פישר ופרנקל יגישו דו"ח ה-30-G לרפורמה בקרן המטבע הבינ"ל

לידם יהיה הנגיד של הבנק המרכזי של מכסיקו גיירמו אורטיז ■ הדו"ח אמור לקרוא להפיכת הקרן לגוף מייצג יותר, כדי להגביר את הלגיטימיות שלו, אך גם כדי לתת לו סמכויות נוספות כדי להבטיח את היציבות הפיסקלית בעולם

נגיד בנק ישראל סטנלי פישר, ונגיד בנק ישראל לשעבר יעקב פרנקל, יהיו שניים מתוך שלשה מגישים של דו"ח ה-30-G על הרפורמה בקרן המטבע הבינלאומית. לידם יהיה הנגיד של הבנק המרכזי של מכסיקו גיירמו אורטיז.

הדו"ח אמור לקרוא להפיכת הקרן לגוף מייצג יותר, כדי להגביר את הלגיטימיות שלו, אך גם כדי לתת לו סמכויות נוספות כדי להבטיח את היציבות הפיסקלית בעולם. פרנקל ופישר נמצאים באיסטנבול לרגל הכינוס השנתי של קרן המטבע הבינלאומית.

קבוצת ה-30-G איננה גוף רשמי, אך היא מורכבת מנגידים בהווה ובעבר, לצד בנקאים וכלכלנים בכירים, על כן יש לה משקל כמשקפת של דעות רווחות בקרב מקבלי החלטות במוסדות פיננסים בינאלומיים.

היום קראה הועדה המוניטרית והפיננסית של קרן המטבע, הגוף הקובע את סדר יומה של הקרן, להרחיב את הסמכויות שלה, ולהפוך אותה לאחראית על שמירת היציבות הפיננסית הגלובאלית, ולצד זאת, להגדיל את היכולות והסמכויות שלה כמלווה של מוצא אחרון של מטבע חוץ למדינות בקשיים. אם שני תנאים אלה יתמלאו, המשמעות תהיה הרחבה גדולה מאד של עוצמת הקרן, אשר תתקרב למעמד של מעין בנק מרכזי של העולם. מנכ"ל הקרן קרא במשך החודשים האחרונים להרחבה ניכרת של משאבי הקרן כדי לאפשר לה למלא את תפקיד המלווה של מוצא אחרון.

הנגיד פישר צוטט היום באיסטנבול כמי שתומך במיזוג או תאום גדול הרבה יותר בין קבוצת ה-20-G לבין קרן המטבע הבינלאומית. על פי המודל הזה, פורום עשרים המשקים הגדולים יקבע יעדי מדיניות משותפים עבור המשק הגלובאלי, ואילו התפקיד של בחינה ומעקב תהיה של הקרן, אשר יש לה המנגנון הדרוש לשם כך.