UBS ערך כנס משקיעים בלונדון לקראת שדרוג ישראל ב-MSCI

בכנס הציגו 12 חברות ישראליות תחת הכותרת: "Best of Israel" ■ רוני בירון: "היינו מודאגים שישראל תיעלם מהמפה, אך הרושם מהכנס הפוך לחלוטין " ■ עדי ויגודסקי: "סוג ההשקעה שלהם יהיה שונה, יותר סקטוריאלי" ■ באילו חברות הביעו המשקיעים עניין ואיזה מניות עלולות לסבול מהמעבר?

הספירה לאחור בעיצומה. בחודש מאי ישודרג הסטאטוס של ישראל במדדי ה-MSCI העולמיים ל"משק מפותח", מה שאומר שישראל תיכלל ב-3 מדדים של MSCI: ה-MSCI World, ה-MSCI EAFE ומדד ה-Kokusai. על רקע החשש בשוק כי השדרוג יביא ליציאת הון מהשוק בטווח הקצר בשל ירידת משקלה של ישראל בקרב השווקים המפותחים ל-0.39% בלבד לעומת 2.87% כיום במשפחת השווקים המתעוררים, ערך בנק ההשקעות UBS כנס משקיעים זרים. כך נודע ל"גלובס". הכנס בן היומיים נערך בלונדון ובו השתתפו משקיעים ותיקים מהשווקים המתעוררים המכירים את השוק הישראלי, לצד משקיעים חדשים מהשווקים המפותחים אשר החלו בתהליך למידה של השוק הישראלי.

הכותרת של הכנס הייתה "Best of Israel". מטרתו הייתה פשוטה: להציג למשקיעים את טובי החברות בישראל כדי למשוך אותם להשקיע בשוק המקומי. התוצאות, כפי שאומרים ל"גלובס" בכירי UBS, היו משביעות רצון, והמשקיעים גילו התעניינות רבה בחברות הישראליות. בכנס השתתפו 12 חברות: חברות הכימיה כי"ל ומכתשים אגן ; הבנקים פועלים , דיסקונט ומזרחי טפחות ; חברות התקשורת פרטנר , סלקום ובזק ; וכן אלביט מערכות , שטראוס , פרוטרום וקבוצת דלק .

"בניגוד לחששות מוקדמות שתהיה נטישת משקיעים וחוסר עניין בשל המעבר למשפחת השווקים המפותחים - ההתעניינות בישראל הייתה דווקא מאוד גדולה",אומר רוני בירון, אנליסט בכיר המכסה את תחומי הכימיקלים וההיי-טק ב-UBS. "מטבע הדברים, חברות הכימיקלים ריכזו הרבה עניין, כמו תמיד, וגם חברות התקשורת עמדו במוקד העניינים".

המשקיעים החדשים מתחלקים ל-2 קבוצות: אלה שאינם מכירים בכלל את השוק הישראלי ואלה שמכירים את הסקטורים בהן פועלות חלק מהחברות הישראליות, אך לא מכירים את החברות הישראליות, כדוגמת קרנות המשקיעות במניות דשנים ולכן מכירות לעומק את פוטאש אך לא את כי"ל. בכל אופן, המשקיעים החדשים החלו בתהליך לימוד של השוק הישראלי בכלל ושל החברות הגדולות בפרט, תהליך שיימשך בחודשים הקרובים ויכלול, בין היתר, גם ביקורים בארץ לפגישות מעמיקות יותר.

סוג השקעה שונה

נראה כי "המשקיעים החדשים" בהחלט זקוקים לתהליך הלמידה הזה. אך לא רק הם. גם החברות והפעילים בשוק הישראלי יצטרכו להסתגל לדפוס השקעות חדש כאשר תשודרג ישראל, שכן המשקיעים בשווקים המפותחים שמים יותר דגש על שיקולים סקטוריאליים ומסתכלים פחות על כל שוק בנפרד.

"יש פה פוטנציאל ליותר משקיעים, אך סוג ההשקעה יהיה שונה - יותר סקטוריאלי", אומר עדי ויגודסקי, מנהל UBS ניירות ערך ישראל. "המשקיעים בשווקים המפותחים לא מחפשים להשקיע במדינה מסוימת אלא בסקטור מסוים. בנוסף, ראינו שלא הייתה להם היכרות עמוקה עם נתוני המאקרו של ישראל ולכן הדגשנו בפניהם את חוזקו של המשק. בהתחלה הם בכלל חשבו שהשוק פה מושפע מאוד מפוליטיקה ומהתנאים המדיניים. הסברנו להם שהפוליטיקה כמעט ולא משפיעה".

אמנם מוקדם מדי לחפש מרוויחים ומפסידים מהמעבר של ישראל למשפחת השווקים המפותחים, אולם ההערכה היא כי ייתכן והמעבר לא ייטיב עם מניות הבנקים כיוון שהבנקים בישראל אינם ייחודיים בהשוואה לבנקים באירופה או בארה"ב. אם במסגרת השווקים המתעוררים בלטו הבנקים בישראל כיציבים יותר ומפוקחים על-ידי מערכת רגולציה טובה, הרי שבקרב המדינות המפותחות יהיה להם קשה להתבלט.

"יהיה יותר קשה למכור למשקיעים את הבנקים בישראל", אומר ויגודסקי. "בשווקים המתעוררים - מי שחיפש ביטחון השקיע בבנקים הישראלים. בעולם המפותח אין למערכת הבנקאית בישראל משהו ייחודי ולכן אין למשקיעים סיבה להתחיל ללמוד את המערכת הבנקאית אם יש להם אותו דבר באירופה, למשל".

"היינו מודאגים שישראל תיעלם מהמפה"

ומהצד השני - מסתמן כי המרוויחות תהיינה חברות התקשורת וכי"ל. "בעולם המפותח יהיה הרבה יותר קל למכור סקטורים כימיקלים ותקשורת כי יש להם אלמנטים ייחודיים", מוסיף בירון, ומביא כדוגמה את תשואת הדיבידנד הגבוהה הצפויה בתחום התקשורת בשנה הבאה (לפי ההערכות היא עשויה להגיע ל-17% - ע.ב.י) או את הגישה של כי"ל לים המלח אשר מאפשרת לחברה לאחסן את מלאי האשלג לטווחים ארוכים הרבה יותר בהשוואה למתחרותיה בעולם.

UBS מתכנן לארגן כנס דומה נוסף - בניו יורק - בתחילת חודש דצמבר. "התמונה חיובית ויצאנו מעודדים מהכנס בלונדון", ציין בירון. "בעבר היינו מודאגים שישראל תיעלם מהמפה לאחר השדרוג ב-MSCI, אך הרושם מהכנס הפוך לגמרי".

ועדיין, בשוק שוררת אי ודאות באשר להתנהגות הבורסה בתחילת 2010 עד להשלמת המעבר למשפחת השווקים המפותחים. ויגודסקי מעריך שקודם כל נחווה את יציאתם ההדרגתית של "המשקיעים הישנים" ולאחר מכן יתחילו להיכנס "המשקיעים החדשים".