מה זה מיליארד דולר בין חברים?

מנכ"ל גוגל מודה: "שילמנו על יוטיוב מיליארד דולר מיותרים"

1.ההתעוררות המחודשת בזירת המימון בארה"ב הובילה לעלייה הדרגתית במכפילים לפיהם מתבצעות עסקאות במגזר ההיי-טק.

לפי נתונים של דאו ג'ונס VentureSource, ההנפקות ברבעון השלישי של חברות מגובות הון סיכון בארה"ב היו ברמה הגבוהה ביותר מאז 2007, בעוד שהמיזוגים והרכישות של חברות מגובות הון סיכון תואמים את ההיקפים של 1999, עת הסתכמו ב-2.7 מיליארד דולר. סימן השאלה מעל נושא האקזיט של סטארט-אפים בוגרים, אומרים בחברת המחקר, מתחיל טיפה להתבהר. הירידה בשווי החברות לצורך העסקאות נבלמה.

ברקע, מתחילה השבוע עונת הדו"חות של חברות ההיי-טק לרבעון השלישי של השנה, והציפיות גבוהות. הרבעון נחשב בתעשייה חלש באופן מסורתי, והתקווה היא שהשנה הוא לא יהיה קטסטרופלי, ויעיד על שיפור במצב החברות.

בתי ההשקעות גם העלו בתקופה האחרונה מחירי יעד לחלק מהמניות - כמו גוגל, שמנייתה כיום ניצבת בשער של 530 דולר ויש אנליסטים שסבורים שהיא תוכל לזנק בעוד יותר מ-15% בשנה הקרובה. גם חברות גדולות כמו סיסקו לא מהססות לבצע רכישות של מיליארדי דולרים, ויש תחושה שמתחילים קצת לשחרר את החגורה.

2. גוגל עצמה לא מתכננת להשתתף בחגיגת רכישות הענק. מנכ"ל החברה, אריק שמידט, אמר באחרונה שהתוכנית של החברה היא לבצע עסקאות קטנות, אפילו בקצב של פעם בחודש.

אפשר להבין את גוגל - בשבוע שעבר התברר שהמחיר ששילמה עבור אתר שיתוף קובצי הווידיאו, יוטיוב, היה מופקע. לא מדובר בעוד הערכה של עוד אנליסט, אלא בהצהרה של שמידט עצמו. לדבריו, כפי שמובאים ב-CNET, הוא העריך שמחיר ריאלי ליוטיוב הוא 600-700 מיליון דולר, אך גוגל רכשה אותה ב-1.65 מיליארד דולר ב-2006.

בזמנו, טענה גוגל כי המחיר הוא אולי מלא אך לא גבוה מדי. אנליסטים, בניגוד אליה, טענו שאבן רחיים לא רווחית כזו - לא שווה 1.65 מיליארד דולר. הרכישה אז גם הובילה תגובת שרשרת, שכן הקפיצה את הערך של חברות אחרות שנרכשו באותה התקופה.

אם כך, כיצד יכול שמידט להצדיק את השווי ששולם? בפרוטוקולים שפורסמו ב-CNET, ושנחשפו בבית המשפט במסגרת תביעה שוויאקום הגישה לפני כשנתיים נגד גוגל, אמר שמידט כך: "האמנו שיש ליוטיוב הצעה מתחרה ובגללה שילמנו יותר". כאשר נשאל לפני מספר חודשים בעת מתן עדותו על-ידי עוה"ד של ויאקום על איזה מודל התבסס בקביעת השווי - האם בדק תזרים מזומנים מהוון, ענה שהמודל היה "מה שאנשים היו מוכנים אז לשלם".

עורכי הדין של ויאקום ניסו להבין משמידט כיצד זה, אם כך, שאמר לדירקטוריון ששווי החברה הוא 600-700 מיליון דולר אבל הצ'ק שכתבה החברה היה בסופו של דבר גבוה במיליארד דולר, אבל הוא רק ענה שהיו לחברה את הסיבות שלהם. כמו למשל, שהיא צמחה בשיעור גבוה משל גוגל וידיאו. מדהים לראות כיצד התנהלה גוגל בעניין זה ולקבל הצצה לאחורי הקלעים של ביצוע רכישות בעולם ההיי-טק. מדהים גם לראות כיצד מצאה עצמה חברת האינטרנט הגדולה בעולם משלמת מחיר מופקע על יוטיוב.

3. גם בימים אלה בהם מתרחשות עסקאות של מיליארדי דולרים בתחום ההיי-טק (ראו כתבה נפרדת על סיסקו), קשה שלא לתהות לגבי שאלת הערכות השווי, במיוחד בתחום האינטרנט. האם אפשר להצדיק היום שווי של מיליארדי דולרים לפייסבוק? שווי של יותר ממיליארד דולר לטוויטר? או שהדבר נובע מאותו השיקול שהיה אז לגוגל - לשים יד על יוטיוב ויהי מה. מודל של "מה שמוכנים לשלם".

לזכותה של יוטיוב ייאמר שהיא לא סחורה גרועה כל-כך. אמנם, גוגל עדיין לא מפיקה ממנה רווחים וגם עניין ההכנסות לא לגמרי ברור, אבל הטראפיק באתר מרשים. בסוף השבוע שעבר כתב צ'אד הרלי, ממייסדי ומנכ"ל יוטיוב, פוסט בבלוג שלו תחת הכותרת Y,000,000,000uTube, ובו ציין כי האתר הגיע ליותר ממיליארד צפיות ליום. בכל דקה, התברר לאחרונה, מועלות לאתר 10 שעות של קטעי וידיאו.

לפייסבוק, למשל, יש 300 מיליון משתמשים ולטוויטר יש יותר מ-60 מיליון. אפשר להתפלפל רבות על שאלת המודל העסקי, או לתהות איך אפשר להפיק מכל זה כסף, אבל ברור שכבר אי אפשר לראות בכל השירותים הללו רק אופנה חולפת. *