מה בוער לאוניברסיטה העברית למנות את דן גלאי לדיקן?

הדיקן נמצא תחת חקירה שבתחילתה, והממצאים רחוקים ■ גלאי נחקר על-ידי רשות ניירות-הערך לאחר תחקיר "G" על מכירת ני"ע שהוחזקו באופן אישי על-ידי שותפתו לניהול קרנות הנאמנות של סיגמא ■ דן גלאי כדיקן ביה"ס למנהל עסקים? עכשיו?

פרופ' דן גלאי, הבעלים ויו"ר בית ההשקעות סיגמא, נבחר לאחרונה לשמש דיקן בית הספר למינהל עסקים באוניברסיטה העברית. גלאי נחשב לאחד הכלכלנים הבכירים בישראל ולמומחה בתחומי ניהול סיכונים, הנדסה פיננסית ונגזרים, זוכה פרס פומרנץ מטעם בורסת הנגזרים של שיקגו. מלבד זה, הוא שיתף בעבר פעולה עם רשות ניירות ערך, במסגרת שתי ועדות שמטרתן הייתה לקבוע את כללי הדיווח בדוחות הכספיים של החברות הציבוריות.

את סיגמא, שעוסקת בניהול תיקים, קרנות נאמנות וייעוץ כלכלי, ומנהלת נכסים בהיקף של 250 מיליון שקלים, הקים ב-1992 יחד עם ריקי פרי. לפני פחות משנה מכרה פרי את חלקה בחברה (50%), וכיום סיגמא מוחזקת על-ידי גלאי ובנו אורי. לפי אתר האינטרנט של החברה, סיגמא סיפקה שירותי ייעוץ כלכלי לחברות רבות, ביניהן רפא"ל, בזק, בנק הפועלים, שופרסל וצ'ק פוינט.

כל גדולתו המקצועית לא משנה את העובדה שגלאי חשוד בעבירות ניירות ערך. לפני כחודש חשף "גלובס" כי גלאי נחקר ברשות ניירות ערך, במסגרת חקירה שהיא מנהלת נגד בכירים בסיגמא, בהם גלאי. החקירה, שלה קדמה כתבת תחקיר של איתי רום שפורסמה ב-G, בחודש מארס האחרון, נוגעת למכירת ניירות ערך שהוחזקו באופן אישי על-ידי שותפתו לשעבר, רבקה פרי, לקרנות הנאמנות של סיגמא.

החקירה רק בתחילתה, ומכאן שגם הממצאים עדיין רחוקים. על רקע זה, לא ברור מה בוער לאוניברסיטה העברית להכשיר את מינויו של חשוד לדיקן בית הספר למינהל עסקים. אמנם היו כבר נשיאי מדינה חשודים, וראשי ממשלה חשודים, אך בכל המקרים החשדות התעוררו תוך כדי כהונתם. במקרה זה, גלאי נכנס לתפקיד המכובד והבכיר כשהוא כבר בסטטוס של חשוד.

על האבסורד בסיטואציה הזו, יעיד אחד הטוקבקים לראיון שנתן גלאי לרגל המינוי: "במדינה מתוקנת גלאי לא היה מוציא את האף שלו ושומר על זכות השתיקה עד לסיום החקירה נגדו ברשות ניירות ערך".

מהאוניברסיטה העברית נמסר בתגובה: "התלונה נגד פרופ' דן גלאי נמצאת כעת בבדיקה של הרשויות המוסמכות, ועצם קיומה של תלונה אין בה כדי למנוע מינויו של אדם לתפקיד".