שבוע חיובי בבורסה ננעל במגמה מעורבת: אפריקה נפלה 11%

המעו"ף איבד היום 0.1% אך הוסיף השבוע לערכו 0.7% ■ מדד הנדל"ן איבד היום 2.3% בשל הירידות באפריקה ישראל ■ ביוסל עלתה ב-4.5% לאור הודעת פרוטליקס על הצלחת הניסוי הרפואי בתרופה למחלת הגושה

בורסת תל אביב נסחרת במגמה מעורבת, במחזור מסחר שהסתכם ב-1.6 מיליארד שקל. מדד הנדל"ן בלט בירידה של 2.3% בראשות אפריקה ישראל שצנחה ב-10.7%. המסחר בת"א התנהל במעקב אחר הנעשה בחו"ל, בעוד שבשוק המתינו לפרסום מדד המחירים לצרכן לחודש ספטמבר. בסיכום שבועי, המעו"ף עלה -0.7%, מדד הנדל"ן הוסיף 2.7% ומדד הבנקים טיפס 1.5%.

הערב ב-18:30 תפרסם הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה את מדד ספטמבר, אשר צפוי להצביע על עלייה של עד 0.2% במחירים בחודש זה, לאחר מספר חודשים בהם נרשם מדד מחירים גבוה, כך מעריכים כלכלנים בשוק ההון. טווח התחזיות של האנליסטים השונים למדד נע בין 0% לעלייה של 0.2%. בשוק מעריכים כי במידה ותהיה הפתעה משמעותית כלפי מעלה במדד - בנק ישראל יעלה את הריבית שוב בסוף החודש. זאת, על רקע פרסום הפרוטוקולים מישיבת הריבית האחרונה, בה הוחלט כזכור להותיר את הריבית על כנה. הפרוטוקולים חשפו כי 3 מתוך 4 חברי ההנהלה בבנק ישראל המליצו לנגיד סטנלי פישר להעלות את הריבית ב-0.25%, מה שאומר שישנו לחץ בבנק להעלות ריבית.

שלמה מעוז, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות אקסלנס, מעריך שהמדד צפוי לרדת ב-0.2%. מעוז ממשיך להזהיר מפני ההשפעות האפשריות של דחיית העלאת שיעור הריבית על ידי בנק ישראל. "הריבית תישאר ללא שינוי בחודשים הקרובים, 0.75%, על רקע הותרת הריבית באירופה, ארה"ב ובריטניה על כנה. בנק ישראל אינו מעוניין כי העלאת הריבית תגרום להתחזקות השקל בה הוא נלחם באמצעות רכישות מט"ח. למעשה בנק ישראל פועל כמו שוק ההון מתוך ראייה לטווח קצר, אין אינפלציה לטווח הקצר, על רקע עונתי, אזי הוא אינו מעלה הריבית".

"רק כאשר האינפלציה תגבר, אולי במארס 2010 הוא יגיב פבלובית ויעלה ריבית מתוך תקווה כי באותה עת גם הבנקים המרכזיים בעולם יעלו הריבית. הדחייה בהעלאת הריבית תביא להמשך העליה במחירי הדירות עם כל האינפלציה הכרוכה בכך. הזמן אינו פועל לטובת בנק ישראל", הוסיף מעוז.

ומזווית מאקרו אחרת: אייל רז, ראש אגף כלכלה בבנק לאומי, מעריך בסקירה שהוציא הבנק כי הגירעון התקציבי בשנת 2009 צפוי להסתכם בפחות מ-5% תוצר. זאת על רקע עליה בהכנסות המדינה ממסים מעבר לחזוי ושיעור הביצוע של ההוצאות הממשלה. באשר לשנת 2010, הרי שתחזית הצמיחה של האוצר עליה התבסס התקציב היא של 1.5%, שיעור הנמוך מתחזית לאומי הנוכחית ביותר מנקודת אחוז. נתונים אלה מצביעים על אפשרות כי הגרעון בשנת 2010 ינוע סביב 4% תוצר לעומת גירעון מתוכנן של כ-5.5%.

ת"א- 25 ת"א- 75 תל-טק15 נדלן 15 בנקים

המשך סאגת אפריקה

לב לבייב, בעל השליטה באפריקה ישראל , הנחה את איזי כהן, המנכ"ל, לדחות את הסדר החוב שהציעו מחזיקי האג"ח. נציגי חברת האחזקות ונציגי בעלי אגרות החוב נפגשו היום לצורך דיון בהצעה שהוגשה על ידי נציגות בעלי אגרות החוב. הצדדים קבעו, כי המשא ומתן ביניהם יסתיים עד ה-6 בנובמבר 2009. הישיבה הבאה להמשך המשא ומתן נקבעה ליום ראשון ה-25 באוקטובר 2009. במסגרת הפגישה בין הנהלת אפריקה לבין המוסדיים, הבהירה החברה כי היא לא תוכל לשרת חוב אג"ח של 3.5 מיליארד שקל.

עוד מבית מדרשה של אפריקה: הבוקר דווח ב"גלובס" החברה מוכרת את רשת תיווך הנדל"ן הוותיקה והגדולה אנגלו סכסון.

דלק נדל"ן של יצחק תשובה הודיעה היום כי 2 חברות בנות שלה חתמו אמש על הסכמים למכירת 75% מהחברה המחזיקה בקניון "דרורים" הממוקם בצומת דרור בכביש 4. המימוש נעשה לפי שווי נכסי של כ-46 מיליון שקל והתמורה לדלק נדל"ן מהעסקה תגיע לכ-30 מיליון שקל.

חברת פרוטליקס, המפתחת את תרופת ה-UPLYSO המיועדת לטיפול במחלת הגושה, הצליחה בניסוי שלב III בארה"ב - הסופי והמכריע לפני קבלת אישור מינהל המזון והתרופות בארה"ב (FDA) לשיווק התרופה. בעקבות ההודעה, עלתה מניית ביוסל , המחזיקה בפרוטליקס.

מחלקת המחקר של בנק הפועלים הותירה את המלצתה הבוקר למניית שטראוס על "תשואת שוק" ומעלה את מחיר היעד של המניה ל-53 שקל.

חברת הדירוג הבינלאומית מודי'ס, הודיעה אמש על העלאת הדירוג לאג"ח של טבע , ל-"Baa1" מ-"Baa2", כשתחזית הדירוג נותרה חיובית. חברת הדירוג מסרה כי ההעלאה משקפת את הביצועים התפעוליים הטובים של טבע והירידה במינוף מאז דצמבר 2008 לאחר רכישת באר.

מפתחת המכשור הרפואי לתחום טיפולי השיניים, חברת טי.אר.די , דיווחה כי תכנס אסיפת בעלי אג"ח בסוף החודש לאחר שהאחרונים לא קיבלו את התשלום המגיע להם בחודש אוגוסט. לחברה גירעון של שני מיליון שקל בהון העצמי, כאשר בקופתה נותרו מיליון שקל בלבד. יתרת האג"ח הנמצאת במחזור עומדת על כ-13.7 מיליון שקל.

[לאתר המעו"ף]