רשות המסים תעניק הטבה לרוכש הבנק לפיתוח התעשייה

לבנק לפיתוח התעשייה נכס מס של הפסד צבור בסך 400 מיליון שקל ■ החלטת הרשות תאפשר לרוכש לקזז רווחים עתידיים מפעילות פיננסית ובנקאית בסך 80% משווי ההפסד הצבור

רשות המסים תאפשר לזוכה במכרז להפרטת הבנק לפיתוח התעשייה לקזז את ההפסד הצבור לצורכי המס של הבנק לשעבר מול רווחים מפעילות שוטפת. תהליך הגשת ההצעות וההתמחרות במכרז נקבע לשבועיים הקרובים.

לבנק לפיתוח תעשייה נכס מס של הפסד צבור בסך 400 מיליון שקל. החלטת הרשות תאפשר לרוכש לקזז רווחים עתידיים מפעילות פיננסית ובנקאית בסך 80% משווי ההפסד הצבור. הרוכש יוכל לקזז עוד 20% מהשווי כנגד הכנסות מפעילות לא-בנקאית. ההערכות הן כי במקרה של פעילות בנקאית מדובר בהטבה של כ-160 מיליון שקל.

במכרז 4 מתמודדים: בנק מזרחי טפחות בניהולו של אלי יונס, בנק ירושלים בניהולו של אבי בזורה ואנשי העסקים חזי בצלאל וצביקה בארנבוים. ההערכות באוצר הן כי שווי הבנק יהיה גבוה יותר מהשווי המינימלי של 400 מיליון שקל שנתן פרופ' אמיר ברנע, לפני יותר משנה, ערב המשבר. החלטת רשות המסים מגדילה את שווי הבנק לפיתוח תעשייה עבור רוכש שהוא בנק, כלומר עבור בנק מזרחי טפחות ובנק ירושלים. עם זאת יש להניח כי בהצעה שיגישו הבנקים לא יתומחר נכס המס במלוא ערכו.

יצויין כי פיתוח תעשייה אינו בנק במובן המקובל, כיוון שבאוגוסט 2008 שלל בנק ישראל את הרישיון הבנקאי שלו. כיום זהו מוסד פיננסי עם התמחות בטיפול באשראי בעייתי, גביית אשראים וטיפול בחובות. יו"ר הבנק הוא רענן כהן.

פיתוח תעשייה סיים את המחצית הראשונה של 2009 בהפסד של 1.8 מיליון שקל לעומת רווח של 9 מיליון שקל במחצית הראשונה של 2008. האשראי לציבור עמד בסוף המחצית על 404 מליון שקל, מהם 294 מיליון שקל מוגדרים כחוב בעייתי. בנוסף לבנק הון עצמי בסך 107 מיליון שקל.