תכירו את האנשים שבאמת מנהלים את הספורט בארה"ב

ארגוני השחקנים בארה"ב כבר מזמן לא מתעסקים רק בזכויות של כוכבי ה-NBA, ה-NFL וכו'; הם הפכו לתאגידים שמשקיעים בבורסה, מגלגלים מאות מיליוני דולרים, ועל הדרך מפנקים את השחקנים שהם מייצגים

כשמדברים בישראל על גופים כארגון השחקנים, האסוציאציה הראשונה שקופצת לראש היא ניר אלון מהכדורסל או אריה אלטר מהכדורגל. המלחמות שלהם להשגת תנאי פנסיה לשחקנים, או דברים מהותיים יותר כמו החוק הרוסי בכדורסל. פה ושם אפשר לבחון את הכוח שלהם בסכסוכי עבודה כאלו ואחרים, השבתת יום אימונים לשחקני הנבחרת.

אבל יש מקומות בעולם, למשל בליגות המקצועניות בארה"ב, שבהן הפכו ארגוני השחקנים לגופי-על שקובעים עבור השחקנים כמעט את כל העתיד, כולל כמה הם ירוויחו ואיזה נתח יישאר לבעלי הקבוצות. ארגוני השחקנים גם מתנהלים כעסק עם נכסים לכל דבר, כולל השקעות בבורסה. למשל, ארגון שחקני ה-NBA שהשבוע פורסם בדו"ח השנתי כי הוא מחזיק בנכסים בשווי 133 מיליון דולר, נכון לשנה שהסתיימה ב-30 ביוני 2009. חלק מזה נכסי נדל"ן שהארגון רכש, חלק מזה כהשקעות בבורסה.

מאיפה מגיע הכסף? הארגון גובה מה-NBA תשלום עבור "שימוש בשחקנים". למשל, ה-NBA שילמה לארגון סכום של 27.2 מיליון דולר בשנה האחרונה עבור רשיון להשתמש בשם ובדמויות של השחקנים, ובנוסף, עוד 8 מיליון דולר בשנה עבור שימוש בלוגו.

כל אחד מ-432 השחקנים החברים בארגון משלם דמי חבר בסך 10,000 דולר בשנה, ומקבל בתמורה 35 אלף דולר בממוצע לשנה מהכנסות של הארגון.

רווח שנתי: 34.8 מיליון דולר

גם העומדים בראש הארגון מרוויחים שכר הגבוה מהשכר בליגה. למשל, נשיא הארגון בילי האנטר, "הניר אלון של ה-NBA", ומי שיריב בקיץ הבא עם דייויד סטרן ובעלי הקבוצות על תנאי השכר של השחקנים, קיבל בשנה האחרונה מהארגון שכר של 3.46 מיליון דולר. שלושת האנשים הבאים אחריו בארגון מרוויחים שכר שנע בין 230 אלף דולר ל-386 אלף דולר.

במי הם יכולים לקנא? רק בארגון שחקני ה-NFL. הנכסים של ארגון שחקני הפוטבול (NFLPA) הסתכמו בשנה האחרונה ב-298 מיליון דולר. הארגון הכניס 160 מיליון דולר ב-2008 ונותר עם רווח של 34.8 מיליון דולר. חלק מזה בזכות מכירה של בניין ישן שהיה בבעלותו, עליו קיבל 15 מיליון דולר. בעשור האחרון הכניס ארגון שחקני ה-NFL סכום של 955 מיליון דולר.

ההבדל היחיד הוא שב-NFLPA החליטו שהשחקנים ירוויחו כסף על פי השווי שלהם לארגון. כלומר, כל אחד מקבל צ'ק בסוף השנה על פי מה שהוא הביא לארגון ממוצרים שנמכרו תחת שמו.

למשל, טוני רומו מדאלאס קאובויז קיבל בשנה שעברה צ'ק של 2.5 מיליון דולר מהארגון ממכירת מוצרים תחת שמו. הרנינג בק של ניו אורלינס, רג'י בוש, קיבל 1.8 מיליון דולר מהארגון, ובסך הכל 95 שחקנים בליגה קיבלו בשנה האחרונה מארגון השחקנים סכום שגבוה מ-100 אלף דולר.