אם יש לחברה זו חשיבות מערכתית ובין אם לאו, יאמר ברננקי.

יחסי גומלין

"עם זאת, המשימה הרחבה יותר של פיקוח וטיפול בסיכונים מערכתיים שעלולים להיווצר מיחסי הגומלין בין מוסדות פיננסיים מסוגים שונים לבין השווקים - מפוקחים או בלתי מפוקחים - עשויה להיות מעבר ליכולתו של גוף פיקוח אחד", יאמר ברננקי. "במקום זאת, עלינו לגייס את הניסיון הקולקטיבי והמידע של כל גופי הפיקוח הפיננסיים כדי לזהות ולהגיב להתפתחויות שמאיימות על יציבות המערכת בכללותה".

בהתייחסו לסוגיה אחרת, יטען ברננקי כי יש להקים "רשות פירוק חדשה" שתאפשר לממשלה לפרק מוסד פיננסי בעל חשיבות מערכתית שהחל לקרוס. קובעי המדיניות צריכים גם להבטיח שהצרכנים מוגנים מהתנהלות בלתי הוגנת ומטעה בעסקאות פיננסיות, יציין ברננקי.