האישור לשדה-התעופה בהרצליה הוארך ל-5 שנים נוספות

המועצה הארצית לתכנון ולבנייה במשרד הפנים קבעה כי השדה ימשיך לשמש כאתר זמני ותהיה אפשרות להאריך את התקופה ■ העירייה טענה כי שדה-התעופה שבתחומה מהווה סכנה בטיחותית חמורה

המועצה הארצית לתכנון ולבנייה במשרד הפנים החליטה להמשיך את פעילות שדה התעופה בהרצליה, ל-5 שנים נוספות לפחות תוך קביעה כי השדה ימשיך לשמש כאתר זמני ותהיה אפשרות להאריך את התקופה. זאת, למרות התנגדותה של עיריית הרצליה הדורשת להפסיק לאלתר את הפעילות בשדה התעופה שבתחומה בשל ריבוי תאונות וסכנות בטיחותיות גבוהות. בדיון במועצה הארצית נדונה אתמול (ג') השאלה האם להמשיך ולהפעיל את השדה או לגרוע אותו מרשימת שדות התעופה שבתוכנית המתאר הארצית, תמ"א 15.

באמצעות עו"ד ליאור כץ, שותף במשרד עו"ד ד"ר רענן הר-זהב, טענה העירייה כי שדה התעופה שבתחומה מהווה סכנה בטיחותית חמורה. השדה משמש בעיקר לתלמידי טיס הלומדים טיסה כתחביב, ולדברי העירייה הוא מקום המסוכן ביותר ללימודי טיס, עקב מגבלות השדה והקרבה לבתי המגורים. עו"ד כץ הציג בפני הוועדה נתונים חמורים על היקפי תאונות ואירועי בטיחות, מהם עולה שהרצליה הוא השדה המסוכן בישראל ומוביל בהיקף התאונות ואירועי הבטיחות בין כל השדות בישראל. כך למשל, אם בשנת 2000 אירעו בשדה 17 אירועי בטיחות מתוכם 2 חמורים, הרי שב-2007 היו 154 אירועים מתוכם 6 תאונות וב-2008 97 אירועים וכן תאונות והרוגים שנתוניהם לא פורסמו. לדברי עו"ד כץ ב-4 השנים האחרונות בממוצע אחת ליומיים-שלושה מתרחש אירוע בטיחותי או תאונה בשדה בהרצליה.

כץ הציג בפני הוועדה דו"ח חוקר ראשי מיולי 2008 לפיו נתב"ג ושדה התעופה הרצליה הינם בדרגת הסיכון העליונה מכל שדות התעופה בישראל, אולם לעומת נתב"ג השדה בהרצליה הוא קטן ומהווה "פארק שעשועים למבוגרים" שלומדים בו טיס. לדברי כץ, ניתן ללמוד טיס גם בשדות תעופה אחרים, פחות מסוכנים מהרצליה.

טענה נוספת של העירייה היא חוסר היגיון תכנוני. לדבריה, השדה ממוקם על קרקע יקרה מאוד במרכז הארץ, בלב שכונת מגורים, וקיומו שם מונע את המשך הפיתוח העירוני ובנייה למגורים, וכן פארקים: "במידה וירצו למסד את שדה התעופה בהרצליה, יצטרכו להשקיע כספים רבים בבינוי וכן תשלום פיצויים לתושבים רבים, שערך הנכסים והבתים שלהם ירד בגלל שדה התעופה", טען כץ.

ממשרד הפנים נמסר בתגובה: השדה משמש כשדה מרכזי לתעופה כללית והוא קיים פועל בלב מרקם עירוני מאוכלס ובסמיכות לשימושים המאפיינים אותו ובכלל זה בתי מגורים, מבני ציבור ועוד. ועדת בודינגר פרסמה לפני שנה המליצה להעתיקו. בשל היותו מפגע לאוכלוסיה לאורך השנים נבחנו אתרים חלופיים במטרה לאפשר את העתקתו. עם זאת, לא הוכשרה עד היום חלופה להעברת הפונקציות התעופתיות שמופעלות כיום בשדה. בנסיבות אלה החליטה המועצה להותיר את סימון השדה בתוכנית המתאר המחוזית תמ"מ 5 כשדה זמני כאשר ימשיכו לחפש חלופות. אפשר להאריך את התקופה ל-5 שנים נוספות בסמכות המועצה הארצית", אמרו במשרד הפנים.