עידן עופר מגייס את מנכ"ל האוצר לשעבר בכר לקראת האסיפה

מאמצי שכנוע אחרונים של עופר לפני האסיפה הכללית בכדי לאשר את הזרמת ההון לצים ■ מהתחשיב האופטימי שביצע בכר עולה כי התשואה על ההשקעה בצים עשויה להגיע ל-30%-40%

החברה לישראל , שבשליטת סמי ועידן עופר, פרסמה היום חוות דעת של בכר, שמעריכה מהו טווח התשואות שעשויה להניב השקעה של 350 מיליון דולר, אותם אמורה להזרים החברה לישראל לצים במסגרת הסדר החוב. מהתחשיב האופטימי שביצע בכר עולה כי התשואה על ההשקעה בצים עשויה להגיע ל-30%-40%.

העבודה של ד"ר יוסי בכר (מנכ"ל משרד האוצר לשעבר), תמורתה שילמה החברה לישראל שכר טרחה שהיקפו לא פורסם, נפרסת על פני 11 עמודים. העבודה מתבססת על חישוב שווייה של צים בשנת 2012 תחת מספר תרחישים. בתרחיש הפסימי ביותר של ד"ר בכר תהיה צים שווה 363 מיליון דולר, ולכן ההשקעה בה תניב תשואה שלילית של 7% בלבד. מנגד, לפי התרחיש האופטימי ביותר יעמוד שווייה של צים בעוד 3 שנים על לא פחות מ-2.3 מיליארד דולר, כך שההזרמה של צים תניב תשואה של יותר מ-70%.

"מנקודת ראות פיננסית, ולפי חישוב טווח התשואות שעשויה להניב ההשקעה בצים, מדובר בהשקעה הוגנת", כותב ד"ר בכר.

עוד עולה מההודעה של החברה לישראל כי האפשרות שנחשפה ב"גלובס" על השתלטות אפשרית של משפחת עופר על צים במסגרת ההסדר, סוכלה כנראה ע"י בעלי האג"ח. החברה לישראל נסוגה מהכוונה להעניק לחברות הספנות של משפחת עופר - נושים נוספים שלה - שטר הון הניתן להמרה למניות חברת צים בשווי של 150 מיליון דולר. שטר הון שכזה היה עלול לגרום למצב בו בשנת 2016 ישתלטו החברות הפרטיות של משפחת עופר על צים, וזאת אחרי שהחברה לישראל הזרימה לצים 350 מיליון דולר. ביטול סעיף זה גורם לכך שהחוב של צים בסך 150 מיליון דולר לחברות של משפחת עופר נחות מזה של בעלי האג"ח.

בחזרה לתשואה שעשויה להניב ההשקעה של החברה לישראל בצים: "אנו מאמינים שעם סיום המחזור השלילי בענף הספנות והתאוששות הכלכלית בעולם, תחזור צים למסלול של רווחיות טובה ותזרימי מזומנים גבוהים, מה שישפיע באופן חיובי על בעלי המניות בחברה לישראל", אומר מנכ"ל החברה לישראל ניר גלעד. "עם זאת, ברור שההשקעה בצים אינה חסרת סיכון, ולכן מצפה החברה לישראל להשיג תשואה הוגנת שתפצה אותה ואת בעלי מניותיה על הסיכונים הגלומים בהשקעה", הוסיף גלעד.

העבודה של בכר מגיעה כאמור בניסיון לשכנע את בעלי המניות של החברה לישראל לאשר את הזרמת ההון לצים בשבוע הבא. נזכיר כי לפני מספר שבועות דחו בעלי המניות את הזרמת ההון של 100 מיליון דולר. בחברה לישראל משקיעים מאמצים לאישור ההזרמה בהצבעה בשבוע הבא, וזאת כדי להוציא אל הפועל את הסדר החוב של צים לפריסת חוב בהיקף של 3.5 מיליארד דולר.