יו"ר תעש: "ב-2015 נמכור במיליארד דולר; השמים הם הגבול"

החברה הבת, עשות אשקלון תרכוש חברה אמריקנית "בטווח של חודשים" ■ נשיא תע"א ארה"ב: מטרתנו להעביר את רוב פעילויותנו לחברה שלנו במיסיסיפי, למעט דברים שאי אפשר שלא ליצרם בישראל ■ רפאל מתכננת יצוא "שרביט קסמים" ו"כיפת ברזל"

תעש נמצאת על סיפו של מהפך אסטרטגי. עשות אשקלון, חברה בת של תעש, מתכננת לרכוש חברה אמריקנית, צעד שיקנה לחברה האם יכולת ייצור בארה"ב, כמו למתחרותיה הישראליות, ומדובר בטווח זמן של חודשים. כך אמרו ל"גלובס" תא"ל (מיל.) אבנר רז, יו"ר תעש, ואבי פלדר, נשיא ומנכ"ל, כתום תערוכת הנשק AUSA בוושינגטון, שבה השתתפה גם תעש.

"אנו רוצים לקבל נתח מכספי הסיוע האמריקני (כ75% מהסיוע ניתן לנתב רק לרכש מחברות אמריקניות, ר.ד) וגם להשתתף במכרזים של צבא ארה"ב", אומר רז. "אנחנו עובדים על זה חזק. בהתחלה יהיו לנו עשרות עובדים, אבל אנו צופים גידול משמעותי".

מדוע דוקא עשות אשקלון תתקע יתד בארה"ב ולא תעש עצמה?

רז: "הסיבה העיקרית היא המגבלות שמוטלות על תעש בתחום המשאבים הכספיים שעומדים לרשותה. עשות אשקלון תהיה החברה האם של החברה האמריקנית; אנחנו נהיה החברה האם של עשות".

לדבריו, דווקא פתיחת מרכז ייצור בארה"ב תביא עבודה לישראל. "כשאתה זוכה במכרז בארה"ב, כחברה אמריקנית, אתה יכול להעביר עבודות לארץ", הוא מסביר.

יו"ר תעש אומר, כי הפריצה לארה"ב היא חלק מתהליך הבראה שיחזק עוד יותר את מגמת הצמיחה של החברה נוכח הפרטתה הממשמשת ובאה.

"אחרי ההפרטה, השמים הם הגבול", מכריז רז. "הצמיחה שלנו נעה בין 15% ל-20% כל שנה מאז 2005. אשתקד רשמנו מכירות בשווי 670 מיליון דולר. ב-2015, אחרי ההפרטה, אנו נסתכל על מיליארד דולר במכירות. זו המטרה".

"מבין התעשיות הביטחוניות, אנו נופרט ראשונים", הוא אומר. "בתוך חודשים יהיה סיכום עם ההסתדרות. בתוך שנה, שנה וחצי יהיה לנו תשקיף שנוכל להציג לציבור. בשלב הראשון ננפיק לציבור באמצעות הבורסה. בשלב השני, כעבור כמה שנים, נמצא בעלי שליטה".

רז מציין, כי זכויות העובדים, אלה שיפרשו ואלה שיישארו, היא אחת הבעיות המרכזיות בדרך להפרטה והוא נחוש בדעתו לפתור אותה באופן הוגן לעובדים. לדבריו, "אנשים יצאו לפנסיה עם הסכם פרישה מסודר".

שיעור הפורשים לא יהיה קטן, הוא מודה, אך הוא ייקבע בהסכם עם ארגון העובדים. "הבעיה היא לדאוג לא רק לפורשים אלא גם לנשארים ולהבטיח להם רשת ביטחון תעסוקתי גם תחת מעסיק פרטי". רשת זו, אומר רז, תהיה כמובן אחריות ממשלתית. הבעלים העתידיים של החברה לא יקבלו אחריות כזו בעת הרכישה.

הוא מבטיח שהאינטרסים הביטחוניים הממלכתיים הקשורים בתעש יישמרו גם לאחר ההפרטה ושהפרמטרים לשמירתם ייקבעו בהסכם עם הבעלים החדשים.

בראיון נפרד אמר לגלובס אלוף (מיל.) אילן בירן, יו"ר רפאל, כי חזונו הוא שבישראל צריכה לקום "תעשיה ביטחונית אחת גדולה... זה חזון נכון וראוי מפני שרק הגדולות ישרדו; זה טיבו של עולם".

"המחלוקת על ההפרטה לא הומצאה בישראל", אומר בירן. "תמיד יש טעמים למה לא להפריט, ואני מבין את הטענות נגד. אך עובדה היא, שהעולם המערבי בחר במודל ההפרטה. ואם רוצים להבטיח פיקוח ממשלתי על תהליך המו"פ, יש מודל המעבדות הלאומיות, כמו בארה"ב, והממשלה תצטרך למצוא דרך לממנן".

לדבריו, בישראל, כמו במדינות מערביות אחרות, צריך רגולציות, לא מונופול ממשלתי. כוחות השוק יובילו לכך בלאו הכי, ולכן צריך לאמץ מדיניות פרו-אקטיבית ולא לחכות לכישלון. גם הוא מעריך, שתעש תופרט ראשונה, אך אומר שרפאל היא חברה בשלה להפרטה.

"רפאל צומחת עתה בשיעור 15% בשנה לפחות", אומר בירן. "זו חברה רווחית, שמשקיעה מעל ל-7% במו"פ, מחלקת דיווידנדים למדינה, רושמת הכנסות של למעלה מ-5.5 מיליארד שקל ומעסיקה 6000 עובדים כשמחציתם מהנדסים ואקדמאים אחרים".

הנתח של רפאל בעוגת היצוא הישראלי לארה"ב האמריקנית היה כ-160 מיליון דולר ב-2008, על פי נתוני משרד הביטחון, אבל בירן מנבא צמיחה מהירה של פעילות החברה בארה"ב לרמה של יותר מ-250 מיליון דולר ב-2009.

ברפאל תולים תקוות רבות במערכת "שרביט קסמים" ליירוט טילים בטווחי 40 ק"מ עד 250 ק"מ, פרוייקט של פיתוח וייצור משותפים עם רייתיאון האמריקנית, ומערכת "כיפת ברזל" , ליירוט רקטות שמשוגרות מטווח של עד 70 ק"מ, מפיתוח של מפא"ת עם רפאל כקבלן ראשי.

"אנו רוצים לנסות לשווק את המערכות האלה לצבא ארה"ב ומקווים שמכירה כזו תתרום לחיזוק הפוטנציאל שלנו לחדור לשווקים אחרים עם 'שרביט קסמים' ו'כיפת ברזל'", אמר בירן.

תא"ל (מיל.) עוזי רוזן, נשיא ומנכ"ל תע"א יו.אס.איי, אמר לגלובס, שתע"א מחזקת את אחיזתה בשוק האמריקני באמצעות מפעל סטארק אירוספייס בקולומבוס, מיסיסיפי, חברה בת שנושאת אופי אמריקני טהור, בלי נוכחות של אף מנהל ישראלי. "חברה זרה שרוצה לעבוד מול הפנטגון, חייבת להקים חומות אש בינה לבין ההנהלה המקומית כדי לקבל סיווגים ביטחוניים שבלעדיהם אי אפשר לעשות צעד אחד", אמר רוזן.

הוא סיפר, שב"סטארק" מיוצרים עתה מל"טי "האנטר", שצברו רבבות שעות טיסה בעיראק ובאפגניסטאן בשירות צבא היבשה, מל"טי הרון ומטעדים אלקטרו-אופטיים שמשמשים לא למטרות צבאיות ומשטרתיות.

"אני מניח שבקרוב נרחיב את הפעילות בסטארק ליצור מכ"ם טקטי קרקעי לגילוי חדירות, כחלק ממערכת הגנה היקפית", אמר רוזן. "המטרה היא להעביר את רוב הפעילות שלנו לסטארק, למעט דברים שאי אפשר שלא לייצרם בישראל".