מה שהמלצה אחת יכולה לעשות

אחרי שהמשקיעים בעצם איבדו את אמונם בה, שבה לפתע מניית קומטאץ' לטפס

המלצות אנליסטים הן חלק אינטגראלי משוקי ההון. הן יכולות לדרדר מניות לתהום ובמקביל לגרום להן לנסוק מעלה, והדוגמה האחרונה לכך היא מניית קומטאץ'. החברה, המספקת פתרונות תוכנה לסינון דואר וסינון אתרים לשם גלישה בטוחה ברשת, נעדרה עד עתה מהרדאר של בתי ההשקעות, ולא פלא. שווי החברה היה נמוך מדי כדי להפוך אותה לאטרקטיבית בעיני אנליסט כזה או אחר אך לפני כעשרה ימים נפל דבר.

בית ההשקעות Zacks Equity הרים את הכפפה והחל לכסות את מניית קומטאץ' תחת המלצת "תשואת יתר" ומחיר יעד 4 דולר לעומת 2.9 דולר, נכון ליום הפרסום.

כפועל יוצא, החל ציבור המשקיעים לרדוף אחר מניית קומטאץ' כאילו אין מחר. ממחיר של 2.66 דולר - נכון ללפני חודש ימים - נסקה מניית קומטאץ' בשיעור של 41% וביום שישי האחרון נעצרה המניה על מחיר שיא שנתי של 3.73 דולר המשקף שווי חברה של 93 מיליון דולר ותשואה מתחילת השנה של 144%.

ונכון, ייתכן כי צפי לתוצאות טובות מהצפוי לרבעון השלישי והרביעי (פלוס הרוח הגבית של השווקים) עשו את עבודתם מלבד פרסום ההמלצה עצמה אך אין ספק שהעובדה כי קומטאץ' עלתה על הרדאר של אחד מבתי ההשקעות עושה רק טוב לחברה ולבעלי מניותיה.

לא מעט דברים טובים היו לקן נאגי, האנליסט שחתום על ההמלצה, להגיד על קומטאץ'. לדבריו, החברה ממוצבת היטב כדי להציג צמיחה הן בהכנסות והן ברווח התפעולי בשל אופיין המורכב של בעיות האבטחה ברשת ובשל "החדשנות הטכנולוגית של החברה ומודל הכנסותיה שמבוסס על הסכמי OEM", כך לדברי נאגי.

נאגי גם התרשם מהעובדה שהמאזן של קומטאץ' נקי מחוב (מצב שמאפיין את רוב חברות האינטרנט). לקומטאץ' יש כיום מזומנים והשקעות לזמן קצר בשווי 16.1 מיליון והחברה מצליחה לייצר מזומנים רבעון אחר רבעון. לכן, מאמין נאגי כי על בסיס מכפיל רווח של 20 עבור רווחי 2010, קומטאץ' צריכה להיסחר לפי מחיר של 4 דולר למניה שכרגע - לאחר העליות האחרונות - רחוק בשיעור של 7% בקירוב מהמחיר הנוכחי.

"קומטאץ' צריכה להיסחר בפרמיה ביחס למתחרותיה בגלל מוצרים עם פוטנציאל צמיחה גבוה ושולי רווח גבוהים", מסכם נאגי. אכן, המלצה חמה.

מי שלבטח מרוצה מהחיבוק החם שמקבלת בשבועות האחרונים קומטאץ' הוא אביב רייז, בעל המניות הגדול ביותר בחברה. רייז, שמחזיק בשיעור של 21.6% מהון החברה, נכנס לראשונה להשקעה בחברה לפני כחמש שנים דרך מספר סבבי גיוס ורכישות של מניות במסגרת המסחר השוטף.

את חלק מהמניות רכש רייז לפי מחיר של חצי דולר למניה (כן, חצי דולר) כך שהוא מרווח בשיעור נאה. עם זאת, מדובר רק על רווח "על הנייר" רייז, כפי שהתבטא בראיון ראשון שנתן ל"גלובס", אינו רץ למרחקים קצרים, לפחות לא במקרה של קומטאץ'.

"אני לא בן אדם של רווחים מיידיים, ואם לא הייתי מאמין בעתיד ארוך הטווח של קומטאץ' לא הייתי משקיע בה. קומטאץ', כפי שהיא כיום, לא תשבוק חיים או תפסיד סכומים מהותיים גם אם תתרחש קטסטרופה. אני בקומטאץ' כי אני רוצה להפוך את החברה לעסק בריא שגם יקבל הכרה משוק ההון, וזה לא פשוט. קומטאץ' איבדה את אמון המשקיעים, וזה לא טריוויאלי לבנות אותו מחדש. עם זאת, החברה צועדת בכיוון הנכון ומי שיבחן אותה בעוד שנתיים עד שלוש שנים לא יכיר אותה", אמר לנו לפני שלושה חודשים.

ובכן, נכון לרגע זה רייז צדק בדבריו.