ח"כ שאמה: "מחירי דירות שמנותקים ממצב המשק הם בועה - ורוב האנשים נוטים להכחיש אותה עד לפיצוץ"

שאמה בכנס הנדל"ן של המי"ל: "כשהבועה מתפוצצת היא מתפוצצת על כולם, גם על אלה שמתעלמים ממנה היום ופועלים להכחיש את קיומה. לא יכול להיות מצב שבמדינת ישראל צריך לעבוד פי שניים מאשר במדינות אחרות כדי לרכוש דירה. אסור שאנשים בישראל ישתעבדו כדי להשיג דירה"

"מחירי דיור שמנותקים מהפרמטרים המאקרו-כלכליים של המשק הם בועה. כטבעה של כל בועה, רוב האנשים נוטים להכחיש את קיומה עד שהיא מתפוצצת" - כך אמר היום (ג') ח"כ כרמל שאמה (ליכוד), יו"ר ועדת משנה ליישום מדיניות המקרקעין החדשה במינהל מקרקעי ישראל, בכנס הנדל"ן השנתי של המי"ל (המרכז הישראלי לניהול).

שאמה, כזכור, עומד מאחורי הצעת חוק שעוררה לפני כשבוע וחצי סערה, ואשר לפיה יוטל מס רכישה של 7.5% על המחיר הכולל של דירה שנייה להשקעה החל מהשקל הראשון בשנים 2010-2011. מטרת ההצעה, שעוררה כצפוי התנגדות בקרב הקבלנים, היא הקטנת הביקושים הנובעים מרכישות דירות להשקעה, ובעקבות כך ירידה במחירי הדירות. נתונים רשמיים ושקופים באשר להיקף שוק הדירות להשקעה בישראל אמנם אין, אולם לפי סקר שפרסם באחרונה לוי יצחק עולה, כי כמחצית מהדירות שנמכרו בשנה האחרונה היו דירות להשקעה, לעומת כ-3% בלבד בתחילת העשור.

שאמה המשיך לשטוח את משנתו על בועת הנדל"ן: "כשהבועה מתפוצצת היא מתפוצצת על כולם, גם על אלה שמתעלמים ממנה היום ופועלים להכחיש את קיומה. לא יכול להיות מצב שבמדינת ישראל צריך לעבוד פי שניים מאשר במדינות אחרות כדי לרכוש דירה. אסור שאנשים בישראל ישתעבדו כדי להשיג דירה".

לפי נתונים שפורסמו, מחירי הדירות בישראל זינקו ב-12.8% בשנה האחרונה ובכ-25% מתחילת שנת 2007. "כשכולם שועטים בלי רציונאליות נוצרות הבועות", הדגיש שאמה, וציין כי גורמי הממשלה סימנו את בעיית התייקרות מחירי הדירות כבעיית מאקרו של המשק ולא רק כבעיית מיקרו של משקי הבית.

"נכחתי בישיבות שבהן מגדלים בני 45 קומות אושרו או בוטלו תוך 5 דקות"

"ועדות התכנון והבנייה הן רעה חולה שאין כדוגמתה. הן לא יותר מאשר חותמות גומי", אמר שאמה. "הייתי נוכח בישיבות שבהן מגדלים בני 45 קומות אושרו או בוטלו תוך 5 דקות, ללא דיון וללא שיקול מקצועי. הרפורמה בתכנון ובנייה שמגובשת בימים אלה ותוגש בעוד מספר חודשים לכנסת היא רפורמה משלימה לרפורמה במינהל מקרקעי ישראל".

שאמה התייחס גם לרפורמה בממ"י שאושרה באחרונה ואמר כי מדובר ברפורמה חשובה שתעודד את הצמיחה בישראל. "הרפורמה אושרה בכנסת, אך טרם התחילה לתת את אותותיה בשטח", אמר. "השינוי בממ"י קורם עור וגידים, ובתחילת השנה הבאה נתחיל לראות תוצאות. ראש הממשלה ייתן את מלוא כובד משקלו ביישום הרפורמה הזו".

כזכור, במסגרת הרפורמה בממ"י, יועברו קרקעות מידיו של המינהל לידיים פרטיות במטרה לשחרר חסמים במשק ולהקל על הבירוקרטיה - וכן בניסיון להקל גם במחירי הדיור הגואים.