אטיאס: "נוציא יותר מ-6,000 דירות בנובמבר; זוגות צעירים, אל תאמינו לסיסמאות שהמחירים ימשיכו לעלות"

גלובס tv שר הבינוי והשיכון בכנס הנדל"ן של המי"ל: "מי שחושב שנייבש את אזור המרכז טועה טעות גדולה" ■ "עד סוף השנה נוציא אלפי דירות נוספות - ונוזיל מחירים. מי שלא מאמין - שימתין בסבלנות ויראה" ■ ח"כ שאמה: "כשבועת הנדל"ן תתפוצץ היא תתפוצץ על כולם, גם על אלה שמכחישים אותה"

"בחודש נובמבר נוציא יותר מ-6,000 יחידות דיור בבת אחת, אלפים מהן באיזורי הביקוש. עד סוף השנה נוציא עוד אלפי יחידות דיור מעבר להקצאה של נובמבר. הכל למען מטרה אחת: להוריד את מחירי הדירות. מי שחושב שאנחנו נייבש את אזור המרכז טועה טעות גדולה. אנחנו נווסת את השוק ונשפיע על מחירי הדיור. מי שלא מאמין - שימתין בסבלנות ויראה. לזוגות הצעירים אני אומר - אסור לכם להתפתות ולהאמין לסיסמאות שהמחירים ימשיכו לעלות" - כך אמר היום (ג') שר השיכון והבינוי, אריאל אטיאס, בכנס הנדל"ן השנתי של המי"ל (המרכז הישראלי לניהול).

לפני כשבועיים הצהיר אטיאס כי יביא לבלימת העלייה במחירים כבר בתחילת 2010 ולהורדת מחירי הדירות "באחוזים לא מבוטלים" לקראת סוף 2010, כלומר בתוך שנה מהיום.

הבוקר, חמוש בנחישות להוזיל את מחירי הדירות בישראל, התייצב שר השיכון בכנס - ואמר: "במדינת ישראל קשה היום לזוג צעיר לקנות דירה. זה חלום של כל מי שמקים משפחה, ואני משמש פה לכל הזוגות הצעירים והמשפחות. החלום הזה מתרחק ככל שמחירי הדירות עולים. יש לנו היכולת לפעול כדי שזה לא יקרה".

"המחסור בדיור והמחירים שנמצאים בקו עלייה הם לא דבר של מה בכך", המשיך השר. "זה משפיע על כל משפחה, על קיום המשפחה, על היכולת של זוגות צעירים לקיים את משפחתם. כשהם נכנסים לסחרחורת של התחייבויות ומחירים מבלי שתהיה להם היכולת להבין מה ההשלכות, וכאשר אומרים להם כל הזמן שהמחירים יעלו - זה לא טוב".

"יש אנשים שאומרים שאין קרקעות ושהרפורמות ייקחו זמן. אני אומר לכם שיש קרקעות. התהליך לא יסתיים ביום אחד, אבל הוא יצא לדרך", אמר אטיאס.

"צריך לקחת בחשבון את יכולת החזר המשכנתא כאילו הריבית כבר עלתה"

משרד השיכון השיק באחרונה תוכנית שכותרתה "הוזלת מחירי הדירות באמצעות היצף השוק בקרקעות". בחודש שעבר הודיע אטיאס על הוצאת מכרזים לרכישת קרקעות "במנות גדולות", בניסיון להשפיע על הוזלת מחירי הדירות ברחבי הארץ. בפועל, שיווק המינהל קרקע ל-5,302 יח"ד, שמרביתן התרכזו בפריפריה (2,105 דירות בבית שמש, 400 דירות ביבנה, ו-555 דירות ביבנה, מול 21 דירות בלבד בתל אביב). בתחילת החודש נודע, כי המינהל מתכונן לשלב השני בתוכנית, שבמסגרתו ישווקו כ-4,000 דירות, כמעט מחצית מהן במרכז - והיום, כאמור, מבטיח אטיאס אף יותר מכך.

היום הדגיש אטיאס את מאמצי השיווק של משרד השיכון והתאמתו לעולם המסחרי. לא עוד מודעות קטנות בעיתונים בשיווקי יחידות דיור ולא עוד שיווק קרקעות של מינהל מקרקעי ישראל ללא התייעצות עם משרד השיכון. הקו של אטיאס ברור למדי: שיווקים משותפים של ממ"י ומשרד השיכון.

"יש אלפי קרקעות מתוכננות בצוואר בקבוק באזור המרכז. אני עובד עכשיו לשחרר את צוואר הבקבוק הזה. זה יקרה", הבטיח אטיאס, וחזר: "אנחנו נוציא ב-2010 אלפי יח"ד במנות גדולות. נעודד את התחרות בין הקבלנים באמצעות מכרזים".

"צריך 40 אלף יחידות דיור בשנה, ובפועל שווקו מדי שנה 20-30 אלף יח"ד. זה יצר את הבעיה שיש לנו היום. הסיפור של שוק הדיור הוא היצע מול ביקוש ולא קשור לכלכלה חזקה, כי עובדה ששאר הענפים פה לא כ"כ חזקים: האבטלה בעלייה והצמיחה מדשדשת", דיבר אטיאס על הבעיה הידועה, שרק אתמול הציג אותה מכון גיאוקרטוגרפיה כמצומצמת הרבה יותר.

אטיאס התייחס גם לריבית האפסית במשק שעודדה ישראלים רבים לרכוש דירה כדי ליהנות מריבית נמוכה על המשכנתא, ואמר כי יש להיזהר בנטילת המשכנתאות. לדבריו, "הריבית נמוכה היום, אבל מחר היא תעלה. צריך להיזהר מהריבית, כי צריך לקחת בחשבון את יכולת ההחזר כאילו שהריבית כבר עלתה. אנחנו נוזיל את מחירי הדירות, ולא נשים לב לאלה שאומרים לנו שלא נצליח לעשות זאת".

"נבדוק את נושא קבוצות הרכישה"

בהתייחסו לקבוצות הרכישה, הטרנד החם ביותר בשוק הנדל"ן בישראל, אמר אטיאס כי הן מהוות כ-8% מסך כל העסקאות וכי בכוונתו להסדיר את הנושא, או במילים אחרות - להגביר את הרגולציה. "אנחנו לא רוצים לחסום אף אחד, ואני בעד הוזלת המחירים", אמר אטיאס, "אך בכוונתנו לבדוק את הנושא".

בסיום דבריו אמר אטיאס: "ברצוני להביע תפילה שנצליח לגרום לזוגות הצעירים בישראל לממש את החלום שלהם של קורת גג במחירים מוזלים יותר. אנחנו נצליח בזה".