הפחד השתלט על וול סטריט: הנאסד"ק איבד 3%; מדד ה-VIX קפץ ב-10.7%

רדוויז'ן צנחה 33% ■ CIT איבדה עוד 10.7% לקראת ההכרעה על עתידה ■ הצריכה הפרטית באוגוסט זינקה ב-1.3%, שיא של 8 שנים ■ ברננקי אינו צופה סיכון מיידי למעמדו של הדולר כמטבע הרזרבה

יום המסחר הראשון של הרבעון האחרון של שנת 2009 בוול סטריט הסתיים בירידות השערים החדות ביותר שנרשמו במהלך שלושת החודשים האחרונים, זאת בהמשך לירידות שחתמו את המסחר אתמול. שטף נתוני המאקרו לא ממש עזרו הערב לשוק שממתין בדריכות לנתוני התעסוקה מחר.

שוק אגרות החוב הממשלתיות בארה"ב התחזק בשיעור חד, מה ששלח את התשואות על אגרות החוב ל-10 שנים לרמתן הנמוכה ביותר מאז מאי, 3.194%. זאת בעוד מדד הפחד, ה-VIX זינק הערב ב-10.7% ל-28.38 נק'.

במהלך שעות הערב זרמו לשוק נתוני המכירות של יצרניות כלי הרכב הפועלות בארה"ב ומהנתונים עולה כי בספטמבר, בחודש שלאחר סיום אותה תוכנית ממשלתית, נפלו המכירות של רוב החברות, ביניהן נציין את מכירותיה של ג'נרל מוטורס שצנחו ב-45% לעומת המכירות בתקופה המקבילה ב-2008 והסתכמו ב-156.7 אלף מכוניות. פורד דיווחה על ירידה של 5.1% ל-114.6 אלף כלי רכב, קרייזלר דיווחה על צניחה של 42% וגם מכירותיה של מרצדס בארה"ב ירדו ב-13.4%.

השוק המשיך להיות מושפע מפעילות המיזוגים והרכישות, כאשר היום מושפעת לרעה מניית חברת רדוויז'ן שצללה בכ-33% לאחר שסיסקו הודיעה כי תרכוש חברה נורווגית הפועלת בתחום משיק לה, שיחות ועידה בווידאו, בתמורה ל-3 מיליארד דולר, מכירותיה של רדוויז'ן אשר כ-40% מהן היו עד כה לסיסקו, צפויות להיפגע והאנליסטים השונים בשוק החליטו להפחית לה את המלצותיהם.

מגזר הבנקאות הגיב היום לראשונה להודעתו של מנכ"ל בנק אוף אמריקה, קן לואיס על עזיבתו את התפקיד וכן את דירקטוריון הבנק בסוף השנה, כאשר עדיין לא נמצא לו מחליף, נזכיר כי בלואיס הוטחה ביקורת קשה על רקע פרשת חלוקת הבונוסים במריל לינץ' ערב רכישתה ע"י הבנק לפני כשנה.

עוד מושפע מגזר הפיננסים מהחששות לפשיטת הרגל של ענקית ההלוואות CIT, אשר נפלה אתמול ב-45% והערב בעוד 10.7%. מחזיקי החוב צריכים להודיע היום אם הם מוכנים ל"תספורת", בקשה שכניראה תיענה בשלילה.

קצת סדר במספרים לקראת סיום הרבעון האחרון של העשור

לאחר שהרבעון השלישי של השנה היה הטוב ביותר מבחינת תשואות ב-11 השנים האחרונות כשהמדדים בוול סטריט זינקו בו בכ-15%, הרי שהרבעון הרביעי של השנה יהיה זה שיחתום את העשור הראשון של שנות ה-2000. על מנת שהעשור האחרון יגיע לרמת התשואה שנרשמה בעשור הקודם שהסתכמה ב-93% על מדד ה-S&P 500 לעלות ברבעון שהחל היום בכ-40%. נציין כי על מנת להגיע לתשואות שרשמו המשקיעים באגרות החוב ל-10 שנים באותו פרק זמן יהיה על המדד לזנק בכ-160%. מבין 10 הסקטורים המרכיבים את המדד, הסקטור שרשם את התשואה השלילית ביותר העשור המגיע לישורת האחרונה היה מגזר התקשורת שנפל בכ-66% ועל מנת להגיע לאיזון לעומת שנות ה-90' יהיה על מניות המגזר לזנק בקרוב ל-200%.

דאו-ג'ונס S&P 500 נאסד"ק

והיום? מבול נתוני המאקרו נמשך

לפני המסחר, בשעה 14:30 שעון ישראל, פורסמו הנתונים הבאים:

(1) ההוצאה הפרטית באוגוסט זינקה ב-1.3%, שיא של 8 שנים לעומת צפי כי תעלה ב-1.1%, נציין כי נתון זה אחראי לכ-70% מהתמ"ג בארה"ב. הנתון לחודש הקודם תוקן ל-0.3% לעומת פרסום קודם של 0.2%. (2) ההכנסה הפרטית בארה"ב עלתה באוגוסט ב-0.2% לעומת צפי לעלייה של 0.1%, כאשר נתוני החודש הקודם עודכנו כלפי מעלה ל-0.2% לעומת 0% שפורסם. (3) ליבת המדד, ה-PCE, עלה ב-0.1% בהתאם לצפי ובדומה לנתון בחודש הקודם. נתון זה שוב מצביע כי אמריקה אינה סובלת מלחץ אינפלציוני מכיוון הצרכנים. (4) התביעות הראשוניות לדמי אבטלה עלו ל-551 אלף לעומת צפי כי יעלו במידה מזערית ל-535 אלף. נתוני השבוע שעבר עודכנו ל-534 אלף לעומת פרסום קודם ל-530 אלף. התביעות המתמשכות לדמי אבטלה ירדו ל-6.09 מיליון לעומת 6.16 מיליון בני אדם.

לאחר פתיחת המסחר, בשעה 16:00 שעון ישראל, פורסם (1) נתוני הוצאות הבנייה לחודש אוגוסט, עלו במפתיע ב-0.8% לעומת צפי כי ירדו ב-0.1% בחודש אוגוסט. (2) ISM - מדד מנהלי הרכש במגזר היצרני ירד ל-52.6 נק' לעומת צפי כי יעלה ל-54 נקודות בחודש ספטמבר, לאחר קריאה של 52.9 נקודות בחודש אוגוסט. (3) מכירות הבתים הנמצאים בהליכי בנייה לחודש אוגוסט זינקו לשיא של 8 שנים ועלו ב-6.4% לעומת צפי כי יעלו ב-1% בלבד.

גרינספן וברננקי מדברים

נגיד ה'פד' הקודם, אלן גרינספן, התראיין אתמול ל"בלומברג" ואמר כי ארה"ב תצטרך לצמצם חובותיה ולהעלות מסים בזמן שהכלכלה יוצאת מהמיתון הגרוע ביותר מאז שנות ה-30'. "ההנחה כי ניתן יהיה 'לצאת מזה' ללא העלאת מסים משמעותית היא הנחה לא מציאותית", הוסיף. עוד אמר גרינספן כי "הכלכלה האמריקנית תצמח ב-3%-4% בחצי השנה הקרובה לפני שתאט שוב במהלך 2010".

מחליפו, נגיד ה'פד' הנוכחי ברננקי נאם היום בפני ועדת השירותים הפיננסיים של בית הנבחרים. ברננקי לא דיבר היום על העניין כי הפד' מאבד חלק מחובותיו כמגן הצרכנים, לאחר שביקר את ממשל אובמה על תוכניותיו להפשיט את הבנק המרכזי מחלק מכוחו. ברננקי רק אמר כי ההגנה על הצרכנים מפני ניצול בתחומי המשכנתאות, כרטיסי האשראי ומוצרים פיננסים נוספים הוא "חשוב ביותר". בהופעתו הקודמת בפני הועדה הגן ברננקי בתקיפות על הצורך שהסמכות בעניינים אלו ישמרו בידיו של הבנק המרכזי. ברננקי גם התייחס לחולשת הדולר ואמר כי המטבע האמריקני אינו מצוי במצב של סיכון מיידי לאבד את מעמדו כמטבע הרזרבות, אך אמר כי אם לא תצליח ארה"ב להתגבר על המשבר הכלכלי עלול סיכון זה על הדולר לגבור.

סיסקו ממשיכה ברכישות

ענקית התקשורת סיסקו מערכות הודיעה היום כי הסכימה לרכוש את טנדברג (סימול: TAA.NA) הנורווגית תמורת כ-3 מיליארד דולר כדי לחזק את מעמדה בשוק ועידות הוידיאו. רדוויז'ן הגיבה באופן שלילי לידיעה וכן להורדת ההמלצה לה על ידי בית ההשקעות קנטור פיצג'ראלד ל"מכירה" לעומת המלצה קודמת של "קניה" ונתנה לה מחיר יעד של 6.5 דולר למניה לעומת מחיר קודם של 11 דולר. גם אוסקר גרוס חתך את המלצתו למניה ל"הפחת".

בנק אוף אמריקה נסחר על רקע התפטרותו אמש של מנכ"ל הבנק, קן לואיס בסוף השנה. נכון לכתיבת שורות אלה, לא ידוע מי יחליפו.

בנק סיטיגרופ הודיע כי השלים את מכירת חברת הברוקראז' שלו ביפן, Nikko, לקבוצת הבנקאות סומיטומו מיטסואי היפנית תמורת 8.7 מיליארד דולר.

טבע נסחרה על רקע הודעות של מרק ונוברטיס על התקדמות שלב נוסף לקראת שיווק אפשרי של הגרסה האוראלית לטיפול בטרשת נפוצה. ההודעה מהווה "מכה" לטבע, שכן תרופת הקופקסון שלה לטיפול בטרשת הנפוצה אחראית ך-30%-35% מהרווח הנקי של החברה.

פריגו נסחרה לאור המלצת בית ההשקעות IBI, במסגרתה העלתה האנליסטית נתלי גוטליב את מחיר היעד למניה ל-36.5 דולר - גבוה ב-7.4% ממחיר השוק, והותירה המלצת "נייטרלי". הסיבה: "תחלואה גבוהה בשפעת החזירים - פוטנציאל לצמיחה בפריגו".

חברות הרכב פורד וטויוטה מגיבות לפרסומי מכירות כלי הרכב לחודש ספטמבר.