מגזין G: מי האיש מאחורי עסקת הנדל"ן של דנקנר בניו-יורק?

ג'וזף (ג'ו) קייר אינו דמות מוכרת בעולם הנדל"ן והעסקים הישראלי ■ החשיפה הראשונה שלו במדורי הכלכלה הישראליים היתה בשבוע שעבר, בזכות עסקת הענק של נכסים ובניין וכור מקבוצת אי.די.בי - רכישת בניין HSBC במנהטן

ג'וזף (ג'ו) קייר אינו דמות מוכרת בעולם הנדל"ן והעסקים הישראלי. החשיפה הראשונה שלו במדורי הכלכלה הישראליים הייתה בשבוע שעבר, בזכות עסקת הענק של נכסים ובנין וכור מקבוצת אי.די.בי שבשליטת נוחי דנקנר- רכישת בניין HSBC במנהטן.

קייר (68), יהודי ממוצא סורי המתגורר בברוקלין, הוא האיש שתיווך בעסקה, שהיקפה 330 מיליון דולרים. נכסים ובנין וכור דיווחו לבורסה כי ההוצאות הכרוכות ברכישת הבניין מוערכות בכ-18 מיליון דולרים, וכוללות, בעיקר, דמי תיווך ותשלומים ליועצים. קייר, שאינו שותף לעסקה עצמה, יזכה על שירותי התיווך בלבד ב-5-3 מיליון דולרים.

קייר אינו מתווך מזדמן, או ברוקר של עסקות נדל"ן. מדובר באיל הון ובאיש נדל"ן מוביל בניו יורק, במיאמי ובערים נוספות בארצות הברית. על אף היקף עסקיו, גם בארצות הברית הוא כמעט אינו מוכר, ועד עסקת HSBC הוא ככל הנראה לא פעל עם אנשי נדל"ן ישראלים. ההערכות הן שהקשר המוצלח בין קייר לדנקנר יימשך גם בעתיד.

מוזיקת המקרה

אביו של קייר, שהיגר בתחילת המאה ה-20 מסוריה לארצות הברית, היה איש עסקים צנוע. בשנות ה-40 הוא מכר וויסקי וסיגריות בספינת תענוגות ששטה בקריביים, ולאחר מכן היה בעל חנות מזכרות במיאמי ביץ'. ילדיו, ג'ו, קנת וסטנלי, פנו לעסקים. הם עברו לניו יורק, וב-1969 הקימו לייבל הקלטות בשם SalSoul Records. עם הלייבל הזה עשה קייר את צעדיו הראשונים בעולם המוזיקה, שם עשה את מרבית הונו, לפני שעבר לנדל"ן.

העובדה שהיו ממיאמי איפשרה לאחים לזהות את הפופולריות של המוזיקה הלטינית. בשנים הבאות, בעיקר בזכות הפקת קונצרטים ענקיים, השתלטה החברה על נתח של 70% משוק האלבומים הלטיניים בשוק. היא הפיקה בין שמונה לעשרה אלבומים בחודש, והרוויחה כמעט 50 מיליון דולרים מתמלוגים. ב-1979 מכרו האחים את הזכויות שלהם על קטלוג השירים למפיץ שלהם, RCA, תמורת 100 מיליון דולרים.

בשלב זה חיפש קייר עסקים חדשים, כשהוא בודק את עסקי הטלפונים הסלולריים והווידיאו. בסופו של דבר בחר באפשרות השנייה. בשנות ה-80 המוקדמות עולם קלטות הווידיאו היה בחיתוליו, וסרטים נמכרו בחנויות במחירים של 40 עד 90 דולרים לקלטת. קייר הבין שמחיר הגיוני יותר יוכל לעשות בשוק מהפכה של ממש, ובחר לעשות זאת באמצעות סרטים שהזכויות עליהם פגו, מה שאפשר לו למכור אותם לפי התוכנית העסקית שלו בכ-10 דולרים לקלטת.

ב-1984 הקים קייר את GoodTimes Home Video, עסק שהביא אותו ואת אחיו ב-1996 לרשימת מאה המשפחות העשירות באמריקה של פורבס, עם הון מוערך של 1.1-1.2 מיליארד דולרים. בסוף שנות ה-80, התקשרה גוד-טיימס עם רשת וולמארט, שהתרשמה מהמחיר הנמוך, אך לא האמינה כי קייר יצליח לעמוד ביעד השאפתני של 10 מיליון דולרים מכירות בתוך שנה. בעזרת הקמת מפעל לשכפול קלטות, שייצר 150 אלף קלטות ביום בניו ג'רזי, המשימה הוכתרה בהצלחה. ב-1992 החלה החברה בהפקת סרטי אנימציה מקוריים משלה, שהיוו חלופה זולה ועממית יותר לסרטים יקרים כמו "היפה והחיה" ו"אלדין" של דיסני. בשנת 2000 הגיעה גוד-טיימס של האחים קייר למכירות מוערכות של 475 מיליון דולרים, וב-2003 מכרו האחים קייר את GoodTimes ל-Quadrangle Capital Partners תמורת 280 מיליון דולרים.

תור הנדל"ן

ב-2002, הקים קייר את חברת Midtown Equities, חברה להשקעות בנדל"ן שפועלת מניו יורק. לחברה נכסים ברחבי ארצות הברית, בין היתר בוושינגטון, בניו יורק ובפלורידה. מלבד השקעה בנדל"ן, קייר עוסק גם בתיווך עסקות נדל"ן גדולות.

החברה שותפה לכמה מהעסקות ומנכסי הנדל"ן המפורסמים בארצות הברית, ואולי בעולם כולו. אחת מהן הייתה החכרת מרכז הסחר העולמי (מגדלי התאומים) יחד עם לארי סילברשטיין ולויד גולדמן ל-99 שנים. העסקה סוכמה שישה שבועות בלבד לפני התקפת הטרור על המגדלים, ובזמנו הוערכה ב-3.2 מיליארד דולרים. שנתיים לאחר האסון קיבלה קבוצת המשקיעים, ובכללה קייר, 98 מיליון דולרים, מתוך 125 מיליון שהספיקה להעביר.

ב-2004 רכש קייר, יחד עם גולדמן, את מגדלי סירס בשיקגו, אחד מהמגדלים הגבוהים בעולם, שבו 110 קומות של שטחי משרדים ומסחר, תמורת 835 מיליון דולרים. השניים שינו את שמו ל-Willis Tower.

קייר הוא גם הבעלים של חנויות הכולבו הידועות Barnye's בניו יורק, בשיקגו ובלוס אנג'לס. באמתחתו עוד שלל נכסי נדל"ן מניב ברחבי ארצות הברית. יש לו כמה חנויות ונכסים בשדרה החמישית במנהטן (שם גם ממוקמים משרדי החברה), וכן פרויקטים למגורים בבולטימור ובמדינת ניו יורק. פרויקטים ענקיים נוספים מתוכננים גם במיאמי.

וכמו במשפחות חאלביות רבות, גם במקרה של קייר דור ההמשך לא מאכזב. בנו של קייר, ג'ק, הוא אחד מהשותפים המייסדים בחברת שיווק הנדל"ן Core, שבסיסה בניו יורק.**

מאלבומים לבניינים

העסקות של קייר בשנים האחרונות

* יולי 2001 - שותפות בקבוצה של לארי סילברסטיין, שחכרה את שטחי המסחר במתחם מגדלי הסחר העולמי ב-3.2 מיליארד דולרים

* יוני 2002 - רכישת מתחם Buena Vista ב-Wynwood פלורידה תמורת 34.5 מיליון דולרים (השטח הבלתי מפותח הגדול ביותר שנותר במיאמי לבניית פרויקט מתוכנן בשווי 1.2 מיליארד דולרים למגורים ולמסחר)

* פברואר 2003 - האחים קייר מוכרים את חברת ההפקות ואת זיכיונות המדיה GoodTimes Entertainment לחברת Quadrangle Capital Partners תמורת 280 מיליון דולרים

* מארס 2004 - שותפות ברכישת מגדלי סירס בשיקגו (הגבוהים בחצי הכדור המערבי), תמורת 835 מיליון דולרים מחברת MetLife

* פרויקט ענק בהיקף של 1.5 מיליארד דולרים על חצי אי בברידג'פורט, קונטיקט. הפרויקט, ששטחו 220 דונמים, יכלול 3,500 דירות, כמאה אלף מטרים רבועים של שטחי מסחר, כ-15 אלף מטרים רבועים משרדים, מרינה ועוד

* אוקטובר 2009 - מתווך בעסקה לרכישת מבני HSBC במנהטן על-ידי קבוצת IDB תמורת 330 מיליון דולרים