בעלי רשת אפרודיטה: "ניסו להשתלט לנו על הרשת"

היחסים בין הזכיין בצפון, חברת ארבל, לבין בעלי רשת ההלבשה התחתונה הגיעו לשיא: תלונות במשטרה, בקשות עיקול וחנויות שמרוקנות מהסחורה ■ הזכיין מצידו טוען כי הוא ממזער נזקים מהפסדים שגרמה לו הנהלת הרשת

מחלוקת קשה בין רשת אפרודיטה לאחד הזכיינים הגדולים ברשת גררה תלונות במשטרה, תביעות והאשמות הדדיות חריפות, המטילות צל על המודל העסקי של הרשת ומשליכות על פעילותה השוטפת. ל"גלובס" נודע כי לפני ימים אחדים הגישה מנכ"לית רשת אפרודיטה, עדינה אקוקה, תלונה במשטרה כנגד הזכיין בצפון, חברת ארבל, בגין הונאה.

בשיחה עם "גלובס" אומר שמואל אבני, מבעלי הרשת: "מדובר בסיפור חמור בו מעורב גם אחד הספקים שלנו. למעשה, ניסו להשתלט לנו על הרשת על-ידי רכישת הסניפים מהזכיינים השונים. חלק הם הצליחו, וחלק הצלחנו לחסום. אם היו מצליחים לעשות זאת, יכול להיות שהם בהחלט היו מחסלים את הרשת".

תחילת הפרשה בטענתה של רשת אפרודיטה כי חברת ארבל ומנהליה, המפעילים בזכיינות 9 מתוך 70 סניפי הרשת, רוקנו 5 סניפים מתכולתם ומכרו ללא אישורה 4 סניפים נוספים. חברת ארבל, המנוהלת על-ידי טל ארבל ויוסי טרבולסי, מאשרת כי היא רוקנה 5 סניפים מתכולתם, אך טוענת כי עשתה זאת ביידוע רשת אפרודיטה וכי השיבה את הסחורה לספקים. מדובר בסניפי הרשת בקריון, שני סניפים בנצרת, בכרמיאל ובתל-השומר.

"נכון שרוקנתי את החנויות, אבל שלחתי לו (לשמואל אבני - א.ח) מכתב שאומר שאני מחזיר סחורות לספקים בשל חובות לספקים בהיקף של 2.5-3 מיליון שקל. לא עשיתי עוקץ - ניסיתי למזער נזקים", אומר ארבל.

"הסחורות שלי. הוא קנה את הסחורה בקונסיגנציה, והיא היתה בבעלותי על לפירעון התשלומים", מגיב אבני.

בסמוך למועד לקיחת הסחורות, חתמה ארבל על הסכם למכירת הפעילות של 4 סניפים נוספים בקניון העמקים בעפולה, בפרץ סנטר במגדל-העמק ואת הסניף בבית-שאן לחברת א.ו.ש.ה יבוא ושיווק, תמורת 770 אלף שקל.

בעוד שאקוקה, מנכ"לית הרשת, טוענת כי חברת ארבל "סחרה בסוסים לא שלה", טוען ארבל: "עשיתי עם חברת א.ו.ש.ה הסכם שאני מעביר לו את החנויות תמורת קיזוז החוב שלי כלפיו, כי הוא הספק שאני חייב לו הכי הרבה כסף. החנויות שנמכרו הן חנויות שאני שוכר את הנכסים ולא אפרודיטה. לפי ההסכם, א.ו.ש.ה מתחייב להעביר לספקים את יתרת הסחורות שנשארו בחנויות. כששמואל אבני ראה שעשיתי את זה, הוא תפס את הסחורות - למרות שהסחורה שייכת לספקים", אומר ארבל.

אקוקה גם טוענת כנגד ארבל כי היא ביטלה המחאות לפקודתה. על כך מגיב ארבל: "ב-24 לספטמבר הם שלחו לי מכתב שאומר כי הסכם הזכיינות מבוטל, ומאותו רגע ביטלתי את השיקים".

רשת ההלבשה התחתונה אפרודיטה, שהוקמה ב-1993, נמצאת בבעלות הזוג תיקי ושמואל אבני. הרשת מונה כיום 68 סניפים, מתוכם 25 סניפים מופעלים ישירות על-ידי הרשת, והיתר מופעלים באמצעות 20 זכיינים. לדברי אבני, מחזור המכירות של הרשת עומד על 120 מיליון שקל בשנה.

"הונאה? אני עדיין זכיין ברשת"

"זה אבסורד שהם אומרים שאני ההונאה, ואני עדיין הזכיין שלהם באזור המרכז. לאשתי, מיטל ארבל, יש 4 זכייניות. ברור שאני הרוח החיה מאחורי החנויות האלה, כי אשתי לא מהתחום" - כך אומר טל ארבל, ששוטח שורת טענות קשה כנגד רשת אפרודיטה.

"אבני הלך וסגר עסקאות עם הספקים כשהוא יודע שאני לא יכול לעמוד בהן. בעקבות זאת, והעובדה שאני לא יכול לרכוש מספק אחר, הוא סגר עליי את הדלת. שנית, הרשת משלשלת לכיסה סכום מסוים על כל סחורה שאני קונה מהספק. יש לנו הוכחות לכך, ואני מתכוון לתבוע אותו. הרשת גובה 120 אלף דולר כדמי זיכיון על כל חנות ובנוסף 7% מהמחזור. זה הביא למצב שחנויות פרטיות קונות סחורה במחיר יותר זול מאתנו, והדבר מקשה עלינו להתמודד עם התחרות", אומר ארבל.

בהתייחס לסכומים שהרשת משלשלת לכאורה לכיסה אומר אבני: "מותר לי לעשות זאת לפי ההסכם, אבל לא עשיתי זאת. הדבר היחיד הוא חיוב הספקים בהשתתפות בקידום מכירות ופרסום. מעבר לכך, הרשת מחויבת לזכיינים למחיר רכישה הנמוך ביותר בארץ".

עוד טוען ארבל כי לפני מספר חודשים דיווחה להם הרשת היא מנהלת משא-ומתן עם קבוצת עורכי דין למכירתה. "נאמר להם כי יש מישהו שמתעניין ברשת ורוצה להיכנס כשותף", מגיב אבני.

אבני, כאמור, טוען כי הפרשה היא למעשה ניסיון השתלטות שנעשה יחד עם אחד מספקי הרשת, וכי הרשת הגישה היום תלונה נוספת במשטרה.

"התברר כי ארבל ואותו ספק ניסו באמצעים שונים, עד כדי אלימות ולחץ, להודיע כי אני עושק את הזכיינים, וניסו לארגן את הזכיינים נגדי. יש לנו הודאה של 3 זכיינים, והוגשה תלונה למשטרה בגין הדחת עדות ותצהיר שקר. ארבל פנה לכל הזכיינים והציע לרכוש את החנויות במחירים גבוהים. הוא הצליח לרכוש חלק מהזכיינויות. היה כאן ניסיון להשתלט על הרשת מבלי שאוכל להתנגד לזה. ניסיתי למנוע את העסקאות, אבל בסופו של יום הם נתנו את החנויות", אומר אבני.

* הפרשה מלמדת אולי על מודל עסקי בעייתי ברשת?

אבני: "ההסכם שלנו עם הזכיינים לא נותן להם זכויות - לא על החנויות, לא על השם ולא על הסחורה".

* הם קונים מהספק את הסחורה ומשלמים לו.

"אבל זו סחורה מיוחדת שהיא רק של הרשת".

הסכסוך סביב אפרודיטה:

- ברשת אפרודיטה טוענים כי אחד הזכיינים המרכזיים, חברת ארבל, ניסה להשתלט על הרשת באמצעים פסולים.

- לדברי הרשת, חברת ארבל ניסתה לארגן את שאר הזכיינים לעמדה משותפת תחת הטענה כי "הרשת עושקת את הזכיינים".

- מנכ"לית רשת אפרודיטה מגישה תלונה במשטרה וטוענת כי חברת ארבל רוקנה 5 סניפים ומכרה ללא אישור 4 נוספים.

- חברת ארבל מאשרת כי היא רוקנה 5 סניפים מתכולתם, אך טוענת כי עשתה זאת ביידוע רשת אפרודיטה וכי השיבה את הסחורה לספקים.

- הצדדים מגיעים לבית המשפט. אפרודיטה מבקשת צו נגד פעילות ארבל, ואילו ארבל טוענת כי אפרודיטה הפרה מולה חוזה.

* סייע בהכנת הכתבה: יצחק דנון.