מכתשים אגן זרעה באיחור

יצרנית חומרי ההדברה נזכרה באיחור בקריטיות של פיזור הכנסות

1. אזהרת הרווח של מכתשים אגן נובעת בעיקר מגורמים שאינם בשליטתה - מלאים גבוהים אצל החקלאים בברזיל, ובצורת בשוק. לא רק יצרנית חומרי ההדברה אינה יכולה לשלוט בפרמטרים כאלה - גם המתחרות שלה סובלות מאותה חולשה. אולם היתרון של מתחרותיה של מכתשים אגן, דוגמת סינג'נטה ומונסנטו, הוא בכך שיש להן גם פעילות נוספת בתחום הזרעים המהונדסים גנטית. פעילות זו נפגעה הרבה פחות בשנה האחרונה, והיא מאזנת את הירידה החדה בהכנסות מחומרי ההדברה. לעומת זאת, מכתשים אגן לא נכנסה לפעילות בתחום זה.

פיזור בתחום ההכנסות הוא קריטי לחברות החשופות לתחום הסחורות החקלאיות, שידוע כתנודתי. יצרנית הדשנים כיל השכילה להבין זאת. לאורך השנים בנה מנכ"ל החברה, עקיבא מוזס, מבנה הכנסות מאוזן ככל הניתן, וכך בתקופה כמו התקופה הנוכחית המתאפיינת בקיפאון בתחום הדשנים, יכולה החברה להישען גם על הכנסות בתחום מוצרי התכלית (כגון תוספי מזון חומרי ניקוי), שכמעט ולא נפגעו בשנה האחרונה.

אולם, מכתשים אגן עשתה צעד חשוב בכיוון דומה. לפני מספר שבועות היא הודיעה על כניסה לפעילות, בפיתוח תכונות זרעים משופרות להגנה על גידולים. הבעיה היא שעד שהפעילות, הנמצאת בשלב הפיתוח, תתחיל לייצר הכנסות יעברו עוד כמה שנים. לכן האיזון בהכנסות יהיה אומנם רלוונטי, אבל כנראה רק במשבר הבא.

2. לפני חודש וחצי פרסמה כור, בעלת השליטה במכתשים אגן, הצעת רכש ל-5% ממניות מכתשים אגן במחיר של 16.2 שקל למניה. בשוק ההון הרימו גבה לנוכח ההצעה, שכן מדובר היה במחיר הנמוך בכ-10% ממחיר המניה בשוק. מאז דחתה החברה פעמיים את מועד ההיענות להצעה. היום כבר נסחרה המניה במחיר של 16.6 שקל בלבד. מה שאומר שמחיר הצעת הרכש הופך ליותר ריאלי. לכן לא נתפלא אם אזהרת הרווח תגדיל את סיכויי ההצלחה של הצעת הרכש, שרק לפני כחודש נראו כקלושים.