שוק הרכב: האם "אחרי החגים" אכן יגיע?

תזכורת קצרה ל-4 הנושאים הבוערים שעומדים כיום על סדר היום הרגולטורי, שאם אכן יתממשו - עשויים לשנות מהותית את השוק הרכב בשנה הבאה

"אחרי החגים" הוא אחד המושגים השימושיים ורחבי-טווח שקיימים בלקסיקון הישראלי. הוא מאפשר לדחות לתקופה כמעט בלתי-מוגבלת מגוון רחב של מטלות בלתי-נעימות, ולהעניק לגיטימציה לחוסר מעש. כשמדובר ברגולטורים ובמחוקקים הישראלים, המושג מקביל בד"כ לשנת החורף של הנמלים, שלאחריה נמחק זיכרונן והן מתחילות את משימותיהן מחדש. השנה התחברה גם פגרת הקיץ ל"אחרי החגים", והתוצאה היא רצף ארוך של התקדמות זוחלת עד בלתי-קיימת ברגולציות חשובות. בטרם ייעלמו בנבכי השכחה, נזכיר שוב כמה נושאים פתוחים שניצבים כיום על סדר היום ועשויים לשנות מהותית את השוק בשנה הבאה.

1. פתיחת התחרות

לפני החגים הבטיח משרד התחבורה לקדם רפורמה רבתי בתחום פתיחת שוק יבוא הרכב, ובראשה התחלת יבוא מקביל של רכב "עד נובמבר". מדובר בפתיחה של השוק ליבואנים מסחריים סדירים, שמייבאים "סטוקים" של כלי רכב חדשים (בלבד) מדילרים בחו"ל, ללא צורך בקשר ישיר עם יצרני הרכב. מדובר ברפורמה מורכבת, שדורשת הכנה מורכבת; פרסום שורה ארוכה של תקנות, הגבלות ותנאים; והקמת מנגנון פיקוח על כלי הרכב המיובאים. נובמבר, נזכיר, נמצא ממש מעבר לפינה, ובינתיים לא קרה מאום.

2. הרחבת היבוא מארה"ב

יחד עם היבוא המקביל הבטיח משרד התחבורה להתיר יבוא סדיר לישראל של מותגים לא-אמריקניים מארה"ב. מדובר בעיקר בכלי רכב של יצרנים יפניים וקוריאניים, שמייצרים במפעלים בארה"ב בתקינה אמריקנית וכיום יבואם אסור. מדובר בעשרות דגמים חדשים ומעניינים, שעשויים להימכר בישראל במחירים אטרקטיביים יחסית בהתחשב בחולשתו המתמשכת של הדולר. אבל בדיקה אצל היבואנים מגלה, שגם בנושא זה לא צפויה כל פעילות מעשית עד שיינתן אור ירוק ממשרד התחבורה, כמובטח.

3. שינוי שווי השימוש

נכון להיום ל-200 אלף מקבלי רכב צמוד עדיין אין מושג מה יהיה גובה שווי השימוש שייגבה ממשכורתם החל מה-1 בינואר 09'. הסיבה: טרם אושרה הצעת האוצר לעבור לחישוב שווי השימוש ברכב עפ"י "מודל רציף", כלומר עפ"י אחוז ממחיר הרכב ולא בהתאם לקבוצות מחיר שרירותיות.

ברירת המחדל, במקרה שהשינוי לא יאושר, היא היצמדות לקבוצות המחיר הנוכחיות.

אבל גם אם השינוי יאושר, עדיין לא ידוע מה יהיה מתווה "המודל הרציף". בקיצור, אפלה גדולה.

4. מס הקנייה על רכב

נכון להיום מס הקנייה על רכב חדש בישראל עומד על 90%, אחרי שטיפס למדרגה הזו (מ-78%) במסגרת "המיסוי הירוק". אבל החל מתחילת השנה הבאה המס עשוי לעמוד על 85% בלבד, ואולי אפילו פחות. השינוי לא יהיה משמעותי בפלח המשפחתיות, אך הוא יכול לחסוך לא מעט לרוכשי מכוניות יקרות. את גובה המס נדע רק אחרי שוועדת הכספים והאוצר ידונו בנושא. זה עשוי לקרות, אם לא יחולו שינויים, "אחרי החגים".