כפי שפורסם ב"גלובס": UBS מפיץ מניות בזק בכמיליארד שקל

הכונס של מניות גד זאבי בבזק מוכר עוד כ-4.5% מהמניות ■ גורם בכיר בשוק: "בניגוד להפצות הקודמות, הפעם יהיה רוב של זרים בהפצה" ■ בלוקים נוספים צפויים לצאת לשוק בתום תקופת החסימה ■הערכות: זאבי מורווח כ-200 מיליון שקל על מניות בזק

יותר מחודשיים לאחר ההפצה האחרונה, כונס הנכסים של מניות גד זאבי בבזק משחרר לשוק בלוק נוסף של מניות. ל"גלובס" נודע, כי בנק ההשקעות UBS מפיץ היום (ב') 120 מיליון מניות (כ-4.5% מהון המניות של בזק) במחיר של כ-8.14 שקל למניה, קרי דיסקאונט של 2.5% על מחיר הסגירה של אתמול. היקף ההפצה נאמד בכ-976 מיליון שקל.

כזכור, בתחילת חודש אוגוסט הפיץ כונס הנכסים של זאבי, עו"ד אלקס הרטמן, 155 מיליון מניות בזק בהיקף 1.15 מיליארד שקל. זאבי החזיק אז בכ-17% ממניות בזק אך ירד לאחר מכן ל-11.47% מהון המניות. אם כן, אחרי ההפצה היום הוא ירד להחזקה של כ-6%. נזכיר כי בתחילת החודש פורסם ב"גלובס" כי הרטמן עשוי למכור בלוק נוסף של מניות בזק עד סוף אוקטובר.

"בניגוד להפצות הקודמות, הפעם יהיה רוב של זרים בהפצה", אומר לנו גורם בכיר בשוק. "הזרים ממשיכים לגלות עניין במניות בזק. יש בהפצה הזו ביקושים של פי 3, כלומר מעל 3 מיליארד שקל".

כפי שדיווחנו באחרונה, בשוק ישנה התעניינות מוגברת במניות בזק, בעיקר מצד משקיעים זרים, שכן המשקיעים המקומיים הצטיידו במניות רבות בהפצות האחרונות. נזכיר כי באחרונה הפיצו גם בעלי השליטה FSBR כ-96 מיליון מניות בזק בהיקף כ-740 מיליון שקל.

גד זאבי: מכינוס נכסים לרווח של כ-200 מיליון שקל

אז לאן הולכים מכאן? ובכן, כונס מניות זאבי לא יכול למכור מניות נוספות למשך כחודשיים, בהתאם למנגנון תקופת החסימה. אולם ההערכה היא כי לאחר תום תקופת החסימה ישחרר הכונס מניות נוספות לשוק. ל"גלובס" נודע כי לאחר המכירה היום ותשלומי הדיבידנדים האחרונים של בזק, ההחזקה של זאבי בבזק משקפת לו רווח של כ-200 מיליון שקל בהתאם למחיר המניה כיום.

כזכור, 7 שנים "ישב" הרטמן על מניות זאבי שהיו בידיו ונתפסו על-ידי 7 בנקים (הפועלים , לאומי , הבינלאומי , מזרחי טפחות , דיסקונט ומרכנתיל דיסקונט) שהלוו לזאבי את המימון לרכישתן, לאחר שזאבי חדל לשלם את התשלומים בגין המימון. בשנת 2000 רכש גד זאבי כ-20% מנות בזק מכייבל אנד וויירלס, תמורת כ-650 מיליון דולר. בשנת 2002 הוא נכנס למצב של הפרה מול 7 הבנקים שנתנו לו את המימון, והבנקים פנו להרטמן כדי שייצג אותם מול זאבי. הרטמן ניהל מגעים מול עורכי דינו של זאבי. משניתנה לזאבי ארכה ועדיין לא עמד בתשלומים, ביקשו הבנקים למנות את הרטמן ככונס נכסים מטעמם, ולמרות התנגדות זאבי, בית המשפט מינה אותו לכונס נכסים על החברות של זאבי שהחזיקו במניות.

בחודשים האחרונים, נוכח הזינוק במניות בזק, מוכר הרטמן בלוק אחר בלוק של מניות לשוק. מאיר יעקובסון, המשמש כיועץ של הבנקים ושל הכונס ואשר התווה את דרכי המכירה של המניות, אומר לנו כי הוא משתמש באותה שיטה שבה ביצע בשעתו את הפרטת הבנקים בישראל, תוך יצירת מנגנון שלא יאפשר לחץ על המניה אלא תקופות מרווח בין מכירה למכירה.

"השיטה הזו מוכיחה עצמה פעם אחר פעם כי התהליך הוא מהיר וסופי ואפשר לבוא בהפתעה לשוק בלי שיהיה לחץ קודם שישפיע על המחיר או להסתכן בכך ששחקנים בשוק יפתחו פוזיציות שורט על המניה", אומר יעקובסון. "יש יכולת להוציא לפועל את המהלך ללא צורך בהודעה מוקדמת וזה מפחית את הסיכון בירידת המניה. בנוסף, תקופת החסימה מקטינה את הסיכון של הרוכש כי יש תקופת זמן שלא יהיה בה לחץ על השוק. הרי ישנה כמות מסוימת שהשוק יכול לספוג בכל הפצה. לכן חשוב לא ליצור לחץ על הנייר וזה מה שאנו עושים".

זינוק של 60% בשנה

בשנה האחרונה זינקה מניית בזק בכ-60% והיא נסחרת לפי שווי של כ-22 מיליארד שקל. מתחילת השנה קפצה החברה מדרגה ונראה כי החיסכון בשנים האחרונות בא לידי ביטוי בתוצאות הכספיות, מה שמסביר את ה"הייפ" סביב המניה. החברה הרוויח ברבעון השני 541 מיליון שקל ורמזה בדו"חות הכספיים שהחגיגה תימשך גם בהמשך השנה: "קבוצת בזק מעלה את התחזית שלה לשנת 2009 והיא צופה להשיג הכנסות, רווח נקי, ותזרים מזומנים מפעילות שוטפת גבוהים יותר מאלה של שנת 2008".

בנוסף, דירקטוריון החברה אימץ מדיניות חלוקת דיבידנד אגרסיבית, לפיה תחלק החברה לבעלי המניות את כל הרווחים שלה כדיבידנד מדי חצי שנה. הקבוצה הרוויחה במחצית הראשונה 1.14 מיליארד שקל. מכפיל הרווח של המניה עומד על 11.7 ובשוק מצפים לתשואת דיבידנד נאה של 10%, לעומת תשואה של כ-6% בממוצע בחברות תקשורת אחרות בעולם המערבי.